• Rafael90

Hur undvika mosigt pajskal?

Jag har hittat ett recept på en hallonpaj med vaniljkräm som är gudomligt god och som jag sträckbakat i ca 2 veckor nu. Problemet är dock att pajskalet som är frasigt och gott direkt efter gräddningen, blir mosigt av hallonen och vaniljkrämen. Det håller sig frasigt i 1-2 dygn och sen blir det liksom geggigt. Finns det nåt sätt att behålla frasigheten? (Jag blandar hallonen med potatismjöl och försöker få bort så mycket vätska som möjligt innan gräddning men det har inte hjälpt).

• Svar på tråden Hur undvika mosigt pajskal?
  • MajaVira

Använder du en pajform i keramik eller metall? Jag tycker att keramik är sämre, då de värms upp lite saktare och kanske är anledningen till att det inte fungerade att förgrädda pajskalet. De i metall blir snabbt varma och gör att pajskalet gräddas bättre.

• Fiorenza

Låt degen stå kallt när den är klar (alltså, vält bara ut hela degklumpen i pajformen och in i kylen) och sedan en stund till när du har tryckt ut degen i formen. Gör sedan en remsa av ugnsfolie och vik över kanten på pajformen och degen, förgrädda i tio minuter. Degen håller sig på plats och jag tycker att det blir bra frasighet i skalet (fast nu har jag ju bara testat på matpajer, så jag kan inte lova något).

• Rafael90
    Ytterfångarbakomlåset skrev 2017-05-25 19:30:15 följande:

Baka en liten paj som tar slut genast.

Vi brukar ha grahamsmjöl i pajskal också. Det tycker jag blir mindre degigt generellt.

Den här pajens skal är gjort på vetemjöl och florsocker så jag tror det blir lite grovt att byta ut det mot grahamsmjöl, men om jag bakar en matpaj ska jag prova det.
    MajaVira skrev 2017-05-25 19:46:24 följande:

Använder du en pajform i keramik eller metall? Jag tycker att keramik är sämre, då de värms upp lite saktare och kanske är anledningen till att det inte fungerade att förgrädda pajskalet. De i metall blir snabbt varma och gör att pajskalet gräddas bättre.

Keramik, eller glasform i undantagsfall. Jag kanske ska prova att göra det i en springform istället.
    Fiorenza skrev 2017-05-25 20:19:24 följande:

Låt degen stå kallt när den är klar (alltså, vält bara ut hela degklumpen i pajformen och in i kylen) och sedan en stund till när du har tryckt ut degen i formen. Gör sedan en remsa av ugnsfolie och vik över kanten på pajformen och degen, förgrädda i tio minuter. Degen håller sig på plats och jag tycker att det blir bra frasighet i skalet (fast nu har jag ju bara testat på matpajer, så jag kan inte lova något).

Tack!

• klyban

Sår en paj med mycket vätska, så måste det vara helt oundvikligt att inte få detta sprida sig ner i pajbotten.
    Alternativt så får man lägga en barriär, men vad den ska bestå av vet jag inte.

• Rappakalja

Köp en mindre pajform så hela går åt   Pajer är färskvara som bör ätas upp ganska fort, annars blir de mosiga som så många har skrivit

• John22

Gör mindre pajer och frys in merparten. Sen är det bara att tina eftersom.

• Margaux

Pajskalet ska stå ca 60min i kylen innan du stoppar in det i varm ugn. Lägg ett bakpapper över och fyll formen med torra ärtor elller bönor så håller pajskalet formen. Grädda i ca 10 min.

Men häller man våta saker i pajskalet blir det nog degigt efter två dagar......

• klyban
    Margaux skrev 2017-05-27 09:52:20 följande:
    Pajskalet ska stå ca 60min i kylen innan du stoppar in det i varm ugn. Lägg ett bakpapper över och fyll formen med torra ärtor elller bönor så håller pajskalet formen. Grädda i ca 10 min.

Men häller man våta saker i pajskalet blir det nog degigt efter två dagar......

Det funkar även att grädda direkt, och få det bra.

Saken här är ju att TS har en paj som innehåller en massa vätska, denna kommer sprida sig och göra botten mindre krispig oavsett vad man hittar på(nästan).
    Vi pratar då om 2 dagar.

• Chokladbarriär

Förgrädda pajskalet, pensla sedan på ett lager smält (vit vore gott?) choklad, sedan fyllningen? (Funkar kanske inte om fyllningen också ska gräddas mer än en liten stund, men med kall fyllning går det utmärkt.)

• Bagareen

Pensla pajskalet med uppvispat ägg och låt det stå i frysen en stund innan du förgräddar det. Det skapar en fuktbarriär i skalet som gör att skalet förblir frasigt om du använder blötare fyllning

• Rafael90
    Bagareen skrev 2017-05-28 19:30:25 följande:

Pensla pajskalet med uppvispat ägg och låt det stå i frysen en stund innan du förgräddar det. Det skapar en fuktbarriär i skalet som gör att skalet förblir frasigt om du använder blötare fyllning

Perfekt, tack!
Svar på tråden Hur undvika mosigt pajskal?