Grava sömnproblem, erfarenheter?
Snälla medmänniskor, jag är i desperat behov av att få tips och råd av andra i liknande sits. Jag börjar bli desperat!
Sedan jag fick min första depression för ca 10 år sedan har jag varit sömnstörd. Jag kan inte somna. Det tar timmar! Jag kan vara psykisk och fysiskt helt slut men somnar inte. Det har nu gått så långt att jag snart klappar ihop.
Jag har testat
- KBT
- Samtalsstöd
- Träning allt ifrån varje dag till 2-3ggr/veckan vid olika tidpunkter på dygnet
- Går mellan 1-3 timmar om dagen (föräldrarledig just nu)
- Även testat att bara gå 10.000 steg om dagen
- Äter varierat, tar tillskott
- Testat att äta innan läggdags (vaknade ofta hungrig mitt i natten)
- Dricker inte te/kaffe el dricker läsk med koffein
- Dricker inte alkohol
- Avslappningsövningar (innan sänggående och i sängen)
- Testat med avslappningsmusik
- Helt mörkt i rummet
- Svalt i rummet
- Varmt bad innan sänggående
- Tittar i princip inte på tv (ca en timme i veckan)
- Testat att vara konsekvent och trots dålig sömn gå upp samma tid varje dag (har inte vänt på dygnet)
- Jag sover inte på dagen
Jag har haft kontakt med psykiatrin i alla år efter min första depression, har mild generaliserad ångest som diagnos. Medicinerar inte med antidepp då jag testat 15st och bara mår sämre av sån medicin.
Nu till mitt problem, jag somnar inte längre av Stilnoct, Zolpidem eller Imovane. Det är som att dricka vatten. Tilläggas bör att dessa tabletter har varit min räddning och inget jag tagit lättvindigt. Utan jag har fått det utskrivet efter riktigt långa och kämpiga perioder utan sömn. Nu fick jag det utskrivet för 3 veckor sedan och det är första gången på nästan 16 månader som jag tar dessa mediciner och nu fungerar det inte.
Jag har länge försökt ha en avstressad attityd till mina sömnbesvär och det har fungerat. Jag har lärt mig tänka att tillslut somnar jag, några nätter med dålig sömn är inte hela världen. Men nu börjar det bli det då min familj snart inte orkar med mig.
Jag har fått extremt dåligt minne, har ingen koncentrationsförmåga, är extremt lättirriterad och har noll ork. Jag har under dom tre senaste åren utvecklat migrän som vid dom tillfällen det bryter ut gör mig helt borta. Jag tappar talförmågan, svarar inte på tilltal, är inte med i matchen. Första gången det hände blev jag hämtad med ambulans då man misstänkte TIA.
Jag har en son på 7 månader. Han sover bra nattetid. Jag har mkt stöd och avlastning av min sambo men det spelar ingen roll hur många nätter han tar om jag ändå inte kan sova.
Jag var till psykiatrin som säger att dom inte kan göra så mkt mer. Fick testa Imovane högsta styrkan och det får mig inte att somna!
Finns det ngn som har varit med om samma sak? Bryter snart ihop.