• Celinee

När blev ert barns kolik bättre?

Som rubriken lyder,

Ni som haft barn eller har barn med kolik, när vände det?

Vi har en dotter på 8 veckor som egentligen skrikit sedan dag 1, men vid 3 veckors ålder kulminerade det och blev en mardröm. Hon skriker varje vaket tillfälle, att få henne att sova är näst intill omöjligt. Vi har testat allt... mellan 17-22 är det konstant skrikande varje dag.

Hon hatar vagnen och bilen vilket gör det svårare, hon panikslriker tills vi plockar upp henne.

Enda stället hon sover på (någon timme) är om vi har henne i bärsele och gungar runt i huset.

Vi var på akupunktur förra veckan som verkar hjälp något, men sömnen är fortfarande samma, dock känns det inte som hon har ont på samma sätt, det går att få kontakt under skriken. Vi ska göra två behandlingar till i veckan. Jag har tagit bort alla mjölkprodukter, hon får Sempersmagdroppar.

Det jag letar efter är era erfarnheter om när det kan vända, jag är så ledsen att jag inte kan hålla mitt barn utan att hon skriker och krampar...

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden När blev ert barns kolik bättre?
  • Celinee
    calabalic skrev 2017-05-29 20:43:06 följande:

Som jag minns det var det som värst omkring 7-8 veckor, började vända omkring 10 veckor och hade försvunnit helt vid 12 veckor. Vi gjorde inga förändringar med kost och sånt utan det försvann av sig själv. Tror egentligen inte det var magont i första hand utan mer otrygghet, sakna livmodern typ. Det enda man kunde göra för henne var att bära, vagga, vara nära, prata och sjunga. Nu är hon 10 mån och är oftast jätteglad, nyfiken och charmig, men fortfarande ganska mammig och stort behov av närhet, särskilt kvällar och nätter.

Underbart att höra :) kvällarna är ju generellt lite mer skrikiga för små barn. Men min lilla har ont i magen, hon vaknar när hon måste fisa osv, ligger och pressar tills hon är knallröd. Tillslut övergår det i gråt, hon är så utmattad... jag med :(
  • Celinee
    Anonym (Lj) skrev 2017-05-29 20:44:49 följande:

Förlåt att jag spammar, klarar tydligen inte stt skriva allt på en gång haha

Men vi hsr också gjort en provokation då vi testade mjölk igen vid ca 16 veckor och då kom allt tillbaka på ca 2 dagar så det va definitivt mjölk som va problemet

Vi hoppas varje dag att det ska ge effekt utan mjölkprotein men hittills har hon tyvärr inte blivit bättre :( det är bara uppskattat att du skriver :)! Så spam-mail på!
  • Linux1003

Jag kan inleda med att jag förstår hur jobbigt ni har det. Hur länge barn med kolik kan hålla på kan variera väldigt mycket. Vi fick 2 barn på raken med kolik och exakt 2 år åldersskillnad. Vi förstod aldrig varför det heter 3 mån kolik då våra barn hade kolik i nästan ett år. Vi testade allt från droppar, akupunktur och skärpning av kost för min hustru men förgäves. Det enda som hjälpte var att bära på dem konstant. Räddningen för oss var delvis att jag klarar mig med få timmar sömn och tog barnen på nätterna så att min fru kunde få sova ut. Jag lärde mig sov sittandes med barnen på bröst elle mage och det fungerade korta stunder och sedan fick man gunga och gå med dem.

Det råd jag har till er är att bita ihop och stötta varandra. Det är få saker som hjälper och viktigt att ni håller ihop. Kolik barn blir fantastiska och lättsamma efter perioden och betydligt lugnare än t ex vår första som inte hade kolik.

• LittleSunshine84
    Celinee skrev 2017-05-30 11:03:56 följande:

Åh vad skönt att höra! Neocate? Är det något läkaren skriver ut eller finns det att köpa receptfritt? :) hon tar tyvärr inte flaskan :( men vi försöker dagligen så man får fortsätta hoppas!

Det är läkaren som måste skriva ut! Testat pysventil? Bra sätt att få ut gaser!
  • Celinee
    LittleSunshine84 skrev 2017-05-30 12:03:30 följande:

Det är läkaren som måste skriva ut! Testat pysventil? Bra sätt att få ut gaser!

Okej! Jag ska dit i morgon så jag kollar med dem direkt :)!

Vi använder pysventil 1 gång om dagen vid 17-18 tiden när hon är som mest orolig och magontet värst. Det kommer massa luft och hon blir något lugnad inför kvällen. Bästa jag varit med om!!
  • Celinee
    Linux1003 skrev 2017-05-30 11:24:30 följande:

Jag kan inleda med att jag förstår hur jobbigt ni har det. Hur länge barn med kolik kan hålla på kan variera väldigt mycket. Vi fick 2 barn på raken med kolik och exakt 2 år åldersskillnad. Vi förstod aldrig varför det heter 3 mån kolik då våra barn hade kolik i nästan ett år. Vi testade allt från droppar, akupunktur och skärpning av kost för min hustru men förgäves. Det enda som hjälpte var att bära på dem konstant. Räddningen för oss var delvis att jag klarar mig med få timmar sömn och tog barnen på nätterna så att min fru kunde få sova ut. Jag lärde mig sov sittandes med barnen på bröst elle mage och det fungerade korta stunder och sedan fick man gunga och gå med dem.

