• Anonym (TS)

Grava sömnproblem, erfarenheter?

Snälla medmänniskor, jag är i desperat behov av att få tips och råd av andra i liknande sits. Jag börjar bli desperat!

Sedan jag fick min första depression för ca 10 år sedan har jag varit sömnstörd. Jag kan inte somna. Det tar timmar! Jag kan vara psykisk och fysiskt helt slut men somnar inte. Det har nu gått så långt att jag snart klappar ihop.

Jag har testat

- KBT

- Samtalsstöd

- Träning allt ifrån varje dag till 2-3ggr/veckan vid olika tidpunkter på dygnet

- Går mellan 1-3 timmar om dagen (föräldrarledig just nu)

- Även testat att bara gå 10.000 steg om dagen

- Äter varierat, tar tillskott

- Testat att äta innan läggdags (vaknade ofta hungrig mitt i natten)

- Dricker inte te/kaffe el dricker läsk med koffein

- Dricker inte alkohol

- Avslappningsövningar (innan sänggående och i sängen)

- Testat med avslappningsmusik

- Helt mörkt i rummet

- Svalt i rummet

- Varmt bad innan sänggående

- Tittar i princip inte på tv (ca en timme i veckan)

- Testat att vara konsekvent och trots dålig sömn gå upp samma tid varje dag (har inte vänt på dygnet)

- Jag sover inte på dagen

Jag har haft kontakt med psykiatrin i alla år efter min första depression, har mild generaliserad ångest som diagnos. Medicinerar inte med antidepp då jag testat 15st och bara mår sämre av sån medicin.

Nu till mitt problem, jag somnar inte längre av Stilnoct, Zolpidem eller Imovane. Det är som att dricka vatten. Tilläggas bör att dessa tabletter har varit min räddning och inget jag tagit lättvindigt. Utan jag har fått det utskrivet efter riktigt långa och kämpiga perioder utan sömn. Nu fick jag det utskrivet för 3 veckor sedan och det är första gången på nästan 16 månader som jag tar dessa mediciner och nu fungerar det inte.

Jag har länge försökt ha en avstressad attityd till mina sömnbesvär och det har fungerat. Jag har lärt mig tänka att tillslut somnar jag, några nätter med dålig sömn är inte hela världen. Men nu börjar det bli det då min familj snart inte orkar med mig.

Jag har fått extremt dåligt minne, har ingen koncentrationsförmåga, är extremt lättirriterad och har noll ork. Jag har under dom tre senaste åren utvecklat migrän som vid dom tillfällen det bryter ut gör mig helt borta. Jag tappar talförmågan, svarar inte på tilltal, är inte med i matchen. Första gången det hände blev jag hämtad med ambulans då man misstänkte TIA.

Jag har en son på 7 månader. Han sover bra nattetid. Jag har mkt stöd och avlastning av min sambo men det spelar ingen roll hur många nätter han tar om jag ändå inte kan sova.

Jag var till psykiatrin som säger att dom inte kan göra så mkt mer. Fick testa Imovane högsta styrkan och det får mig inte att somna!

Finns det ngn som har varit med om samma sak? Bryter snart ihop.

• Svar på tråden Grava sömnproblem, erfarenheter?
  • Sjömamma

Hej TS, jag kan bara säga att jag vet precis hur det är att inte sova. Det är ren tortyr. Precis som du led jag av sömnlöshet under många år, egentligen ända sen jag var liten. Till slut hade jag precis som du accepteratsituationen och försökte göra det bästa av det. Jag trodde faktiskt att jag skulle få leva med detta hela livet.

Av andra anledningar började jag sen med att ta täta injektioner med vitamin b12 och efter ett par, tre månader så skedde det magiska, jag kunde sova!

Idag kan jag knappt tro det själv ibland när jag tänker tillbaka på hur det var. Nu kan jag bara gå och lägga mig på kvällen, somna direkt och sova hela natten. Till och med om jag blir väckt på natten så somnar jag bara om. Helt otroligt!

Nu kan jag inte veta om just b12 är din grej men på din berättelse och med tanke på din tarmsjukdom så skulle jag gissa att det är så att du har brist på någonting. Sen hur man ska få reda på vad är kanske inte alltid så enkelt. Men jag tycker att du inte ska ge upp utan fortsätta att söka efter det som saknas. Det kan vara b12, magnesium, järn osv. Ibland behöver just din kropp kanske högre värden än referensvärdet för att funka. Du får pröva dig fram.

