• Marre22

Kommer det kännas lättare?

Vårt älskade lilla mirakel är här, 13 dagar gammal.

Lyckan är total och gråtmildheten likaså...

Men det lilla livet gillar inte att åka vagn, åka bil. Och min lite skavda självkänsla får sig en rejäl törn som mamma, känner mig såååå värdelös när hon gråter.

Alla andra verkar kuska runt med sina nöjda barn, men hon vill verkligen inte - hon skriker och min stress stiger, och rädslan för att gå utanför dörren ökar. Knappast bra.

När hon skrikigt sig igenom en promenad så är känslan inom mig så vidrig att jag är livrädd att ta mig ut igen.

Vad säger ni erfarna, blir det bättre?

Kan ni ge mig några tips?

• Svar på tråden Kommer det kännas lättare?
  • lövet2

Hon är 13 dagar gammal. Den första månaden gillar de oftast inte utflykter. De vill vara hemma i lugn och ro och helst i famnen. Stressa inte! Du ska vila så mycket du kan och inte ränna omkring innan du återhämtat dig!

• Fridan92

Vår första son var likadan, barn är olika :) en nyfödd vill oftast ha väldigt mycket närhet så rekommenderar sjal/sele tills barnet vill åka vagn. Bilresor kan man inte alltid undvika men vi undvek det som gick. Vår första son satt fastklistrad på mig dygnet runt de första månaderna, andra är mer tillfreds med sig själv:)

• Anonym (m)

Jag har 2 barn och därmed fått bekräftat att alla barn är olika, precis som dom säger haha..

Men 1:an var precis så första månaden, alla andra var ute och gick med barnvagnen i vårsolen, handlade, åkte iväg och besökte folk medans jag knappt vågade gå ut eftersom 1:an bara grät såfort han hamnade i vagnen eller bilbarnstolen. Mådde jättedåligt själv av det plus amningen som strulade.

Men sen blev det lättare och lättare, vid 3 månader älskade han att halvsitta i vagnen och jag minns att vi gick familjepromenad varje kväll för att få 1:an att somna.. så mysigt.

Nr 2 var en sån bäbis som sov sig igenom sina första 2,5 månader, och var världens "lättaste" barn tills 3 års ålder :D

• MorTillTheo

Kan börja med att berätta att allt kommer bli bättre första tiden är väldigt jobbigt då känslorna jobbar hela tiden! Tänk så att så länge du erbjuder ditt barn mat, torra blöjor, en mysig plats att sova på och massa kärlek så gör du ett jättebra jobb! (Oavsett hur gnälligt barnet kan bli)du gör rätt så länge du ger barnet det du kan! Om du vill ut och röra på dig och ge bebis frisk luft, testa då att lägga ner ett babynest (om du ej har det rulla filtar runt bebis) och gå ut när bebis är trött och mätt det gjorde alltid vi( ofta än idag går vi ut när han ska sova dock utan babynest osv då han är större) lycka till och kom ihåg att allt blir bättre!

• mammalovis

Första älskade bärsjalen och vagnen funkade möjligen bara medan den rullade. Så i början levde jag på fiskgratäng och annat som man kunde äta med en hand och hålla barnet för amning med den andra. Längre fram både ammade jag och hade henne sovandes i sjalen. Där kunde hon finna ro, så jag fick väcka henne efter 4 timmar. Så det var bara att bulla upp kuddar i soffan om jag behövde vila. En period satt vi på pilatesbollen och hoppade för att hon skulle somna. Babyskyddet funkade dock. Enda sättet att sova var på eller precis bredvid. Hon är än idag en tjej som gärna sitter i knäet (6 år).

Andra gick betydligt bättre, men bars nog tills hon somnade om jag minns rätt innan vi la ner i vagnen. Hon hatade sjal, men sele gick bra. Tredje fick vi inte att gilla vagnen första halvåret, men med babybjörnen kunde vi ändå komma ut. Syskonen hade ju förskola/skola 3-5 dagar i veckan och de andra två gick vi på öppen förskola. 

Så det gäller mest att testa sig fram och använda den strategi som funkar.

• Mascaraklumpar

De första veckorna eller månaderna kan vara skitjobbiga, men det blir bättre så småningom. Köp en bärsjal!

• Missminimi

Hej!

Det var precis samma sak med min lilla töss. Hon skrek å skrek i barnvagn å i bilbarnstolen.

Sen började jag bära henne i bärsjalen, typ 12 timmar om dagen i ca 2 månader. NÄRHET!!!

Å plötsligen släppte det. Sen ville hon BARA sova i vagn????. Det ändrar sig varje månad liksom.

Just nu är hon 9 månader gammal å är inte så sugen att sitta i barnvagn. ????

Köp en bärsjäl, de är guld värda!!!

Bäbisen får massor med kroppskontakt å blir nöjd.

Jag lovar ?????

• Fru Ve

Håller med om bärsjal!! Min bebis hatar både bil och liggvagn så det är sjal som gäller om vi ska ut. Tycker man den känns krånglig så köp en ergonomisk bärsele typ ergobaby eller Tula.

• Tessan989

Hon är så liten ännu och då behövs det inga barnvagnspromenader m.m. Bara stanna hemma, ta det lugnt och lär känna varandra. Bebisar klarar inte så mycket intryck i början. Min lilla gillade inte heller vagnen i början, efter ca 3 månader blir det bättre. Bebisen är med på ett helt annat sätt och då gick det bra med barnvagn och sele.

Svar på tråden Kommer det kännas lättare?