• terfje

Barn och fars bortgång!

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men jag känner mig pressad och totalt överkörd.

Min son föddes i september och dog 2 1/2 vecka senare.

Min far gick fortare än vad någon trott bort i levercancer för en vecka sedan. Jag har bestämt att han ska spridas i havet för det har han sagt till mig att han vill. Till sina vänner i Borås har han sagt något annat och de pressar mig att han absolut ska ha en grav i Borås att de måste ha en plats att gå till.

Min far var ingen rik man och jag måste be soc om hjälp till begravningen. I den budgeten går det inte att få in att han ska kunna ligga i Borås. Och igår kväll har de mage och kräva att jag ska betala en gravsten.

Kommer ta reda på exakta kostnaden och allt som överstiger 22 400 ska dem betala om de absolut vill att han ska ligga i Borås. Jag själv bor i Vänersborg.

Dessa vänner är inte ens släkt med honom och de accepterar inte min vilja och vad min far har sagt till mig. 
    De själva säger att han har sagt att han vill ha en plats de kan gå till för vännernas sons skull. Ett barn på 7-8 år.

Jag har nog i att sörja min far och min son. jag går snart under.

• Svar på tråden Barn och fars bortgång!
  • terfje

Hej!
    Visst jag har min familj sambo och bonusdotter, men annars är jag helt själv med allting.

• Anonym (F)

Beklagar verkligen allt du fått gå igenom :(.

Om din far uttryckligen sagt till dig att han vill spridas i havet så gör du det. Kram!

• Lena

Prata inte med vännerna låt din sambo ta det som förhoppningsvis har lite mer ork att säga ifrån

• Mrs Moneybags

Sluta svara när vännerna ringer. Du har tillräckligt att tänka på ändå.

Gör det DU tror att din pappa ville. En gravsten är dyr och om du inte bor i hans hemstad kommer det bara bli en börda att se efter och se till att den är fin osv. 

Sedan vill jag också beklaga sorgen. Jag förstår att det du har varit med om på så kort tid måste vara otroligt tungt att ta sig igenom. 

• Anonym (V)

Bara ignorera dessa idioter. De har ingenting att säga om hur/var din far ska begravas.

Du har ingen som helst skyldighet att köpa en gravsten för dessa "vänners" skull.

Varken du eller din far behöver den.

• Anonym (V)

Blockera deras nummer och ring till polisen om de kommer hem till dig och försöker trakassera dig.

• Påven Johanna II
    Anonym (F) skrev 2017-06-01 08:29:21 följande:

Beklagar verkligen allt du fått gå igenom :(.

Om din far uttryckligen sagt till dig att han vill spridas i havet så gör du det. Kram!

För det krävs tillstånd från Länsstyrelsen och om anhöriga eller närstående till den avlidne motsätter sig det så är det inte alls säkert att det beviljas.
  • terfje
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 09:34:08 följande:

För det krävs tillstånd från Länsstyrelsen och om anhöriga eller närstående till den avlidne motsätter sig det så är det inte alls säkert att det beviljas.

Har sökt tillstånd för att sprida i havet. Jag är närmast anhörig och hans bröder står på min sida. Visst jag har utav olika anledningar inte varit närvarande i min fars liv hela tiden. Men du menar alltså att vänner kan kräva att han inte sprids i havet.
  • Kjell2
    terfje skrev 2017-06-01 13:08:11 följande:
    Har sökt tillstånd för att sprida i havet. Jag är närmast anhörig och hans bröder står på min sida. Visst jag har utav olika anledningar inte varit närvarande i min fars liv hela tiden. Men du menar alltså att vänner kan kräva att han inte sprids i havet.
    Hans vänner har ingenting med detta att göra. Är du och bröderna överens och det är din fars vilja så sprid askan i havet.

Svar på tråden Barn och fars bortgång!