Jag testade också diverse sömnmediciner utan framgång. Jag kände mig nästan bara ännu mer groggy. Kan också säga att allt gick helt över styr månaderna efter att jag fött min dotter. Pga brist på bla järn och b12 vet jag ju nu.

Kämpa på mot att hitta det som ska kunna hjälpa dig och lycka till!

• Anonym (Fia)
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:05:28 följande:
    Jag har fått den på recept men läste att man får inte ta den om man har Ulcerös kolit vilket jag har. Har kollat med min magläkare som säger nej.
    Min tonåriga dotter som har Crohns äter Melatonin. Hennes läkare (överläkare på barngastro) tycker inte att det är något problem.

Melatonin är ju ett kroppseget hormon så jag förstår inte hur det skulle påverka tarmarna men det kanske krockar med din medicin för UC.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fia) skrev 2017-06-15 07:13:56 följande:

Min tonåriga dotter som har Crohns äter Melatonin. Hennes läkare (överläkare på barngastro) tycker inte att det är något problem.

Melatonin är ju ett kroppseget hormon så jag förstår inte hur det skulle påverka tarmarna men det kanske krockar med din medicin för UC.

Intressant! Man kanske ska ringa gastro igen. Tack för att du skrev :)
  • Anonym (TS)
    eagle87 skrev 2017-06-28 16:17:45 följande:

Ts hur går de? Ja har precis samma problem ????

Fick en tid på skärgårdsakuten här idag. Ska ta stilnoct i kombination med Theralen. Imovane hjälpte inte alls.

Läkaren föreslog ett kedjetäcke så nu väntar jag på att psykiatrin ska höra av sig imorgon.

Läkaren jag träffade idag var mkt förstående och jag har fått en tid för uppföljning så det känns skönt! Hoppas att den här vidriga huvudvärken försvinner också
  • Anonym (TS)
    blomsterhav skrev 2017-07-08 16:26:01 följande:

Hej, undrar hur det går för dig? Plågas utav samma helvete. 

Det är lite bättre. Har kunnat sova på enbart stilnoct ett par dagar här och där. Theralen som jag fick fungerade väldigt bra men jag blev såååå utslagen. En enorm bakfyllekänsla och stark ångest. Blev så tung i kroppen att det var svårt att få dagen att gå ihop.

Sen har sonen varit sjuk i feber så varit ett antal nätter utan tanke på sömn.

Hur är det själv?
  • blomsterhav

Hej ts,

Så skönt att läsa det gått lite bättre för dig och hoppas din son mår bra nu. 
    Har haft det hemskt med sömnen i många år. 
    Mitt största problem är att jag vaknar på natten och kan inte somna om. Jag provar med Circadin men vaknar ändå på natten. Har väl gjort fel att i panik gått upp o mixtrat och tagit lite till. Några gånger har jag lyckats somna om och jag har varit så lättad och glad plus att jag får inga hemska biverkningar nästa dag.  Men några kvällar har jag plötsligt inte kunnat somna så är rädd att tbl håller på att fördärva  insomningen. Vet varken ut eller in... Handikappar mig fullständigt och min man orkar inte heller med mig längre.

Hur har det gått med kedjetecket? Svårt nu i semestertider,  väntar på besked från Vårdcentralen om det är något jag kan få prova genom dom. 

Är så innerligt sorgsam och tankarna på hur bra livet kunde vara om man bara fick kunna somna om, sova. 

• Anonym (TS)
    blomsterhav skrev 2017-07-11 13:10:18 följande:

Hej ts,

Så skönt att läsa det gått lite bättre för dig och hoppas din son mår bra nu. 

Har haft det hemskt med sömnen i många år. 

Mitt största problem är att jag vaknar på natten och kan inte somna om. Jag provar med Circadin men vaknar ändå på natten. Har väl gjort fel att i panik gått upp o mixtrat och tagit lite till. Några gånger har jag lyckats somna om och jag har varit så lättad och glad plus att jag får inga hemska biverkningar nästa dag.  Men några kvällar har jag plötsligt inte kunnat somna så är rädd att tbl håller på att fördärva  insomningen. Vet varken ut eller in... Handikappar mig fullständigt och min man orkar inte heller med mig längre.

Hur har det gått med kedjetecket? Svårt nu i semestertider,  väntar på besked från Vårdcentralen om det är något jag kan få prova genom dom. 

Är så innerligt sorgsam och tankarna på hur bra livet kunde vara om man bara fick kunna somna om, sova. 

