• LittleSunshine84

Bästa tips på förberedelser ersättning

Hej!

Har slutat amma min son när han var 5 månader vilket är exakt en månad sedan.

Jag behöver era bästa tips och råd för hur ni förbereder maten dagtid och särskilt nattetid. Nu känns det som väldigt bökigt som det är nu.

Vi har en termos med oss med kokat vatten (rymmer 0.5l) en flaska med kokt kallt vatten (rymmer 0.33). En burk mat (pulver, Specialmat neocate). 1-2st nappflaskor, 2st handdukar (rätt små).

Nätterna har vi förberett flaskorna med rätt mängd vatten, använder doserare som det är uppmätt i, ställer in det i mikron i 45s och sen är det klart. Då sonen vaknar vill han ha mat NU så mikronvågsugnen står i sovrummet just nu.

Kom gärna med inputs. Vi hade baby brezza ersättningsmakinen men den var inte vad vi förväntade oss och så vi fick reklamera den.

Hur gör ni som ger ersättning? :)

• Svar på tråden Bästa tips på förberedelser ersättning
  • HotPink
    LittleSunshine84 skrev 2017-05-26 09:05:36 följande:

Tack för alla svar! Svarar lite generellt då många varit inne lite på samma spår :)

Han äter specialmat, Neocate för att han är mjölkproteinallergisk, så den finns bara på pulver. Hade gärna haft/köpt på tetra men det finns inte.

Neocate får bara stå i 15 min efter att den är blandad. Han vägrar rumstempererad mat, den ska vara åt det varmare hållet. Det var också en av anledningarna till att ersättningsmaskinen inte fungerade för oss, den värmde till 37 grader bara och det var för kallt tyckte sonen. Blev alltid en 15-20 sekunder extra i mikronvågsugnen.

Hur varmt ska man hälla i termosen? Ätvarmt eller lite varmare? Hur länge kan man räkna att en bra termos håller värmen? Han äter sista målet ca 19 nu och vill äta 03 el 05 nästa gång.

Sonen är 6 månader, behöver man inte koka vattnet längre?

Hur packar ni skötväskan? Vår blir alltid så otroligt tung med allt som ska med, termos, mat, flaskor, våtservetter, ombyte, massa dregglisar, ngn leksak, flaska med kallvatten, blöjor.

Vi gjorde färdig tempad vatten i termosen och doserare. Sjukt smidigt med bara en termos. Köpte en på cleas olson då vi glömde vår hemma å den funkar super. Håller värmen riktigt bra under en hel dag :)

Vi kokar vatten under natten, sen kokar vi upp vattnet till 40grader på morgonen och ner i termosen :) (har en vattenkokare med olika grader)
  • As86

Hoppa över vattenflaska med kallt vatten i skötväskan. Gör samma som på natten, temperera vattnet i termosen innan. :) finns små termosar att köpa om du inte ansvara borta så länge.

• LittleSunshine84
    HotPink skrev 2017-05-26 09:21:00 följande:

Vi gjorde färdig tempad vatten i termosen och doserare. Sjukt smidigt med bara en termos. Köpte en på cleas olson då vi glömde vår hemma å den funkar super. Håller värmen riktigt bra under en hel dag :)

Vi kokar vatten under natten, sen kokar vi upp vattnet till 40grader på morgonen och ner i termosen :) (har en vattenkokare med olika grader)

Vart hittar man en sån vattenkokare? :)
  • HotPink
    LittleSunshine84 skrev 2017-05-26 15:57:29 följande:

Vart hittar man en sån vattenkokare? :)

I dom flesta affärerna, tror jag. Tror vi köpte våran på Elgiganten :)
  • snorklan

Mitt barn var också mjölkproteinallergiskt som liten (det har gått över!!)

Vi köpte en vattenkokare som värmde vattnet till 40 grader. Vi fyllde termos med detta vatten och hade pulver i lagom mängd uppskottat (använde mest flaskor från twistshake med medföljande behållare för pulver) Sen var det bara att hälla upp lagom mängd vatten och skaka ihop. Smidigt. Samma förfarande när vi var ute på stan tex, termosar med lagom varmt vatten och färdiguppskottat pulver.

• LittleSunshine84

Håll i hatten allihopa! Ska testa detta i natt! :)). (Färdigtempurerat vatten i termos).

• Bosan

Tips inför natten är att fylla termosen med rätt mängd vatten och flaskor med rätt mängd pulver redan på kvällen.. Jag har tex två termosar med 180 ml i varje, och i flaskorna som står vid sängen ligger redan rätt mängd pulver. Så på natten kan jag hälla i vattnet utan att ens öppna ögonen typ (har allt vid sängen..) skaka och mata :)

• LittleSunshine84
    Bosan skrev 2017-05-26 21:42:46 följande:

Tips inför natten är att fylla termosen med rätt mängd vatten och flaskor med rätt mängd pulver redan på kvällen.. Jag har tex två termosar med 180 ml i varje, och i flaskorna som står vid sängen ligger redan rätt mängd pulver. Så på natten kan jag hälla i vattnet utan att ens öppna ögonen typ (har allt vid sängen..) skaka och mata :)

Exakt så har jag tänkt och kommit fram till efter att ha fått massa bra tips här! Men jag har MAM flaskor anticolic och flaskorna är nydiskade nu. Så vill inte riskera att pulvret blir blött pga gummilisten i botten. Så har hällt upp rätt mängd vatten i termosen och gjort färdigt doseraren!
  • jjeessiicahh

Tar vatten ur kranen och blandar med pulvret, klart! Gjort sedan 5 månaders ålder. Nattetid lägger jag in en färdig flaska i kylen som jag bara värmer på natten :)

• LittleSunshine84

Min termos höll inte värmen. Tips på ngn bra?

• LittleSunshine84
    HotPink skrev 2017-05-28 18:36:51 följande:

Denna har vi å e jätte nöjda :) Har en lite mindre oxå.

m.clasohlson.com/se/Termos-Asaklitt-1,0-l/31-9003-3

Det är ett välkänt märke! Får jag fråga varför du valde 1 liter? Tänkte om man skulle ha dom minsta till en måltid.

Tänker att om han vill äta 1-2ggr natt så har man två små förberedda. Så en lite större dagtid när man ska iväg :)
  • HotPink
    LittleSunshine84 skrev 2017-05-28 20:46:27 följande:

Det är ett välkänt märke! Får jag fråga varför du valde 1 liter? Tänkte om man skulle ha dom minsta till en måltid.

Tänker att om han vill äta 1-2ggr natt så har man två små förberedda. Så en lite större dagtid när man ska iväg :)

Vi hade den stora till hela dagen, färdig temp vatten och pulver i doserare, den lilla hade vi på natten när bebisen åt nattetid, el tidig morgon.. Nu har vi bara den lilla på dagen då det äts riktig mat :)
  • Ssoofiaaa

Vi har denna från jollyroom! Baby Brezza Formula Pro Mjölkersättning- och Vällingmaskin

Bästa köpet någonsin ????

• LittleSunshine84
    Ssoofiaaa skrev 2017-05-29 11:42:54 följande:

Vi har denna från jollyroom! Baby Brezza Formula Pro Mjölkersättning- och Vällingmaskin

Bästa köpet någonsin ????

Vi hade den men den strulade en massa så fick reklamera den
Svar på tråden Bästa tips på förberedelser ersättning