• Den som Längtar

Hur få hundarna att sluta hata varann?

Vi har hämtat hem vår nya familjemedlem i förra veckan. En jättefin Aussie (hane). Han trivs hemma hos oss MEN han hatar vår andra deltidsvovve (Tollare) som också är en hane.

Dessa två tål inte varann. Vid deras första möte så tog vi ut dom på varsin separat promenad och möttes sedan i skogen. de luktade då på varann och allt verkade bra tills Tollaren gjorde utfall. Vi lyckades avvärja detta och ingen kom till skada.

Nu har vi dem båda hemma men det ligger spänning i luften konstant. i Lördags så möttes de i dörren och en fight var oundviklig. Vi fick tillslut hundarna ifrån varann men min sambo fick tyvärr ett bett i armen när han försökte gå emellan. Detta var inte ett bett menat mot min sambo.

Idag när de var i hundgården så verkade allting gå bra också men helt plöttsligt flyger de på varandra igen ännu värre denna gång och sambon fick ett bett i benet. En av hundarna blöder men vi vet ännu inte vilken.

Vi ber nu om råd. Hur ska vi få dem att sluta hata varann. De behöver inte vara bästa vänner men de ska kunna acceptera att de bor under samma tak.
    Vi har redan tänkt att separera på dem hemma men då kommer en av hundarna bli "bortvald" och det känns inte heller snällt.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hur få hundarna att sluta hata varann?
  • Den som Längtar
    shivas skrev 2017-05-30 21:02:50 följande:
    Självklart ska ni vara försiktiga om ni aldrig cyklat med dem tidigare. :) En hund brukar dock lära sig ganska snabbt att den inte hinner lukta eller göra annat och att det bara är att hänga med.

Som sagt kan jag även rekommendera klövjeväskor till dem under promenader, så att de får ett jobb att utföra. Var försiktig med vikten bara om ni bestämmer er för att testa.
    För mig som ny hundägare får du jättegärna förklara vad en klövjeväska är? :)
  • Den som Längtar
    Påven Johanna II skrev 2017-05-30 16:36:32 följande:
    Om det är en hund ni bara passar så bör ni väl tala med ägarna? Jag hade gärna löst situationen på något annat sätt än haft min hund hos någon där "mycket kan hända".
    Tyvärr inte möjligt att lämna tillbaka honom till hans ägare då han är utomlands till sista Juni
  • shivas
    Den som Längtar skrev 2017-05-31 08:21:35 följande:

För mig som ny hundägare får du jättegärna förklara vad en klövjeväska är? :)

Det ser ut som en slags sele men med två väskor på vardera sida om hundens bröstkorg. Kan vara både dyr och billig i inköp. Jag hade billiga och de funkade fint bortsett från att jag fick laga den ena ett par gånger. Med väskorna får de arbeta och ni får lite bärhjälp. :)
  • Den som Längtar
    shivas skrev 2017-05-31 08:38:59 följande:
    Det ser ut som en slags sele men med två väskor på vardera sida om hundens bröstkorg. Kan vara både dyr och billig i inköp. Jag hade billiga och de funkade fint bortsett från att jag fick laga den ena ett par gånger. Med väskorna får de arbeta och ni får lite bärhjälp. :)
    Okej. Men om vi inte har något att bära, ska man lägga typ stenar i väskorna då?
  • Påven Johanna II
    Den som Längtar skrev 2017-05-31 08:22:27 följande:
    Tyvärr inte möjligt att lämna tillbaka honom till hans ägare då han är utomlands till sista Juni
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev ni bör tala med ägaren och låta ägaren bestämma om hen hellre vill lösa det på annat sätt än att ha hunden hos er där han riskerar att bli biten och stressad. Det finns ju andra människor och hundpensionat till exempel. 
  • Den som Längtar
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 10:11:06 följande:
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev ni bör tala med ägaren och låta ägaren bestämma om hen hellre vill lösa det på annat sätt än att ha hunden hos er där han riskerar att bli biten och stressad. Det finns ju andra människor och hundpensionat till exempel. 
    Vi har informerat ägaren och han har bara sagt att det kommer lösa sig och att man ska ta det lugnt fram typ
  • Påven Johanna II
    Den som Längtar skrev 2017-05-31 10:20:15 följande:
    Vi har informerat ägaren och han har bara sagt att det kommer lösa sig och att man ska ta det lugnt fram typ
    Ja, då så. Då är det som det är med den saken. Själv hade jag aldrig någonsin låtit min hund vara kvar i en miljö som den ni just nu erbjuder. Munkorg för att han inte ska bli biten eller för all del själv bitas. Sådant kan ju leda till rejäla mentala problem hos hundar.

