• Anonym (Sexlöst)

Kan en person älska sin partner om hen inte vill ha sex?

Om en person i ett äktenskap inte visar något intresse för sex men i övrigt verkar nöjd med relationen, är det ändå ett tecken på att äktenskaet är dåligt?

Vi har inte haft sex på typ fyra månader och då var det jag som tog initiativ, nu väntar jag på att han ska visa om han någonsin vill ha sex. Verkar inte så dock...

Är rätt säker på att han inte är otrogen utan bara ointresserad av sex. Men hur kan man vara det månad ut och månad in om man är gift?

• Svar på tråden Kan en person älska sin partner om hen inte vill ha sex?
  • Anonym (Sexlöst)

Tänkte lite mer på det här ämnet idag. Jag kan verkligen känna ett fysiskt behov av närheten till honom. Inte egentligen sex som i orgasm utan mer sex som i den där totala närheten som man inte delar med någon annan människa. Att känna att vi delar något ingen annan är inblandad i, som är bara vi. Att det är vi två, hand i hand i världen. Typ.

• Anonym (höh)

Här har du en hel tråd om det där, en del håller med TS, en del tänker som du.

gamla.familjeliv.se/Forum-9-191/m77679957.html

Sex är en fnutt-del av förhållanden enligt mig, att hamna med någon som känner att hela kärleken hänger på sexet vore ju att dra värsta nitlotten. Hur djup är den kärleken liksom?

• Anonym (Sexlöst)
    Anonym (höh) skrev 2017-06-01 21:27:00 följande:
    Här har du en hel tråd om det där, en del håller med TS, en del tänker som du.

gamla.familjeliv.se/Forum-9-191/m77679957.htm...

Sex är en fnutt-del av förhållanden enligt mig, att hamna med någon som känner att hela kärleken hänger på sexet vore ju att dra värsta nitlotten. Hur djup är den kärleken liksom?
    Jag håller ju med dig så tillvida att jag inte vill offra vårt äktenskap på detta. Men jag ändå upplever att en del saknas och jag känner mig lite "osedd" pga det.
  • New  Dawn
    Anonym (Sexlöst) skrev 2017-06-01 21:19:31 följande:

Nej han har aldrig haft några förslag på lösningar. Inte jag heller då tyvärr. Vi har någon period testat med sex typ varje torsdag men det faller bort. Jag har inte heller något behov av sex varje vecka och vill också främst ha det spontant.

Det har faktiskt egentligen aldrig varit svårt för honom att få stånd. Även utlösning får han för det mesta vid sex.

Jag la mig nästan naken tätt intill honom i sängen härom kvällen för att gosa lite. Då la han ner sin bok och typ låg där, stirrade i taket och väntade på att få fortsätta läsa. Det var då jag började fundera på det som jag skriver om i ts...

Och ja, jag är verkligen lite ledsen över att aldrig få känna som normen, att han ska vilja ha sex med mig ofta.

Ja jag upplever nog att vi visar varandra kärlek och omtanke i vardagen. Åt båda håll.

Vad har samtalen handlat om då? Ni har ju pratat så många gånger... Vad har han svarat när du ställt frågor till honom om ang hans känslor inför erat sexliv?

Du skriver att ni har närhet i form av kramar och pussar dagligen. Menar du att han då också tar initiativ till detta eller besvarar han bara dina kramar? ... men inte om du är naken, eller om du har väldigt lite kläder? Vad händer om du försöker krama honom naken, eller nästan naken?... Eller menar du att han bara tar initiativ till kramar när ni har kläder?

Du skriver att han måste vara pigg och utvilad och ostressad för att ha sex, men det låter det ju som han är när han ligger där med sin bok, så det handlar nog inte om det.

När du lade dig bredvid honom i sängen, varför började du inte smeka honom och visa att du ville ha honom?

Vad hade hänt då, tror du?

