• Anonym (TS)

Grava sömnproblem, erfarenheter?

Snälla medmänniskor, jag är i desperat behov av att få tips och råd av andra i liknande sits. Jag börjar bli desperat!

Sedan jag fick min första depression för ca 10 år sedan har jag varit sömnstörd. Jag kan inte somna. Det tar timmar! Jag kan vara psykisk och fysiskt helt slut men somnar inte. Det har nu gått så långt att jag snart klappar ihop.

Jag har testat

- KBT

- Samtalsstöd

- Träning allt ifrån varje dag till 2-3ggr/veckan vid olika tidpunkter på dygnet

- Går mellan 1-3 timmar om dagen (föräldrarledig just nu)

- Även testat att bara gå 10.000 steg om dagen

- Äter varierat, tar tillskott

- Testat att äta innan läggdags (vaknade ofta hungrig mitt i natten)

- Dricker inte te/kaffe el dricker läsk med koffein

- Dricker inte alkohol

- Avslappningsövningar (innan sänggående och i sängen)

- Testat med avslappningsmusik

- Helt mörkt i rummet

- Svalt i rummet

- Varmt bad innan sänggående

- Tittar i princip inte på tv (ca en timme i veckan)

- Testat att vara konsekvent och trots dålig sömn gå upp samma tid varje dag (har inte vänt på dygnet)

- Jag sover inte på dagen

Jag har haft kontakt med psykiatrin i alla år efter min första depression, har mild generaliserad ångest som diagnos. Medicinerar inte med antidepp då jag testat 15st och bara mår sämre av sån medicin.

Nu till mitt problem, jag somnar inte längre av Stilnoct, Zolpidem eller Imovane. Det är som att dricka vatten. Tilläggas bör att dessa tabletter har varit min räddning och inget jag tagit lättvindigt. Utan jag har fått det utskrivet efter riktigt långa och kämpiga perioder utan sömn. Nu fick jag det utskrivet för 3 veckor sedan och det är första gången på nästan 16 månader som jag tar dessa mediciner och nu fungerar det inte.

Jag har länge försökt ha en avstressad attityd till mina sömnbesvär och det har fungerat. Jag har lärt mig tänka att tillslut somnar jag, några nätter med dålig sömn är inte hela världen. Men nu börjar det bli det då min familj snart inte orkar med mig.

Jag har fått extremt dåligt minne, har ingen koncentrationsförmåga, är extremt lättirriterad och har noll ork. Jag har under dom tre senaste åren utvecklat migrän som vid dom tillfällen det bryter ut gör mig helt borta. Jag tappar talförmågan, svarar inte på tilltal, är inte med i matchen. Första gången det hände blev jag hämtad med ambulans då man misstänkte TIA.

Jag har en son på 7 månader. Han sover bra nattetid. Jag har mkt stöd och avlastning av min sambo men det spelar ingen roll hur många nätter han tar om jag ändå inte kan sova.

Jag var till psykiatrin som säger att dom inte kan göra så mkt mer. Fick testa Imovane högsta styrkan och det får mig inte att somna!

Finns det ngn som har varit med om samma sak? Bryter snart ihop.

• Svar på tråden Grava sömnproblem, erfarenheter?
  • Annabjk

Hej.

Jag vet hur du har det och det är hemskt. Mina problem startade i 2011 då jag helt plötsligt inte kunde sova. Jag hade problem både med att somna in och att vakna efter 1-2 timmars sömn och inte kunna somna om. Man blir helt galen till slut!!!

Jag har provat att ta många olika sömntabletter men när mina problem var som värst så hjälpte inga tabletter. Jag kunde vara så drogad att jag knappt kunde ta mig ur sängen, men sov gjorde jag inte!!! Dessutom så gick jag som ett töcken på dagen, super trött och full av mediciner som gjorde mig helt bedövad.

