• Äldre 9 Jun 18:17
    9488 visningar
    14 svar
    14
    9488

    Vilken j....a bifirma!!

    Så sjukt besviken!

    Min man var just inne hos bilhandlaren som vi beställt vår helt nya bil utav för några månader sedan. De ringde i veckan och bokade tid för överlämning onsdag i nästa vecka. Men som sagt åkte min man spontant dit idag för att kika på tillbehör och annat.

    Då står VÅR nya bil i deras visningshall!?

    Fönster och sollucka nedvevade.

    Bilbarnstol fastmonterad i baksätet och en hel familj i bilen som kladdar, skruvar och rör på saker och ting.

    Maken var helt chockerad och det är först när han kom hem som chocken gick över i ilska. Vi har mailat försäljningschefen som försökte ursäkta sig med att det var ett misstag att bilen var olåst och att någon säljare "råkat" tro att bilen var osåld och till visning.

    Men min man hann prata med en säljare på plats som sa att de lånat bilen då de inte får in någon sådan modell förrän på tisdag.

    Så det känns mer som en strategisk plan som de hoppats att hålla dold för oss.

    Bilen känns inte längre ny för oss. Skulle den göra det för någon? Detta är första gången i våra liv som vi ska köpa en helt ny bil.

    Vi har mailat vår säljare som blev helt ställd och i mail svarat och undrat vad vi kräver för kompensation.

    Vad är rimligt?

    Eller vill vi ens ha med denna bilfirma att göra mer, dvs häva köpet. Är det ens möjligt?

  • Svar på tråden Vilken j....a bifirma!!
  • Wazp
    Äldre 9 Jun 18:37
    #1

    Att häva köpet är väl lite too much? Håller med er att det är dålig stil! Säg att ni vill ha ruskigt bra vinterdäck? Eller se till att få takbox (om ni använder sånt) eller extra ljus osv, tona rutorna? Sen ska självklart bilen recondas och göras i ordning innan ni hämtar den.

  • Äldre 9 Jun 18:42
    #2

    Hade velat ha full rekond betalt och rabatt på köpet. 20 000 hade nog räckt.

  • Äldre 9 Jun 20:05
    #3

    Tack för svar. Känns givet att rekond ska göras innan vi ens kan prata kompensation. Takbox är en bra ide. Vinterdäck ingår redan men extra strålkastare och en takbox allra minst.

  • Purple­cat12
    Äldre 9 Jun 20:12
    #4

    Jag skulle givetvis inte köpa ett " visningsexemplar" för nypris.

    Ni borde få ersättning eller en annan ny bil.

    Dåligt stil av bilfirman.

  • Äldre 9 Jun 20:14
    #5

    Usch, jag fattar att ni är sura, aldrig i livet att jag hade trott på att det var ett misstag.

    Fråga först vad de själva har för förslag på kompensation (det kan ju vara bra om de inser att de gjort bort sig rejält) och om inget vettigt kommer fram så hade jag nog tyckt rekond och någon extrautrustning precis som du säger.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Wazp
    Äldre 9 Jun 20:22
    #6
    Cat71 skrev 2017-06-09 20:05:48 följande:

    Tack för svar. Känns givet att rekond ska göras innan vi ens kan prata kompensation. Takbox är en bra ide. Vinterdäck ingår redan men extra strålkastare och en takbox allra minst.


    Kan alltid få dyrare vinterdäck ;)

    Kläm dit dom ordentligt! Men häv inte köpet, är ju fortfarande den bil ni har längtat efter och beställt så som ni vill ha den!
  • Wazp
    Äldre 9 Jun 20:22
    #7
    Cat71 skrev 2017-06-09 20:05:48 följande:

    Tack för svar. Känns givet att rekond ska göras innan vi ens kan prata kompensation. Takbox är en bra ide. Vinterdäck ingår redan men extra strålkastare och en takbox allra minst.


    Kan alltid få dyrare vinterdäck ;)

    Kläm dit dom ordentligt! Men häv inte köpet, är ju fortfarande den bil ni har längtat efter och beställt så som ni vill ha den!
  • Äldre 12 Jun 11:23
    #8

    Tack för era åsikter, inte bra vi som är "känsliga" alltså.
    Vi har nu framfört önskemål om finare vinterdäck och färgar, ljusramp (motsv till extra strålkastare vilket inte funkar till den här modellen) och takbox. 
    Säljaren svarade att hon skulle framföra till försäljningschefen och återkomma innan överlämningen på onsdag. 
    Vi kommer såklart inte ta emot bilen, eller ens åka dit, om inte kompensationsfrågan löses innan dess.
    Rekond kan de väl knappast hinna med innan dess i alla fall så överlämning skjuts troligen upp någon vecka.

  • Äldre 12 Jun 11:27
    #9

    Antingen så är en bil ny eller inte. Den där bilen känns inte som sprillans ny. Jag hade försökt häva köpet.

  • Äldre 12 Jun 11:29
    #10
    Cat71 skrev 2017-06-12 11:23:42 följande:

    Tack för era åsikter, inte bra vi som är "känsliga" alltså.
    Vi har nu framfört önskemål om finare vinterdäck och färgar, ljusramp (motsv till extra strålkastare vilket inte funkar till den här modellen) och takbox. 
    Säljaren svarade att hon skulle framföra till försäljningschefen och återkomma innan överlämningen på onsdag. 
    Vi kommer såklart inte ta emot bilen, eller ens åka dit, om inte kompensationsfrågan löses innan dess.
    Rekond kan de väl knappast hinna med innan dess i alla fall så överlämning skjuts troligen upp någon vecka.


    Och då kanske ni står utan bil den tiden..?
  • Äldre 12 Jun 11:35
    #11

    Vill jag köpa en soffa från IKEA ska de fan inte vara någon dom haft framme som visning. Massa unga och annat som haft sina äckliga skor där. Säg att dom ska skura hela bilens insida noga, helst ska du titta på när dom gör de och du ska få kaffe, fika, cider öl eller något gratis. Nya bilar är för dyra för att acceptera att andra har kladdat i. Lätt att jag hade suttit med kaffe och tittat på när dom gör rent bilen efter kladdande kunder med äckliga bakteriefyllda händer.

  • Äldre 12 Jun 12:42
    #12

    Jag har aldrig nånsin varit på en bilfirma och kollat på bil, så jag har ingen koll på hur det funkar riktigt. Men, jag antar att de inte provkört just er bil? Eller..?

  • Saraho­ee
    Äldre 12 Jun 13:12
    #13

    10% av bilens värde i prisavdrag eller 15% i extra utrustning tycker jag känns rimligt. Plus rekond såklart.

  • Äldre 15 Dec 17:02
    #14

    Uppdatering: Vi fick rekond + en takbox som plåster på såren.

Svar på tråden Vilken j....a bifirma!!