Du skriver att du alltid varit den som tagit mest initativ och då kan det ju vara så att det är svårt att ändra på efter 12 år. Om du valt honom trots att han är så, kan du nog tyvärr inte förvänta dig att han ska ändra sig.

Dock förstår jag att det är trist. Jag skulle personligen inte vilja leva med någon som inte ville ta på mig, eller jag skulle aldrig i livet valt att leva med någon om det var jag som tig initiativ till sex och närhet 90% av gångerna, så som du haft det i alla år.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2017-06-04 16:31:29 följande:
    Dock förstår jag att det är trist. Jag skulle personligen inte vilja leva med någon som inte ville ta på mig, eller jag skulle aldrig i livet valt att leva med någon om det var jag som tig initiativ till sex och närhet 90% av gångerna, så som du haft det i alla år.
    Så är det för många av oss män, vi måste ta initiativet nästan varje gång. Och det beror inte på att kvinnan inte vill ha sex, hon vill bara inte vara den drivande.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2017-06-04 18:58:46 följande:

Så är det för många av oss män, vi måste ta initiativet nästan varje gång. Och det beror inte på att kvinnan inte vill ha sex, hon vill bara inte vara den drivande.

Nej, precis som jag skriver till TS. Hon kan tyvärr inte heller förvänta sig att han ändrar sig efter 12år.

Det finns ju människor som trivs med att vara de drivande.

Vissa behöver hjälpen att komma igång.

Sedan kan man ju fundera på varför vissa inte TÖRS ta initiativ. Jag tror att många inte vågar misslyckas. Efter att ha läst här på familjeliv förstår jag dem, för många verkar bli så deprimerade, passivt aggressiva, frusterade, ledsna, knäckta, sårade, förminskade osv, osv... om närmanden inte leder till sex.

Om jag bara tog initiativ när jag säkert visste att jag skulle bli kåt skulle mina initiativ sjuka drastiskt. Skulle min karl visa att han blev väldigt besviken om jag inte blev kåt skulle initiativen minska ännu mer.
  • Anonym (Sexlöst)
    New Dawn skrev 2017-06-04 16:31:29 följande:
    Vad har samtalen handlat om då? Ni har ju pratat så många gånger... Vad har han svarat när du ställt frågor till honom om ang hans känslor inför erat sexliv?

Du skriver att ni har närhet i form av kramar och pussar dagligen. Menar du att han då också tar initiativ till detta eller besvarar han bara dina kramar? ... men inte om du är naken, eller om du har väldigt lite kläder? Vad händer om du försöker krama honom naken, eller nästan naken?... Eller menar du att han bara tar initiativ till kramar när ni har kläder?

Du skriver att han måste vara pigg och utvilad och ostressad för att ha sex, men det låter det ju som han är när han ligger där med sin bok, så det handlar nog inte om det.

När du lade dig bredvid honom i sängen, varför började du inte smeka honom och visa att du ville ha honom?
    Vad hade hänt då, tror du?

Du skriver att du alltid varit den som tagit mest initativ och då kan det ju vara så att det är svårt att ändra på efter 12 år. Om du valt honom trots att han är så, kan du nog tyvärr inte förvänta dig att han ska ändra sig.

Först måste jag berätta, vi hade sex igår! Efter fyra månader! Underbart! Vet inte varför det hände, vi hade haft en trevlig kväll och sen gick vi och la oss och han bara var helt på. Så himla bra har jag mått idag av detta!

Jag skrev nog det tidigare i tråden, vad samtalen handlar om. Han håller med om att sex är viktigt, att han vill ha mer sex men vet inte varför det bara aldrig blir, typ.

Han tag nog initiativ till kramar också. Vi pussas alltid när vi ses efter jobbet, vi kramas när någon är lite trött eller bara behöver en kram, båda tar initiativ till det. Däremot nakna kramar, typ att jag går in i badrummet och kramas när han kommit ut ur duschen, de är nog bara jag som tar initiativ till. Men det händer inget mer, en kram och sen fortsätter väl han att klä på sig typ.

