• JohannaSaGo

    Tips på när man ska lägga in middagen

    Hej! Tips för min 9 månaders matschema..

    Han har haft ganska bra och fasta rutiner av sig själv men har ändrats lite nu då han är vaken mer och vet inte riktigr när jag ska lägga in middagen.

    Som det har sett ut den senaste månaden:

    08- morgon, 1 portion gröt

    10- sover cirka 45minuter

    12- lunch

    14:30- 1, frukt, brödbit ibland

    15:00-sover 1 och en halv timme

    17-middag

    20-1 portion gröt

    21:30 nattslurk ersättning

    22 godnatt

    Problemet nu på eftermiddagen är att han är uppe från 11:45 till 16:30. 16:30 blir han trött.

    Den tiden han brukar äta middag..

    Han orkar knappt äta det klockslaget innan sömnen och tidigare är han inte tillräckligt hungrig. Kan ju kanske.minska på mellis till endast frukt utan bröd tex?

    Så han kan äta middag 16?

    Eller borde jag vänta med middag tills efter tuppluren vid 18.. känns dock som han måste va hungrig vud halv 5.. tips tack

  • Svar på tråden Tips på när man ska lägga in middagen
  • mammalovis

    Låt honom äta middag efter tuppluren. Det spelar ju ingen roll om middagen sker 17 eller 18 - om det stämmer bättre med ditt barns sovvanor. Oftast har man ju 2-3 timmar mellan målen.

  • Skånetjej01

    Jag hade tagit bort förmiddags luren så att han bara sover 1 gång per dag. Då kan han sova efter lunchen och han är vaken o pigg till kvällsmaten.

  • JohannaSaGo

    Ja men om han äter middag vid 18 så blir det så tigjt sen med kvällsmaten osv..

    Och står han sig från lunchen runt 12 ändå till 18.. med en liten mellis emellan .. jo tydligen. Att ta bort förmiddagsluren skulle vara bra men han däckar så trött han är.. för liten ännu för det

Svar på tråden Tips på när man ska lägga in middagen