Det som till slut hjälpte mig var att meditera. Jag fick tipset från min KBT terapeut att prova på TM meditation (Trandencental meditation: http://transcendental-meditation.se/). I utgångspunkt så är jag en väldigt skeptisk person och tror inte att sådana metoder kan fungera, men när man är desperat så är man beredd på att prova vad som helst!!! Kursen kostade 8000 kr (vilket är helt crazy) men det var värt varenda öre eftersom detta var det som till slut fick mig att hitta tillbaka till livet och sömnen. Dessa kurser hålls på många olika platser i Sverige och jag tycker absolut att du borde läsa lite om det. Jag vet att det verkar lite "hokuspokus" och jag var extremt skeptisk och trodde inte på något av vad de sa, tills den dagen när jag kände att det faktiskt förändrade mig.
    Idag sover jag bra igen och jag har fått mitt liv tillbaka efter många år utan sömn.

Det är värt ett försök med TM meditation. Jag lovar!!
    (PS. jag har även provat Mindfulness vilket inte hjälpte mig överhuvudtaget)

Lycka till och jag hoppas att det löser sig för dig.

• NomenNescio

Jag lider med sig, för jag har själv något som kallas för DSPD, vilket är kroniska sömnrubbningar. Jag tror dock inte att det är vad du har, eftersom DSPD brukar synas redan som barn.

Tyvärr är hjälpen begränsad när det kommer till sömnrubbningar, eftersom den medicin som finns inte hjälper för en del människor alls, medan de enbart ger effekt ett tag för andra människor.

Theralen kan funka för en del personer där exempelvis Imovane inte funkar. Min syster fick det under sin depression när hon hade sömnstörningar, och det var det enda som hjälpte.

Ett annat mer kontroversiellt "råd" är att blanda sömnmedicin med alkohol. Det är svårt att rekommendera, för kroppen kan ta stryk, men ofta förstärks effekten av medicinen av just alkohol.

I övrigt brukar jag själv tänka att vila kan räcka långt för kroppen också, även om jag inte sover. Är jag vaken en hel natt  och ska till jobbet och prestera dagen efter kan man ändå få ut något av att vila i ett mörkt rum några timmar. Det gör lite skillnad för både kropp och själ, även om det kanske inte kan ersätta sömn rakt av.

• Anonym (Också svårt att sova..)

Har du ångest också? Känner dig nedstämd? Kanske du har serotoninbrist? Har man brist på serotonin så har man också brist på melatonin som gör så att vi kan sova.
    Seratonin kan man fylla på med ett kosttillskott som heter 5htp.
    Vill dock understryka att du läser på om detta ordentligt innan för det passar inte alla. Bipolära tex ska inte ta 5htp då det kan utlösa mani. Man ska inte heller kombinera det med SSRI-preparat.
    Mia Lundin har skrivit en jättebra bok om bla detta som heter Kaos i kvinnohjärnan.

• Anonym (Akupunktur)

Min dotter hade stora sömnproblem under sin gymnasietid. Vissa nätter sov hon inte alls, andra nätter ett par timmar och någon gång flera timmar men aldrig en hel natts god sömn. Det som hjälpte henne till slut var akupunktur. Hon gick ett antal gånger på en sådan behandling som "vred henne rätt" då kroppen inte visste vad som var dag eller natt. Hon provade även melatonin (kroppens eget sömnhormon) men det hjälpte henne inte alls.
    Lycka till! Sömnbrist är fruktansvärt!

• Canadasvensk

Har du provat Melatonin? Ifall du inte har det så googla på det.

Finns recept fritt i mitt land men vet inte hur det ser ut i Sverige.

Det är vanligt här att ge till barn med adhd eller vanlig jet leg eftersom det är en naturlig hormon som människan ger ifrån.

Den har också få bieffekter.

• Anonym (Dr)

Vad säger läkaren om nån bra insomningstablett?Även om du skulle vakna efter några timmar,kan du ta en till då?

• Anonym (mor)
    Anonym (TS) skrev 2017-06-13 00:51:10 följande:

Snälla medmänniskor, jag är i desperat behov av att få tips och råd av andra i liknande sits. Jag börjar bli desperat!

Sedan jag fick min första depression för ca 10 år sedan har jag varit sömnstörd. Jag kan inte somna. Det tar timmar! Jag kan vara psykisk och fysiskt helt slut men somnar inte. Det har nu gått så långt att jag snart klappar ihop.