Jag älskar honom ju så jag måste ju ta honom på gott och ont. Men ja, det här är verkligen en av de delar som är jobbigast i vårt förhållande. Jag hade behöt mycket mer bekräftelse, sexuellt och muntligt, än vad jag får. Men inte är det värt en skilsmässa för det...
  • Anonym (Sexlöst)
    Tecum skrev 2017-06-04 18:58:46 följande:
    Nej jag vill inte vara den drivande, det känns som att normen säger att mannen borde göra det men då skulle jag aldrig få sex så jag har oftast inget val...
  • Anonym (Sexlöst)
    New Dawn skrev 2017-06-04 20:01:24 följande:
    Nej, precis som jag skriver till TS. Hon kan tyvärr inte heller förvänta sig att han ändrar sig efter 12år.
    Det finns ju människor som trivs med att vara de drivande.

Vissa behöver hjälpen att komma igång.

Sedan kan man ju fundera på varför vissa inte TÖRS ta initiativ. Jag tror att många inte vågar misslyckas. Efter att ha läst här på familjeliv förstår jag dem, för många verkar bli så deprimerade, passivt aggressiva, frusterade, ledsna, knäckta, sårade, förminskade osv, osv... om närmanden inte leder till sex.

Om jag bara tog initiativ när jag säkert visste att jag skulle bli kåt skulle mina initiativ sjuka drastiskt. Skulle min karl visa att han blev väldigt besviken om jag inte blev kåt skulle initiativen minska ännu mer.
    Det hände någon gång i början av vårt förhållande att mitt initiativ lite väl tydligt fick nej och det klarade inte riktigt min självkänsla. Så jag tycker det är jobbigt att ta initiativ men måste. Dock har jag nog uttryckt verbalt att jag vill ha sex, när vi kanske sitter i soffan och pratar. Och sen har det kunnat bli därifrån. Lite mindre risk för jobbigt avvisande då om det är ett lite mer allmänt samtal.
  • New  Dawn
    Anonym (Sexlöst) skrev 2017-06-04 21:05:27 följande:

Först måste jag berätta, vi hade sex igår! Efter fyra månader! Underbart! Vet inte varför det hände, vi hade haft en trevlig kväll och sen gick vi och la oss och han bara var helt på. Så himla bra har jag mått idag av detta!

Jag skrev nog det tidigare i tråden, vad samtalen handlar om. Han håller med om att sex är viktigt, att han vill ha mer sex men vet inte varför det bara aldrig blir, typ.

Han tag nog initiativ till kramar också. Vi pussas alltid när vi ses efter jobbet, vi kramas när någon är lite trött eller bara behöver en kram, båda tar initiativ till det. Däremot nakna kramar, typ att jag går in i badrummet och kramas när han kommit ut ur duschen, de är nog bara jag som tar initiativ till. Men det händer inget mer, en kram och sen fortsätter väl han att klä på sig typ.

Jag älskar honom ju så jag måste ju ta honom på gott och ont. Men ja, det här är verkligen en av de delar som är jobbigast i vårt förhållande. Jag hade behöt mycket mer bekräftelse, sexuellt och muntligt, än vad jag får. Men inte är det värt en skilsmässa för det...

Vad trevligt att ni haft sex!. På hans initiativ dessutom.

Okej. Han vill alltså ha mer sex, och som du skrev tidigare får han lätt stånd och orgasm. Jag tycker det låter som att du får fortsätta ta initiativ. (och då menar jag inte bara att lägga dig bredvid honom) Du kan ju teasa honom efter att du inlett det hela.Nät han blivit kåt, laddad och har stånd borde han ju kunna ge dig lite mer bekräftelse. Locka och lek lite.