Det råd jag har till er är att bita ihop och stötta varandra. Det är få saker som hjälper och viktigt att ni håller ihop. Kolik barn blir fantastiska och lättsamma efter perioden och betydligt lugnare än t ex vår första som inte hade kolik.

Tack för ditt svar :)

Jag hoppas verkligen att detta går över innan ett år :( vi hjälps åt här hem trots att sambon jobbar heltid så är han mycket hemma (tack Gud för det)! Kruxet med vår tjej är att man inte får sätta sig ned, hon hamnar liksom aldrig i djupsömn... så ändrar man mönster något så krampar hon och blir ledsen... hade önskat att det gick att sova korta stunder med henne på bröstet det hade verkligen hjälpt!

Vi hoppas att akupunkturen hjälper oss (tråkigt att höra att det inte funkade för er :(..) hon har fått en behandling till idag. Känns som att allt annat är lönlöst. Det är bara ta sig igenom det som du säger men det hjälper att höra av andra att det blir bättre och att vi är fler som gått/går igenom samma :)
  • LittleSunshine84
    Celinee skrev 2017-05-30 15:08:43 följande:

Okej! Jag ska dit i morgon så jag kollar med dem direkt :)!

Vi använder pysventil 1 gång om dagen vid 17-18 tiden när hon är som mest orolig och magontet värst. Det kommer massa luft och hon blir något lugnad inför kvällen. Bästa jag varit med om!!

Vi använde pysventil så ofta det kändes som att det behövdes och det var helt ok enligt sonens barnläkare :)
  • Linux1003
    Celinee skrev 2017-05-30 15:13:52 följande:
    Tack för ditt svar :)

Jag hoppas verkligen att detta går över innan ett år :( vi hjälps åt här hem trots att sambon jobbar heltid så är han mycket hemma (tack Gud för det)! Kruxet med vår tjej är att man inte får sätta sig ned, hon hamnar liksom aldrig i djupsömn... så ändrar man mönster något så krampar hon och blir ledsen... hade önskat att det gick att sova korta stunder med henne på bröstet det hade verkligen hjälpt!

Vi hoppas att akupunkturen hjälper oss (tråkigt att höra att det inte funkade för er :(..) hon har fått en behandling till idag. Känns som att allt annat är lönlöst. Det är bara ta sig igenom det som du säger men det hjälper att höra av andra att det blir bättre och att vi är fler som gått/går igenom samma :)
    Inga problem och även om det är en klen tröst så kan det hjälpa att ventilera om det. Hoppas verkligen att akupunktur biter på henne. Vi kunde inte få hjälp från omgivningen heller. När man bär på kolikbarn dygnet runt så blir de snabbt medvetna om mamma/pappa och i vårt fall så var det inga släktingar som kunde avlasta oss då de blev helt hysteriska om någon annan bar dem Våra barn var väldigt svårflörtade med både släkt och vänner en bra bit efter kolik perioden. 

Som jag nämnde tidigare, var prestigelösa mot varandra och supporta varandra när det är som jobbigast. Låt din sambo ta del av tråden. Sömnlöshet och trötthet påverkar omdömet radikalt. Jag levde efter principen att älska mig mest när jag förtjänar det minst och absolut inte ta några som helst strider oavsett vem som hade rätt eller fel. Min fru hade verkligen svåra svackor och framförallt när det gäller barn nr 2 med en svår förlossning. Hon säger det än idag att hade jag haft en annan inställning så hade det gått käpprätt åt skogen. Efter regn kommer alltid solsken och lycka till. 
  • Mandelskorpan

Stackare, så jobbigt ni har det :( det kan bli bättre med annan kost, Neocate som någon skrev ska vara bäst.

Du kan prova att äta väldigt enkel kost med få och snälla livsmedel, typ bananer, gurka, potatis, kött, beroende på vad du står ut med att äta ett par dagar. Om det då blir bättre (?) är det ju kosten. Sen kan man lägga till ett livsmedel i taget.

• Meriall

Det vanligaste med spädbarnskolik är att det tar 3 mån innan det försvinner.

• Anonym (Lj)

Alltså neocate är ju mjölkfri ersättning så om du är helt säker på att mjölken inte är problemet så är det kanske ingen idé att börja med det

• LittleSunshine84
    Anonym (Lj) skrev 2017-05-31 00:45:19 följande:

Alltså neocate är ju mjölkfri ersättning så om du är helt säker på att mjölken inte är problemet så är det kanske ingen idé att börja med det

Man ger det även till barn med extremt känslig mage, behöver inte vara allergi.
  • Fru Ve

Vår äldsta son hade kolik och det var som värst då han var runt 6-8 veckor sen klingade det av långsamt och vid 4 månader skrek han inte på kvällarna längre på samma sätt. Vi kom tyvärr aldrig på någon anledning till varför han skrek. Det som funkade för oss var bärsjal + napp och gå runt med honom samt ibland att åka vagn eller bil. Jag provade mjölkfritt men det hjälpte inte oss tyvärr.

