• Anonym (Charlotte cc)

    Adhd medicin reser till USA

    Hej !

    Hoppas jag inte ställer frågan i fel forumdel nu. Jag behöver verkligen råd för de som möjligen själva har rest med barn som behöver ta med sin adhd medicin på resan. Jag har intyg från läkare på engelska. Original kartong medicin med namn och person nr på den som ska inta den. Tar exakt med föreskriven dos. Läkemedlet Ritalin är narkotikaklasssat 2 i Usa och är där godkänd som läkemedel.

    Tänkte att jag packar medicinen med intyg i handbagaget. Men sen då ? Jag ser ingenstans i den deklaration man vanligtvis får från flygpersonalen något om medicin bara införsel av mat. Så hur gör ni andra. Ställer ni er i kön för "något att deklsrera" när ni anländer till flygplatsen? Jag har frågat flygbolaget, apotekspersonal och goglat med varierande resultat. Någon som är duktig på detta ?

  • Svar på tråden Adhd medicin reser till USA
  • Anonym (Nn)

    Har du provat att fråga Tullverket? De vet ju vad man får föra in i Sverige, kanske de vet även regler för USA, eller kan säga vart du ska vända dig med frågan?

  • Nyfikna72

    Nä man behöver inte deklarera medicin på det viset men blir det kontroll så ska du ju ha intyg på det.

  • Anonym (X)

    Jag reser också med narkotikaklassad medicin och jag går genom tullen/passkontrollen som alla andra. Även till USA. Jag har med mig intyg och medicin i handbagaget. Har dock aldrig blivit stoppad pga medicin.

  • Anonym (Charlotte cc)
    Anonym (Nn) skrev 2017-06-10 17:38:41 följande:

    Har du provat att fråga Tullverket? De vet ju vad man får föra in i Sverige, kanske de vet även regler för USA, eller kan säga vart du ska vända dig med frågan?


    Alla länder har olika regler och de kan också variera över tid. Tullverket i Sverige viste nara regler kring schengeravtalet med stämplar intyg från apoteket just gällande denna medicin.
  • Anonym (Charlotte cc)
    Anonym (X) skrev 2017-06-10 18:46:27 följande:

    Jag reser också med narkotikaklassad medicin och jag går genom tullen/passkontrollen som alla andra. Även till USA. Jag har med mig intyg och medicin i handbagaget. Har dock aldrig blivit stoppad pga medicin.


    Behöver man inte vara orolig för att man blir stoppad och sen blir det förhör för att man inte deklarerat. Goglat och får fram skräckhistorier om hur de arresterar folk under tiden de undersökt intyg osv. Men när jag försöker läsa mig till informationen på amerikanska tull sidan verkar de som att det kan vara skillnad på hur man tolkar ordet narkotikaklassade preparat och med föreskrift från läkare blir det ett läkemedel. Är det dessutom godkänt som läkemedel i landet och med intyg så borde det vara ok. Men vill inte behövs vända vid gränsen.
  • Anonym (Charlotte cc)
    Nyfikna72 skrev 2017-06-10 18:04:48 följande:

    Nä man behöver inte deklarera medicin på det viset men blir det kontroll så ska du ju ha intyg på det.


    Låter enkelt och bra. Apoteket viste inte men gissade att jag skulle scanna intyget till amerikanska ambasaden som kollade upp läkaren och sen gav ok till tullen i usa. Låtet omdtändigt. Ambasaden har jag mejlat utan svar. Min granne reste till usa för flera år sedan med narkotikaklassade mediciner och fick svar att ta med intyg på engelska. Men han minns inte om han deklarerade dem.
  • Anonym (Amanda)

    ADHD räknas som neuropsykisk sjukdom så får man verkligen åka till usa om man har det för det står i estat på fråga 1. Har du nån mental sjukdom. adhd är mental sjukdom. Googlade mental sjukdomar och fick upp neuropsykiska sjukdomar varav adhd är. då borde jag inte heller få åka som har autism!!

Svar på tråden Adhd medicin reser till USA