Jag ska ringa gastro och se om jag kan börja med circadin. Fick ett nej sist men vill veta varför. Är ju ett naturligt hormon.

Den 30/7 tror jag att jag fick tid. Hoppas på att det har ngn effekt.

Det är galet hur livet påverkas av att man inte kan sova. När jag skrev tråden kändes det som att livet var helt värdelöst. Jag förstår att det är svårt för den man lever ihop med att stå ut.

Jag har fortfarande galen huvudvärk som inte ger med sig.

Har du testat stilnoct?
  • Anonym (moa)
    Anonym (Mirt) skrev 2017-06-14 23:22:35 följande:

Mirtazepin en timme innan läggdags funkar kanon för mig. Testat det? Den är inte vanebildande. Är så glad att jag efter 8 år med grava sömnproblem ordinerades den

Hej, har sömnproblem, läkaren ville ge mig Mirtazepin men jag ville inte ta ssri eftersom jag haft citalopram tidigare och jag kan inte stå ut med insättningssymtomen en gång till. Har sedan tagit 5htp som gjort mig lite bättre i humöret men vaknar fortfarande för tidigt och det är tärande i längden. Hur använder du mz? Tar du det ibland? Insättningssymtom? Har du gått upp i vikt av den?
  • Anonym (Johanna)

Har ni provat att gå Learning to Sleep's behandling? Det är ett 5 veckors kbt program som man går tillsammans med en coach (hade en riktigt bra coach, så stöttande och hjälpsam). Jag har blivit av med mina sömntabletter nu. Rekommenderar det verkligen. Länk finns här https://learningtosleep.se 

Hoppas alla där ute blir av med era problem. Vet vilket helvete ni går igenom Hjärta Men tappa inte hoppet, i det flesta fallen finns där hjälp att få!

• Anonym (TS)

Lite uppdatering här!

Har börjat med Quetiapin och fått ett kedjetäcke. Mina problem har blivit så mkt bättre. Inte använt sömntabletter på flera veckor. Äter bara 100mg av Quetiapinet på kvällstid ca 2tim innan läggdags och det gör mig trött. Stor del i förbättringen är kedjetäcket!

• blomsterhav

Det har gått väldigt lång tid sen ditt sista inlägg TS. Tänkt på dig många gånger och undrar hur det gått. Om det sistnämnda Ouetiapin fortfarande hjälper dig?

• Anonym (TS)
    blomsterhav skrev 2020-04-13 12:05:20 följande:

Det har gått väldigt lång tid sen ditt sista inlägg TS. Tänkt på dig många gånger och undrar hur det gått. Om det sistnämnda Ouetiapin fortfarande hjälper dig?

Hej!

Quetiapinet fungerande inte på lång sikt. Så tillslut var jag tillbaka på stilnoct. Idagsläget får jag seroten 20mg sedan en månad tillbaka som hjälper mig oerhört mkt med sömnen. Inte tagit mer än 1.5 stilnoct sedan dess.

Jag tror att mkt som bidrog till mina sömnproblem var även andra problem, typ migrän och bensmärtor. Gjorde en utredning som visade att jag hade förändringar i vitaubstansen i hjärnan. Hängde en MS diagnos över mig ett tag men just nu har jag inte MS. Men har en del markörer för det. Så förändringarna i hjärnan kan påverka sömnen sa neurologen. Så i framtiden får vi se om jag får diagnosen.

Men just nu tar jag seroten ca 2 timmar innan jag lägger mig och det fungerar. Känns underbart! :)
  • blomsterhav

Hej TS!

Tack för ditt svar och att du såg min hälsning efter såhär lång tid. Så underbart att den tbl hjälper dig. Heter den seroten för googlar jag kommer det upp saroten. Hjälper den även till så att du får bibehållen sömn och inte vaknar på natten eller hjälper den dig att somna på kvällen. För insomningen var ditt största problem? När du somnade sen så sov du eller har jag fel?

Du mår inte drogad alls nästa dag? Inga andra biverkningar så som ökad aptit, viktökning?

• Anonym (TS)
    blomsterhav skrev 2020-04-15 06:28:32 följande:

Hej TS!

Tack för ditt svar och att du såg min hälsning efter såhär lång tid. Så underbart att den tbl hjälper dig. Heter den seroten för googlar jag kommer det upp saroten. Hjälper den även till så att du får bibehållen sömn och inte vaknar på natten eller hjälper den dig att somna på kvällen. För insomningen var ditt största problem? När du somnade sen så sov du eller har jag fel?