Jag har testat

- KBT

- Samtalsstöd

- Träning allt ifrån varje dag till 2-3ggr/veckan vid olika tidpunkter på dygnet

- Går mellan 1-3 timmar om dagen (föräldrarledig just nu)

- Även testat att bara gå 10.000 steg om dagen

- Äter varierat, tar tillskott

- Testat att äta innan läggdags (vaknade ofta hungrig mitt i natten)

- Dricker inte te/kaffe el dricker läsk med koffein

- Dricker inte alkohol

- Avslappningsövningar (innan sänggående och i sängen)

- Testat med avslappningsmusik

- Helt mörkt i rummet

- Svalt i rummet

- Varmt bad innan sänggående

- Tittar i princip inte på tv (ca en timme i veckan)

- Testat att vara konsekvent och trots dålig sömn gå upp samma tid varje dag (har inte vänt på dygnet)

- Jag sover inte på dagen

Jag har haft kontakt med psykiatrin i alla år efter min första depression, har mild generaliserad ångest som diagnos. Medicinerar inte med antidepp då jag testat 15st och bara mår sämre av sån medicin.

Nu till mitt problem, jag somnar inte längre av Stilnoct, Zolpidem eller Imovane. Det är som att dricka vatten. Tilläggas bör att dessa tabletter har varit min räddning och inget jag tagit lättvindigt. Utan jag har fått det utskrivet efter riktigt långa och kämpiga perioder utan sömn. Nu fick jag det utskrivet för 3 veckor sedan och det är första gången på nästan 16 månader som jag tar dessa mediciner och nu fungerar det inte.

Jag har länge försökt ha en avstressad attityd till mina sömnbesvär och det har fungerat. Jag har lärt mig tänka att tillslut somnar jag, några nätter med dålig sömn är inte hela världen. Men nu börjar det bli det då min familj snart inte orkar med mig.

Jag har fått extremt dåligt minne, har ingen koncentrationsförmåga, är extremt lättirriterad och har noll ork. Jag har under dom tre senaste åren utvecklat migrän som vid dom tillfällen det bryter ut gör mig helt borta. Jag tappar talförmågan, svarar inte på tilltal, är inte med i matchen. Första gången det hände blev jag hämtad med ambulans då man misstänkte TIA.

Jag har en son på 7 månader. Han sover bra nattetid. Jag har mkt stöd och avlastning av min sambo men det spelar ingen roll hur många nätter han tar om jag ändå inte kan sova.

Jag var till psykiatrin som säger att dom inte kan göra så mkt mer. Fick testa Imovane högsta styrkan och det får mig inte att somna!

Finns det ngn som har varit med om samma sak? Bryter snart ihop.

Be din läkare skriva ut Propvan eller Mirtazapin att ta till natten och du sover som en gris. Inget av preparaten är vanebildande så du kan knapra lugnt och sova likadant......lycka till.
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2017-06-14 19:02:43 följande:
    Be din läkare skriva ut Propvan eller Mirtazapin att ta till natten och du sover som en gris. Inget av preparaten är vanebildande så du kan knapra lugnt och sova likadant......lycka till.
    *propavan
  • Anonym (TS)
    Canadasvensk skrev 2017-06-14 16:56:08 följande:

Har du provat Melatonin? Ifall du inte har det så googla på det.

Finns recept fritt i mitt land men vet inte hur det ser ut i Sverige.

Det är vanligt här att ge till barn med adhd eller vanlig jet leg eftersom det är en naturlig hormon som människan ger ifrån.

Den har också få bieffekter.

Jag har fått den på recept men läste att man får inte ta den om man har Ulcerös kolit vilket jag har. Har kollat med min magläkare som säger nej.
  • Anonym (Mirt)

Mirtazepin en timme innan läggdags funkar kanon för mig. Testat det? Den är inte vanebildande. Är så glad att jag efter 8 år med grava sömnproblem ordinerades den

Svar på tråden Grava sömnproblem, erfarenheter?