• Rudens

Vårdbiträde - frågor angående personlig hygien

Har sökt ett sommarjobb som vårdbiträde och om allt går bra när de ringer min referens kommer jag börja inom nån månad efter lite "utbildning" och 3(?) dagars gå-bredvid.

Här kommer lite dumma frågor kanske men skulle uppskatta svar ändå. Bli lite mindre nervös.

Fråga 1: Toalettbesök

1.1 - Bajs. Om de sitter på en toalett hur torkar ni? Flytta fram dem lite? Lyfter brukaren en skinka själv? Är man 2 man när man torkar någon så att en kan manövrera brukaren så att den andra personen kommer åt ordentligt?

1.2 - Kiss? Inget som verkar nämnas när jag googlade runt lite. Om brukaren inte kan torka baken själv borde de väl inte kunna ta hand om framsidan så väl heller? Eller brukar man inte torka dem efter de kissat? Något som de klarar av själva? Brukar männen bara skaka på snoppen eller torka med papper?

Fråga 2: Blöjbyten

Eller kontinensskydd kanske man kallar det.

2.1 - Finns det rum för blöjbyten? Eller går man till deras rum eller något rum med lyft eller något.. Finns det då en speciell papperskorg i rummet för blöjorna och pappret man torkat dem med?

2.2 - Ligger brukaren på rygg som en bäbis? Använder man typ våtservetter eller papper?

• Svar på tråden Vårdbiträde - frågor angående personlig hygien
  • Kjell2
    Rudens skrev 2017-05-29 14:22:18 följande:

Har sökt ett sommarjobb som vårdbiträde och om allt går bra när de ringer min referens kommer jag börja inom nån månad efter lite "utbildning" och 3(?) dagars gå-bredvid.

Här kommer lite dumma frågor kanske men skulle uppskatta svar ändå. Bli lite mindre nervös.

Fråga 1: Toalettbesök

1.1 - Bajs. Om de sitter på en toalett hur torkar ni? Flytta fram dem lite? Lyfter brukaren en skinka själv? Är man 2 man när man torkar någon så att en kan manövrera brukaren så att den andra personen kommer åt ordentligt?

1.2 - Kiss? Inget som verkar nämnas när jag googlade runt lite. Om brukaren inte kan torka baken själv borde de väl inte kunna ta hand om framsidan så väl heller? Eller brukar man inte torka dem efter de kissat? Något som de klarar av själva? Brukar männen bara skaka på snoppen eller torka med papper?

Fråga 2: Blöjbyten

Eller kontinensskydd kanske man kallar det.

2.1 - Finns det rum för blöjbyten? Eller går man till deras rum eller något rum med lyft eller något.. Finns det då en speciell papperskorg i rummet för blöjorna och pappret man torkat dem med?

2.2 - Ligger brukaren på rygg som en bäbis? Använder man typ våtservetter eller papper?

Då det har förekommit en del trolltrådar som fiskar efter blöj och kissdiskussioner risker du med denna inledning att inte bli tagen seriöst.

Bättre att du tar detta direkt med din arbetsgivare.
  • Rudens

Vet inte vad jag kan säga men trollar inte. Ja kommer få svar på vissa saker om/när jag går bredvid och kan ställa frågor då men känner mig bekvämare att ställa "dumma" frågor online.

• Nina05

Vet inte om du är seriös, men självklart beror det på vad för typ av människor du ska jobba med. Är det demenssjuka, somatiskt sjuka, bor de hemma eller på boende?

Det ser väldigt olika ut från person till person. En del klar sig själva rätt bra, andra inte. Tar man hand om någon i sängen läggs personen på sidan. Kan personen gå, får denna ställa sig upp när den är klar på toan.

• Rudens

Ja, är seriös. Vet inte ännu om jag kommer hamna på hemtjänsten eller äldreboende. Om allt går bra med min referens kommer jag placeras där det finns högst behov.

Svar på tråden Vårdbiträde - frågor angående personlig hygien