Du mår inte drogad alls nästa dag? Inga andra biverkningar så som ökad aptit, viktökning?

Hej!

Den heter Saroten. Den hjälper mig gällande insomningen samt bibehållen sömn. Vaknar jag på natten kan jag somna om. Jag har inte upplevt särskilt många biverkningar även om jag generellt sätt är känslig för biverkningar. Hade i början huvudvärk och käkspänningar men det gav med sig!

Ja mitt största problem var själva insomningen. Känns så underbart att kunna somna på soffan om jag vill.

Jag hade även bensmärtor i vaderna som jag haft i flera år och medicinen har tagit bort smärtorna till 90%. Så underbart!

Jag har gått upp i vikt, ca 10kg. Men jag äter hästdoser av kortison. Så det kan vara kortisonet som gör det. Vägde i underkant innan så 10kg är inte så farligt på mig.

Hur går det för dig? :)
  • blomsterhav

Så underbart du har så bra hjälp utav den och även mot smärtorna. Varit hjälpt utav bla Mirtazapin men nu verkar den slutat fungera. Kan varken somna på kvällen eller somna om på natten.

Ska absolut fråga läkaren om din tbl.

Är så sömnstörd att jag har svårt bara skriva om det. Ville mest bara höra hur det gått för dig.

Gläds så med dig och hoppas att även jag ska kunna få det så också.

Fick du effekt ganska omgående när du började med den? Har du tagit 20 mg sedan starten?

• TNT12

Jag vet att det är en gammal tråd men jag vill bara dela mina erfarenheter av samma typ av sömnproblem för de som kanske ligger och läser tråden mitt i natten när de inte kan sova. 

Jag började få svåra sömnproblem efter min son föddes. Han vaknade konstant och var väldigt svår att lägga. Det var alltid en fajt med läggningarna. Provade ALLT för att få honom att somna men ingenting verkade fungera. På grund av det och annat jobbigt som hände i mitt liv så fick jag svåra problem med sömnen. Sökte flera gånger på vårdcentralen men fick ingen vidare hjälp förutom recept på propavan som jag fick kli i benen av. Jag fick svårare och svårare att somna och sov 3-4 timmar per natt, ibland inte alls. Jag provade KBT och följde all sömnhygien men inget hjälpte. Till slut gick det inte mer och jag kraschade rakt in i väggen. 

Då fick jag hjälp med imovande och mirtazapin. Hade inte tidigare fått imovane eller mirtazapin utskrivet. Det hjälpte tillfälligt men det skulle bli en lång återhämtning och många turer fram och tillbaka.

I ca 2 år har jag nu kämpat med sömnen och kan först nu säga att jag sover hyfsat bra igen. Ibland vaknar jag och har lite svårt att somna om men oftast sover jag bra och utan imovane. 

För mig behövdes en längre sjukskrivning och ett helhets grepp om mitt liv. I och med min utmattning så behövde jag skala ner mot liv och minska stressen och kraven så mycket det bara gick. Därefter sakta ta tillbaka en sak i taget vart efter att orken återvände. 

Ca. 1,5 år efter min krasch började jag också med sertralin vilket jag önskar att jag hade gjort tidigare då den behandlingen avsevärt minskade min ångest och gjorde att jag fick lättare att sova och lättare att fungera på dagarna. Jag tar fortfarande sertralin och 
    mirtazapin varje dag.

Jag tog imovane mer eller mindre i 2 år vilket alla läkare som jag träffade ville att jag skulle sluta med. Jag ville såklart också det men upplevde det som att det var det enda som fungerade för mig och jag prioriterade att få sova så jag skulle orka med min vardag och återhämta mig från min utmattning. Nu har jag slutat med imovane och upplevde inte någon abstinens eller någon som av utsättningssymptom. Jag förstår risken med beroende men personligen var jag nog mer psykisk beroende än fysiskt. 

Jag tar aldrig sömnen för givet längre. Varje gång jag vaknar utvilad så tänker jag på att det gick att ta sig igenom det helvetet. Med detta hoppas jag att någon finner lite förtröstan. 

Jag tycker det verkar vara ett återkommande problem för primärvården att fånga upp personer med sömnproblem. Det hade kanske inte behövt sluta i utmattning för min del om min vårdcentral hade fångat upp problemet tidigare. Jag fick knappt träffa en läkare innan jag kraschade trots att jag sökte vård vid flera tillfällen. Men det är en annan historia. 

Svar på tråden Grava sömnproblem, erfarenheter?