• mammalovis

Hur är era barn som ska börja ettan till hösten?

Min dotter känns som förbytt just nu med oerhört mycket strider igen. Hon vill bestämma allt själv och är ilsk flera gånger om dagen ibland. Hon vägrar att lyssna och följa med in när vi kommer hem. Hon vill inte delta vid städandet av barnens rum. Hon vill inte borsta håret. Hon vill bara borsta tänderna själv. Hon vill inte duscha o s v. Vissa kamper får vi nog p g a att pappans sambo skiter i att hjälpa henne en morgon varannan vecka och hon får gå med tovor i håret  som hon inte klarar själv till skolan. Samtidigt ska jag välja kläder åt henne i princip varje morgonen. Vid småsaker kan hon vara arg länge. Fler som känner igen dessa känslostormar? Det känns som att hennes trotsåldrar aldrig har gått över och det är ju sällan jag lyckas förutse när ett nytt utbrott är på g.

• Svar på tråden Hur är era barn som ska börja ettan till hösten?
  • mammalovis
    glutten skrev 2017-06-04 19:45:44 följande:
    Varför hjälper inte hennes pappa henne..?
    Därför att han jobbar morgonskift.
  • Meriall
    mammalovis skrev 2017-06-04 20:17:27 följande:

Därför att han jobbar morgonskift.

Känns ju lite taskigt av sambon att inte hjälpa mn det är ju inte hennes ansvar egentligen. Hur hade pappan gjort de morgnarna om han inte haft en sambo? Låter ju som att han måste lösa det på något annat sätt än att strunta i det.
  • mammalovis
    Meriall skrev 2017-06-04 20:46:12 följande:
    Känns ju lite taskigt av sambon att inte hjälpa mn det är ju inte hennes ansvar egentligen. Hur hade pappan gjort de morgnarna om han inte haft en sambo? Låter ju som att han måste lösa det på något annat sätt än att strunta i det.
    Han hade löst det på så sätt att hon bott bara här på veckorna. Vi får se hur det blir till sommarlovet. Jag skulle gissa på att umgänget uteblir, eftersom hon bara har fritids till midsommar.
  • mammalovis
    fixaochdona skrev 2017-06-04 22:02:29 följande:
    Låter preeeecis som vår 7åring...
    Vad skönt att inte vara helt ensam om detta.
  • LFF

Låter som en liten "minitonåring", dvs precis som en del sexåringar är. Det är inte för inte som det kallas "lilla tonåren". Nu har jag ingen egen erfarenhet men jag vet att vännens älsdsta grabb var väldigt gratis i den åldern. Hon höll på att bli skogstokig. 

• NELJ

Jag har det inte riktigt lika illa men senaste månaden har det dykt upp en massa "Nej! Jag vill inte!" Och så vänder han ryggen till mig och sticker ut underläppen och tjurar väldigt demonstrativt. Det hade varit rätt gulligt om det inte skedde flera gånger om dagen och framförallt en minut innan man måste iväg... Så nog trotsas det i den här åldern.

Svar på tråden Hur är era barn som ska börja ettan till hösten?