Det låter inte som ni pratat om sex egentligen. För att komma någonstans måste du fråga vad det är som gör att han i princip aldrig tar initiativ... om han nu vill ha sex, som han ju påstår. Fråga vad hur han tycker att ni ska gå vidare.
  • New  Dawn
    Anonym (Sexlöst) skrev 2017-06-04 21:08:04 följande:

Det hände någon gång i början av vårt förhållande att mitt initiativ lite väl tydligt fick nej och det klarade inte riktigt min självkänsla. Så jag tycker det är jobbigt att ta initiativ men måste. Dock har jag nog uttryckt verbalt att jag vill ha sex, när vi kanske sitter i soffan och pratar. Och sen har det kunnat bli därifrån. Lite mindre risk för jobbigt avvisande då om det är ett lite mer allmänt samtal.

Då är det ju bra gjort att ta initiativ 90% av gångerna.
  • Anonym (Jag)

Har inte orkat läsa hela tråden men,

För mig är det så att mitt huvud vill ha sex. Massor och intensivt och passionerat. Min kropp däremot svarar inte alls på beröring eller sexuellt umgänge längre. Trots det älskar jag min man över allt annat.

Vi löser det genom att vi kramas och " strular" mkt och så får han mkt uppmärksamhet genom massage, avsugningar, runkning osv.

Det är inte optimalt, men jag uppskattar de intima stunderna ändå och han är inte 100% nöjd såklart men jag klarar inte av att trycka in den bara för att sex ska vara med penetration.

Men det tog tid att komma dit ens. Det fick vara.väldigt kravlöst hångel och sen fick jag ta allt i min takt tills vi nu är.här.

Min förhoppning är att kunna vara lika kåt som jag var de första åren vi var ihop .

Detta förstår jag dock inte alla är intresserade utav men ett förslag hur man sakta kan försöka när.ma sig ett sexliv igen. Men det kräver såklart att din partner förstår att det är ett problem och ohållbart och vill själv att det ska ske en förbättring.

• New  Dawn
    Anonym (Jag) skrev 2017-06-05 16:35:22 följande:

Har inte orkat läsa hela tråden men,

För mig är det så att mitt huvud vill ha sex. Massor och intensivt och passionerat. Min kropp däremot svarar inte alls på beröring eller sexuellt umgänge längre. Trots det älskar jag min man över allt annat.

Vi löser det genom att vi kramas och " strular" mkt och så får han mkt uppmärksamhet genom massage, avsugningar, runkning osv.

Det är inte optimalt, men jag uppskattar de intima stunderna ändå och han är inte 100% nöjd såklart men jag klarar inte av att trycka in den bara för att sex ska vara med penetration.

Men det tog tid att komma dit ens. Det fick vara.väldigt kravlöst hångel och sen fick jag ta allt i min takt tills vi nu är.här.

Min förhoppning är att kunna vara lika kåt som jag var de första åren vi var ihop .

Detta förstår jag dock inte alla är intresserade utav men ett förslag hur man sakta kan försöka när.ma sig ett sexliv igen. Men det kräver såklart att din partner förstår att det är ett problem och ohållbart och vill själv att det ska ske en förbättring.

Bra att du undviker penetrerande sex om du inte är kåt. Men finns det inget du kan njuta av, som inte är sexuellt? Lätta smekningar över kroppen. Massage med olja (gärna värmande), med stora tag (inte knåpade), eller att få håret borstat, fötter masserade osv.

Om du tar emot smekningar, så låt honom även ta på initimare delar utan att syftet är att du ska bli kåt. En grej som kan vara skönt och frigörande är att få svara på var det är skönast. Tex olika delar av benen

Utsida, insida, baksida. Närmare höfterna, närmare knävecken osv, osv. När ni håller på så kan ni även ta med könet. Då kanske du kommer att märka att det faktiskt ger mycket njutning även utan sex som mål.
Svar på tråden Kan en person älska sin partner om hen inte vill ha sex?