• nattuss89

    Öka mjölkproduktionen?

    Jag fick en liten dotter för ett par veckor sedan (mitt andra barn) och har haft ganska mycket problem med amningen. Fick väldigt mycket sår på bröstvårtorna trots att jag kämpade med hållning, amningställningar m.m. men inget hjälpte och såren blev värre, så nu använder jag mig av en bröstpump och ger min dotter bröstmjölk på det sättet istället så att såren ska få chans att läka. (Dom är fortfarande ej helt läkta)

    I början hade jag hur mycket mjölk som helst (Vet ju att man har det i början, nästan så att brösten exploderar) Men nu känns det som att mjölken börjar "sina" trots att jag pumpar varannan/var tredje timme för att hålla det regelbundet. Någon som vet hur man ökar mjölproduktionen igen? Jag pumpar ju ut ungefär så mycket som hon dricker per gång, ska jag pumpa ut mer/mindre? Oftare eller mer sällan?

    Hoppas ni har några bra erfarenheter och tips :)

  • Svar på tråden Öka mjölkproduktionen?
  • syntharen

    Jag är ingen amningsexpert men har läst på en hel del om det så jag kan försöka ge lite råd. Det bästa för att öka produktionen är egentligen att amma så mycket som möjligt. bebisen har en mycket bättre och effektivare sugteknik än en bröstpump så det kan vara så att bröstet inte släpper ifrån sig så mycket mjölk vid pumpningen som det skulle ha gjort om din bebis hade ammats. Nu förstår jag att det är jobbigt att amma med sår men även en pump sliter ju på brösten. Det kan också vara så att du skulle behöva pumpa oftare. En sån liten bebis ligger ibland vid bröstet flera timmar i streck. Det är ju bebisen som styr hur mycket mjölk som ska produceras genom att vilja ammas oftare om mjölkproduktionen ska öka.

    Hur länge har du haft sår? Ibland kan man få sår av bakterier eller svamp som gör att det blir svårt att läka. Du kanske kan be bvc att titta på såren. Har du testat amningsnapp för att skydda bröstvårtorna lite? Om jag var du skulle jag skippa pumpen och bara amma trots sår. Dom kommer att läka och bröstvårtorna blir härdade av allt sugande Men det är skitjobbigt och gör ont i början. Men det blir bättre! Lycka till

  • Annelie 76

    Pumpa helt tomt och pumpa ofta, minst varannan timme för att öka. Sen för att bibehålla mjölkmängden så pumpa nästan tomt och var tredje till var fjärde timme. Glöm inte att äta och fa dricka mycket när du vill öka.

  • nattuss89

    Tack för tipsen, jag ska testa att pumpa oftare och tömma mer. Var rädd för att det skulle ge tvärtom-effekt men det bör det ju inte göra om man tänker realistiskt ioförsig hehe :)

  • Jag är bara jag

    Pumpa mer, amma mer, drick mcket, amma/pumpa så mycket du bara kan nattetid, amma/pumpa i lugn och ro. Powerpumpa. Jag gick från 15 ml per dag till helamning. Glad

Svar på tråden Öka mjölkproduktionen?