• HejSara

GBS

Hej! Någon som har erfarenheter av Gbs är i vecka 33+4, fick precis reda på idag att jag har det, och är så orolig fast barnmorskan sagt det inte var så farligt enbart att jag ska få antibiotika innan förlossningen, hon sa jag skulle läsa om det, villket har gjort Mig så upprörd..

• Svar på tråden GBS
  • Mooki

Hej!
    Jag födde en dotter i augusti förra året och fick veta att jag var GBS-bärare redan i vecka 14. Hon föddes i vecka 35+3 efter att vattnet hade gått. Är det något särskilt du undrar över?

• KaeJ

Hej,

Jag har fått två barn och haft gbs båda gångerna. Första gången så blev det nåt fel i kommunikationen och dottern fick infektion och hamnade på neo i två veckor.

Andra gången fick jag antibiotika vid förlossning och allt gick bra.

Säger som ovan, är det nåt särskilt du undrar över?

• HejSara

Hej!! Jag undrar ifall dom föddes friska och att är det verkligen ofta dom dör för när man googlar det så står det så hemska saker och jag är 20, det är mitt första barn, vill verkligen inte något ska vara fel, jag har som sagt inte haft några komplikationer under graviditeten, men kan barnet få Gbs under tiden den är i magen?

• Mooki

Enligt den information jag fick av vården/letade upp själv kan barnet smittas när det ligger i magen, men det är mycket ovanligt. Om det händer kan barnet tyvärr dö, men som sagt, det är ovanligt. Ca 30% av alla gravida bär på GBS under hela eller delar av graviditeten och för de flesta går det bra. Du får antibiotika i samband med förlossningen för att undvika att ditt barn smittas. Barnet kan smittas även om du får antibiotika, men det är endast ett fåtal barn som får allvarliga komplikationer av smittan. Barnet löper större risk att smittas/bli sjukt vid långvarig vattenavgång eller om mamman har feber. GBS-smittade kvinnor löper även större risk att föda för tidigt. Jag födde som sagt i vecka 35+3 då vattnet gick och värkarna kom igång omedelbart. Om det berodde på GBS-smittan vet jag inte. De komplikationer dottern fick pga den tidiga födseln berodde enbart på att hon var prematur, hon hade inte fått några komplikationer av min GBS. Hon är nu 9 månader gammal och helt frisk.

Jag förstår att det är skrämmande - jag fick själv panik när jag fick reda på att jag bar på GBS - men försök att komma ihåg att det trots allt oftast går bra. Se till att berätta att du har GBS när du kommer in till förlossningen, det kommer även att stå i din journal.

• LeyasMamma

Är också gravid i v35 med gbs. Jag fick reda på tidigt i graviditeten att jag var bärare. Som ovanstående nämner så kommer du få antibiotika vid förlossningen och du kommer även få stanna kvar på BB 2 dagar så de kan kolla barnet första dygnen. Därefter om inget har hänt skall allt vara okej. Ca 30% av alla gravida bär på denna bakterien och för många så gör den ingen skada. Däremot är det en risk att man kan föda för tidigt. Det man ska ha koll på är urinvägsinfektioner, om du har symptom så bör det behandlas och om du får det mer än 2 ggr i graviditeten så sätter läkarna oftast in en långvarig kur tills du fött.

• HejSara

Gud va skönt att höra mår mycket bättre vissa trådar man kan läsa på internet är så hemska man blir så rädd! Tycker inte heller det är så kul för en mamma att läsa sånt då man alltid tänker på det värsta man läser så glömmer man inte det, och jag hoppas allt går bra för oss allihop! Tack så mycket för svaren??

• HejSara

Är det risk för alla med Gbs att föda tidigt? Eller är det olika och hur är förlossningen när man har Gbs värre eller är den "normal"? Förlåt för frågorna men fick som sagt reda på detta väldigt nyligen och sent i graviditeten och känns lättare att höra från mammor med erfarenheter

• LeyasMamma
    HejSara skrev 2017-05-31 17:26:38 följande:

Är det risk för alla med Gbs att föda tidigt? Eller är det olika och hur är förlossningen när man har Gbs värre eller är den "normal"? Förlåt för frågorna men fick som sagt reda på detta väldigt nyligen och sent i graviditeten och känns lättare att höra från mammor med erfarenheter

Ja det är en risk för alla med gbs, men långt ifrån alla föder för tidigt. Det är nog snarare om man går med uvi osv som kan sätta igång det och risken blir högre. Tror inte att det är någon som helst skillnad på själva förlossningen som så, förutom att du kommer få antibiotika under den då :) kommer gå bra ska du se!
  • Höstaster
    HejSara skrev 2017-05-30 13:51:34 följande:

Hej!! Jag undrar ifall dom föddes friska och att är det verkligen ofta dom dör för när man googlar det så står det så hemska saker och jag är 20, det är mitt första barn, vill verkligen inte något ska vara fel, jag har som sagt inte haft några komplikationer under graviditeten, men kan barnet få Gbs under tiden den är i magen?

Jag hade GBS med mitt andra barn, fick dock inte veta det förrän efter förlossningen (de tog prov under förlossningen på grund av vattenavgång). Hon är född i vecka 39+4, fullt frisk och utan komplikationer. Det är trots allt mycket ovanligt med komplikationer pga GBS, som är många kvinnor som bär på.
  • Mandelskorpan
    HejSara skrev 2017-05-31 17:26:38 följande:

Ja det är en risk men det som framförallt är farligt är om man har gbs och inte vet om det. Håller man koll på nivåerna så går det oftast bra. Jag har haft gbs i två graviditeter, det har gått bra. Ena ungen kom lite tidigt, 3v före BF och det är ju inte så särskilt tidigt heller. Vattnet gick helt utan förvarning. Som jag förstått det så blir fosterhinnan svagare av gbs och då kan vattnet gå. Förlossningen startade sen spontant efter två dygn och allt gick bra.

Med nästa tog jag det lugnare på slutet och jag gick tiden ut. Vet förstås inte om det berodde på att jag tog det lugnt eller på något annat.

Båda förlossningarna var väldigt snabba, barnet hinner då inte få så mycket antibiotika, å andra sidan minskar risken att barnet smittas när tiden i förlossningskanalen är kort.
Svar på tråden GBS