• LittleSunshine84

Bästa tips på förberedelser ersättning

Hej!

Har slutat amma min son när han var 5 månader vilket är exakt en månad sedan.

Jag behöver era bästa tips och råd för hur ni förbereder maten dagtid och särskilt nattetid. Nu känns det som väldigt bökigt som det är nu.

Vi har en termos med oss med kokat vatten (rymmer 0.5l) en flaska med kokt kallt vatten (rymmer 0.33). En burk mat (pulver, Specialmat neocate). 1-2st nappflaskor, 2st handdukar (rätt små).

Nätterna har vi förberett flaskorna med rätt mängd vatten, använder doserare som det är uppmätt i, ställer in det i mikron i 45s och sen är det klart. Då sonen vaknar vill han ha mat NU så mikronvågsugnen står i sovrummet just nu.

Kom gärna med inputs. Vi hade baby brezza ersättningsmakinen men den var inte vad vi förväntade oss och så vi fick reklamera den.

Hur gör ni som ger ersättning? :)

• Svar på tråden Bästa tips på förberedelser ersättning
  • Lena

Varför kör du i micron? Ha rätt temp i termosarna och blanda bara med pulver :)

• EmmaSne

Vi gjorde så att vi hade en termos med kokt vatten och en flaska med kokt kallt vatten och flaskan förbered med rätt mängd pulver, sen hällde vi bara i lite varmt och lite kallt vatten så det blev lagom varmt på en gång. Supersmidigt! ????????

• nnnnnnnn

När barnet är så stort behöver du inte ha kokt kallt vatten, bara tag ur kranen.
    SÅ jag säger som ovan - kokt hett vatten i en termos + rumstempererat vatten i flaska + pulver i doserare => skaka => klart.

• Meriall

Vi har alltid haft färdiga tetror och har 2 barn som bara ätit ersättning från start. Värmde den i början i vattenbad men efter någon månad föredrog båda rumstempererad. Så bara öppna, hälla i flaska, klart. Tar 3 sek.

Skulle aldrig orka krångla med pulver...

• Mandelkanel

Vi har också nästan bara kört med tetror. Så smidigt. Men dyrare. Men på natten skulle jag absolut köra på färdigblandad tetra. Rumstempererad funkar men går snabbt i mikro vid behov.

• Rosa Fluff

Vi har lagom varmt vatten i en termos och färdigportionerat välling (vår kille är äldre än din) i en doserare.

På natten häller vi i vatten i flaskan, i med pulver, skaka, färdigt. Tar 40 sek typ.

• LaFontaine

När dottern bara åt ersättning kokade vi vatten och blandade ersättning för ett helt dygn att ha i kylen. Om vattnet kvar kokt kunde det nämligen stå ett dygn. Till natten fyllde vi så många flaskor som åts och värmde de sen i vattenbad (eftersom vi inte har micro). Det tyckte vi var enkelt och smidigt.

• As86

Jag hade tre flaskor, doserare för tre måltider och termos där jag blandade kokt vatten och kallt till lagom temperatur. Hälla upp, blanda, mata. Hur smidigt som helst. :)

• LittleSunshine84

Tack för alla svar! Svarar lite generellt då många varit inne lite på samma spår :)

Han äter specialmat, Neocate för att han är mjölkproteinallergisk, så den finns bara på pulver. Hade gärna haft/köpt på tetra men det finns inte.

Neocate får bara stå i 15 min efter att den är blandad. Han vägrar rumstempererad mat, den ska vara åt det varmare hållet. Det var också en av anledningarna till att ersättningsmaskinen inte fungerade för oss, den värmde till 37 grader bara och det var för kallt tyckte sonen. Blev alltid en 15-20 sekunder extra i mikronvågsugnen.

Hur varmt ska man hälla i termosen? Ätvarmt eller lite varmare? Hur länge kan man räkna att en bra termos håller värmen? Han äter sista målet ca 19 nu och vill äta 03 el 05 nästa gång.

Sonen är 6 månader, behöver man inte koka vattnet längre?

Hur packar ni skötväskan? Vår blir alltid så otroligt tung med allt som ska med, termos, mat, flaskor, våtservetter, ombyte, massa dregglisar, ngn leksak, flaska med kallvatten, blöjor.

• Lena
    LittleSunshine84 skrev 2017-05-26 09:05:36 följande:

Tack för alla svar! Svarar lite generellt då många varit inne lite på samma spår :)

Han äter specialmat, Neocate för att han är mjölkproteinallergisk, så den finns bara på pulver. Hade gärna haft/köpt på tetra men det finns inte.

Neocate får bara stå i 15 min efter att den är blandad. Han vägrar rumstempererad mat, den ska vara åt det varmare hållet. Det var också en av anledningarna till att ersättningsmaskinen inte fungerade för oss, den värmde till 37 grader bara och det var för kallt tyckte sonen. Blev alltid en 15-20 sekunder extra i mikronvågsugnen.

Hur varmt ska man hälla i termosen? Ätvarmt eller lite varmare? Hur länge kan man räkna att en bra termos håller värmen? Han äter sista målet ca 19 nu och vill äta 03 el 05 nästa gång.

Sonen är 6 månader, behöver man inte koka vattnet längre?

Hur packar ni skötväskan? Vår blir alltid så otroligt tung med allt som ska med, termos, mat, flaskor, våtservetter, ombyte, massa dregglisar, ngn leksak, flaska med kallvatten, blöjor.

Räkna med att vattnet minskar 5-6 grader under den tiden så ha det lite varmare än du vill ha det vid servering. 
Svar på tråden Bästa tips på förberedelser ersättning