Anonym (Idiot) skrev 2017-06-02 10:55:58 följande:
Ja helt sant, jag vet att den här relationen är unik, du behöver inte tro mig men så är det.

Har alltid fördömt otrohet själv så jag vet hur det är att vara den som fördömer.
Ja det kommer kännas falskt och jag kommer att ha det här med mig hela tiden, men jag kommer aldrig att säga något om att jag varit otrogen, kalla det fegt eller egoistiskt. Jag håller verkligen med dig att det är riktigt dålig stil mot min man. Men berättar jag förstör jag inte bara mitt förhållande utan även den andres och det gör jag bara inte.
Jag kommer att fega ett tag men om jag fortsätter att vara olycklig i min situation, för det är jag just nu och då gör jag även min familj olycklig. Så måste jag göra något åt den. Jag begär verkligen inte att du förstår, är väldigt tacksam för all input du ger mig.
Njae, jag fördömer inte din otrohet när jag säger att alla som är kära tycker att just deras relation är unikt, det gäller oavsett om man är otrogen eller ej. Det ingår i en förälskelse att idealisera saker. Älskarinnor kan sitta i åratal och intala sig själva att mannen älskar dem över allt annat.
Jo jag har all förståelse för att du agerar som du gör, det är så de allra flesta gör, inte speciellt vackert men fullt förståeligt. Man har försatt sig i en jäkligt knepig situation som riskerar att få väldigt stora konsekvenser och man söker desperat efter snabba lösningar, något som magiskt bara fixar allt, och vad bättre än lögner? Man slipper ta konsekvenserna för sina handlingar och kan behålla sin familj, helt magiskt. Väldigt egoistiskt men Inte alls svårt att förstå varför de flesta väljer den vägen.
Det man ofta inte förstår är att den vägen också har en baksida, man ökar på sin skuld till sin partner exponentiellt och satsar alla kort på att otroheten och alla efterföljande lögner för att dölja den aldrig kommer fram, om den kommer fram så står man där med en enorm skuld som är 100 ggr större än den var i början som man ska försöka förklara för sin partner, inte nog med att man ska försöka förklara sin otrohet, man kommer också behöva förklara varför man suttit och ljugit under lång tid.
Jag förstår bättre än du tror, anledningen till det är att min fd fru gjorde precis som du, var otrogen och valde att ljuga om det, satt på rådgivning och ljög. När det väl kom fram så kände jag mig som en riktigt jävla idiot, inte så mycket pga av otroheten i sig, visst den gjorde ont den med men ett mänskligt misstag är lättare att förlåta än att kallblodigt manipulera sin partner, dag efter dag, sitta på rådgivning och vända ut och in på sig själv, lägga alla korten på bordet, samtidigt som hon hela tiden satt med en stor fet hemlighet i bagaget. Det var extremt förnedrande och var det som avgjorde mitt val att avsluta förhållandet. Otroheten hade jag kunnat förlåta, men inte allt det andra. Jag förstod varför hon gjorde som hon gjorde, hon var rädd helt enkelt och valde den enkla vägen, men det har som sagt också en baksida.