Jag håller med de som anser att ni bör hålla dem helt och hållet separerade.
  • Tudda

Hejsan!

Vi har nyligen haft samma problem och det är bara att kämpa på och det kommer att gå över. Dom kommer så småningom att acceptera varandra sakteligen.

Det tog typ 3 till 4 veckor för den hunden vi hade tidigare att acceptera den nya familjemedlemmen.

Nu har det gått 2,5 månad och dom är nu oskiljaktiga och de allra bästa vännerna!

Så håll ut det går över...

Hälsar Cissi

• Den som Längtar
    Tudda skrev 2017-05-31 10:30:36 följande:

Hejsan!

Vi har nyligen haft samma problem och det är bara att kämpa på och det kommer att gå över. Dom kommer så småningom att acceptera varandra sakteligen.

Det tog typ 3 till 4 veckor för den hunden vi hade tidigare att acceptera den nya familjemedlemmen.

Nu har det gått 2,5 månad och dom är nu oskiljaktiga och de allra bästa vännerna!

Så håll ut det går över...

Hälsar Cissi

Hej,

Åhh vad bra att allt gick bra för er.
    Hur var fighterna mellan era hundar? Blodigt allvar eller lite gruff?
  • Anonym (Al)

Vissa hundar kommer inte överens helt enkelt. Efter mycket jobb accepterar dom att dom lever under samma tak.

Men tyvärr fortsätter vissa att hata varandra trots att dom kanske inte slåss.

• Gizmo
    Den som Längtar skrev 2017-05-31 08:20:48 följande:
    Igår kväll så va de båda lösa i v rummet men då fick de varsit märgben på varsinn sida om rummet så de var fullt upptagna.
    Kära ts, det verkar inte som att du förstår vad vi andra skriver?!

Hundarna ska INTE  ha något som kan trigga igång slagsmål - och ändå så ger du de varsitt märgben samt i SAMMA RUM! 
  • Den som Längtar
    Gizmo skrev 2017-05-31 14:47:39 följande:

Hundarna ska INTE  ha något som kan trigga igång slagsmål - och ändå så ger du de varsitt märgben samt i SAMMA RUM! 
    Jodå jag förstår självklart vad ni skriver. Däremot anser jag att det är vi människor som bestämmer hemma och inte hundarna.

Anledningen till att vi gjorde det i samma rum är för att de skulle se att de inte var ett hot mot varandra. och ingenting hände. De låg nöjda på varsinn sida om rummet och när Aussien var klar kom han till oss i soffan.

Utöver denna tid igår så har vi dem avskilda i olika rum med två kompostgaller som avskärmning. De kan då inte se varandra heller. Vi har även tagit bort alla leksaker.
    Anonym (Al) skrev 2017-05-31 10:38:58 följande:

Vissa hundar kommer inte överens helt enkelt. Efter mycket jobb accepterar dom att dom lever under samma tak.

Men tyvärr fortsätter vissa att hata varandra trots att dom kanske inte slåss.

Tak för ditt svar. Som tidigare nämnt så förväntade vi oss inte att de skulle bli bästa vänner men precis som du skriver ska de kunna acceptera att de lever under samma tak utan att det blir bråk.
  • Påven Johanna II
    Gizmo skrev 2017-05-31 14:47:39 följande:

Det hade jag missat att läsa. Gode värld så galet!
  • Gizmo
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 14:57:26 följande:
    Det hade jag missat att läsa. Gode värld så galet!
    Tack! Skönt att någon förstår vad jag menar! Solig
  • Owlseen2347

De är ju så här att en rangordning ska sättas och varje gång ni går emellan när dem ryker ihop skjuter ni bara upp den kampen. Låt dem sätta rangordningen sen är dem världens kompisar.. och de är ju som tur hanhundar o inte tikar. Då hanar har vet nog o ge sig medans 2 tikar kan slåss till döden.

• Dexter dot com
    Owlseen2347 skrev 2017-06-02 00:33:00 följande:

De är ju så här att en rangordning ska sättas och varje gång ni går emellan när dem ryker ihop skjuter ni bara upp den kampen. Låt dem sätta rangordningen sen är dem världens kompisar.. och de är ju som tur hanhundar o inte tikar. Då hanar har vet nog o ge sig medans 2 tikar kan slåss till döden.

Men hur kan du rekommendera att hundarna ska få göra upp på egen hand?? Finns inga belägg för att den ena ska "lägga sig" bara för att det är hanar och absolut inte att dom ska acceptera varann efteråt. Risken är överhängande att man måste sära på dom efter att dom skadat varann ordentligt och så har man skapat ett mycket större problem och står med höga veterinärräkningar !!
Svar på tråden Hur få hundarna att sluta hata varann?