Vårdbiträde - frågor angående personlig hygien
Har sökt ett sommarjobb som vårdbiträde och om allt går bra när de ringer min referens kommer jag börja inom nån månad efter lite "utbildning" och 3(?) dagars gå-bredvid.
Här kommer lite dumma frågor kanske men skulle uppskatta svar ändå. Bli lite mindre nervös.
Fråga 1: Toalettbesök
1.1 - Bajs. Om de sitter på en toalett hur torkar ni? Flytta fram dem lite? Lyfter brukaren en skinka själv? Är man 2 man när man torkar någon så att en kan manövrera brukaren så att den andra personen kommer åt ordentligt?
1.2 - Kiss? Inget som verkar nämnas när jag googlade runt lite. Om brukaren inte kan torka baken själv borde de väl inte kunna ta hand om framsidan så väl heller? Eller brukar man inte torka dem efter de kissat? Något som de klarar av själva? Brukar männen bara skaka på snoppen eller torka med papper?
Fråga 2: Blöjbyten
Eller kontinensskydd kanske man kallar det.
2.1 - Finns det rum för blöjbyten? Eller går man till deras rum eller något rum med lyft eller något.. Finns det då en speciell papperskorg i rummet för blöjorna och pappret man torkat dem med?
2.2 - Ligger brukaren på rygg som en bäbis? Använder man typ våtservetter eller papper?