• pigglet

Första barnet skrek tills ganska exakt 6 månader. Då blev hon rejält förkyld med hög feber (40-41 grader) i över en vecka, lugn som en filbunke. Efter det var hon nöjdaste ungen. Dock kunde hon ändå inte sova, när hon fyllde 1 år blev det lite bättre. Men speciellt skicklig på sömn har hon aldrig blivit, fyller 15 år nu.

De andra har blivit nöjdare vid ca 3 månader. De har aldrig haft samma problem med sömnen heller.

• Celinee
    Anonym (Lj) skrev 2017-05-31 00:45:19 följande:

jag har varit helt utan mjölkprodukter i 4 veckor nu och ingen skillnad så vi har bestämt oss för att inte köra på ersättning, vi kämpar med flaskan varje dag men såhär långt vill hon inte :( vi gör en liten paus nu så slipper jag tänka på det ett tag :P
  • Celinee
    Fru Ve skrev 2017-05-31 17:48:59 följande:

Vår äldsta son hade kolik och det var som värst då han var runt 6-8 veckor sen klingade det av långsamt och vid 4 månader skrek han inte på kvällarna längre på samma sätt. Vi kom tyvärr aldrig på någon anledning till varför han skrek. Det som funkade för oss var bärsjal + napp och gå runt med honom samt ibland att åka vagn eller bil. Jag provade mjölkfritt men det hjälpte inte oss tyvärr.

tack för att du skriver :) då är vi halvvägs där nu! haha
    hon blev 8 veckor i Onsdags, i samband med detta kom hon in i vad jag tror är en utvecklingsfas som gör att hon är extra otålig med ALLT och hon vill endast bli buren av mig, annars får hon spel... inte ens pappa duger.

Det har inte hjälp mig att ta bort mjölken heller, tror helt enkelt att hon har en omogen tarm och att hon sväljer luft i och med att hon skriker så... sen blir det en ond cirkel.

Dock var vi på hennes 3:de akupunktur behandling igår och helt otroligt nog så sov hon i sängen med mig hela natten. Vaknade 2 gånger för att äta vid 00:00 och 03:00 sen vaknade hon för dagen vid 05:00 men det är den bästa natten i hela mitt liv... fick 3,5 timme sammanhängande sömn, trodde aldrig det skulle ske igen. Så  jag ser ljuset lite idag.... men bara lite :)
  • Celinee
    pigglet skrev 2017-05-31 21:36:32 följande:

Första barnet skrek tills ganska exakt 6 månader. Då blev hon rejält förkyld med hög feber (40-41 grader) i över en vecka, lugn som en filbunke. Efter det var hon nöjdaste ungen. Dock kunde hon ändå inte sova, när hon fyllde 1 år blev det lite bättre. Men speciellt skicklig på sömn har hon aldrig blivit, fyller 15 år nu.

De andra har blivit nöjdare vid ca 3 månader. De har aldrig haft samma problem med sömnen heller.

haha :) personligheten visar sig tidigt då med andra ord! 
    jag hade själv kolik som barn och har hört mardröms historier från mamma om hur jag var, så får jag själv ett barn med kolik! 

jag hoppas att detta avtar runt 3-4 månader som de flesta skriver... hennes sömn har aldrig vart bra, aldrig gått att lägga ned henne... är så avundsjuk när jag ser folks om kan göra det med sina jämngamla bebisar.

jag hoppas att det blir bättre, mest för hennes skull för största delen av tiden är hon så så utmattad. hemskt att se.
  • Celinee
    LittleSunshine84 skrev 2017-06-15 10:43:43 följande:

Hur går det? :)

Det är fortfarande tufft och hon kämpar när hon bajsar :( men har blivit så mycket bättre! Vår räddng var Gripe Water som vi köpte hem från USA det bryter ner gaser och har gjort att hon bajsar helt själv utan att kolik skrika, är hon trött skriker hon fortfarande men det är inget jämnför med det vi upplevde när jag skrev tråden. Vi hoppas att det lägger sig helt snart <3 tack för alla tips och erfarenheter!
  • LittleSunshine84
    Celinee skrev 2017-06-27 16:33:03 följande:

Det är fortfarande tufft och hon kämpar när hon bajsar :( men har blivit så mycket bättre! Vår räddng var Gripe Water som vi köpte hem från USA det bryter ner gaser och har gjort att hon bajsar helt själv utan att kolik skrika, är hon trött skriker hon fortfarande men det är inget jämnför med det vi upplevde när jag skrev tråden. Vi hoppas att det lägger sig helt snart <3 tack för alla tips och erfarenheter!

Skönt att höra att det blir bättre ändå! Vår kille är 7 månader nu och vi börjar se ljuset i tunneln. Äntligen eller vad säger man! Haha :)
Svar på tråden När blev ert barns kolik bättre?