Ytterfångarbakomlåset skrev 2017-05-25 19:30:15 följande:
Baka en liten paj som tar slut genast.
Vi brukar ha grahamsmjöl i pajskal också. Det tycker jag blir mindre degigt generellt.
Den här pajens skal är gjort på vetemjöl och florsocker så jag tror det blir lite grovt att byta ut det mot grahamsmjöl, men om jag bakar en matpaj ska jag prova det.
MajaVira skrev 2017-05-25 19:46:24 följande:
Använder du en pajform i keramik eller metall? Jag tycker att keramik är sämre, då de värms upp lite saktare och kanske är anledningen till att det inte fungerade att förgrädda pajskalet. De i metall blir snabbt varma och gör att pajskalet gräddas bättre.
Keramik, eller glasform i undantagsfall. Jag kanske ska prova att göra det i en springform istället.
Fiorenza skrev 2017-05-25 20:19:24 följande:
Låt degen stå kallt när den är klar (alltså, vält bara ut hela degklumpen i pajformen och in i kylen) och sedan en stund till när du har tryckt ut degen i formen. Gör sedan en remsa av ugnsfolie och vik över kanten på pajformen och degen, förgrädda i tio minuter. Degen håller sig på plats och jag tycker att det blir bra frasighet i skalet (fast nu har jag ju bara testat på matpajer, så jag kan inte lova något).
Tack!