• tilde72

Fröknar och det här med presenter!

Kul att höra hur ni andra resonerar kring present till lärare och fröknar så här när stunden är kommen för skolavslutning.

Vissa fröknar har jag hört från annan skola har sagt ifr sig saker o ting. De menar att de får saker som de inte gillar. De tar endast emot blommor.

Min dotter slutar snart förskoleklass och där har det inte nämnt någonting. Något litet skulle jag ju na tänka mig...som tack för arbete och vår uppskattning.

• Svar på tråden Fröknar och det här med presenter!
  • Duckan

Vi har haft gemensam insamling i klassen sedan nollan. Ingen stor summa per barn.
    Nu när våra barn gick ut åk 3 ska klassen splittras och vi hade rätt mycket pengar i klasskassan så då fick de tre lärarna rätt dyra gåvor för det som var kvar. Presentkort och champagne blev det.

• Lena

Det som uppskattades mest av vår dotters fröken var blommor och en get med hennes namn till en fattig familj via någon välgörenhetsorganisation.

• syntharen

Min äldsta son går i nollan och där har vi samlat in 40kr per barn som ska gå till blommor till dom två lärarna. Jag skulle aldrig få för mig att köpa nåt till dom själv, känns lite fjäskigt

• LillaJag06

Min son går i förskolan. Är snart 3 år och har gått på förskolan i ca 1 år.
    2 ggr har jag fått mail från en annan föräldrer som vill att vi för över 30kr (lämnar i ett kuvert) till en present till våra 3 fröknar.
    För bara över och har inga problem med det.
    Fröknarna blir så otroligt glada när de får sina presenter.
    Det är ett litet tecken på uppskattning för vad de gör för våra barn.

• pallazathena

Tycker överlag när det gäller insamlingar att bästa principen är att alla får bidra efter vilja och förmåga (inget bestämt belopp), sedan skriver man det som att alla bidragit även om vissa avstått. Men olämpligt att skapa en tvingande situation om vissa har en tajt ekonomisk situation.

Tycker för övrigt man ska vara väldigt restriktiv med att ge just alkohol som present.

• Meriall

Om någon har betytt extra mkt har vi gett en kopp med gulligt tryck typ mumin med tanken att de kan ställa den i fikarummet bland de andra. Generellt har vi gett typ en chokladask som också kan ställas där. Det går väl åt tänker man. Skulle inte ge prydnadssak eller så.

• tilde72
    Meriall skrev 2017-06-13 12:52:15 följande:

Om någon har betytt extra mkt har vi gett en kopp med gulligt tryck typ mumin med tanken att de kan ställa den i fikarummet bland de andra. Generellt har vi gett typ en chokladask som också kan ställas där. Det går väl åt tänker man. Skulle inte ge prydnadssak eller så.

Fin tanke Meriall! Blir ut att titta lite nu :)
  • tilde72
    pallazathena skrev 2017-06-13 10:45:41 följande:

Tycker överlag när det gäller insamlingar att bästa principen är att alla får bidra efter vilja och förmåga (inget bestämt belopp), sedan skriver man det som att alla bidragit även om vissa avstått. Men olämpligt att skapa en tvingande situation om vissa har en tajt ekonomisk situation.

Tycker för övrigt man ska vara väldigt restriktiv med att ge just alkohol som present.

Håller med dig, pallazathena. Alkohol är olämpligt isf alkoholfritt. Bra att alla får stå med och hur det än har bidragit.
  • tilde72
    Duckan skrev 2017-06-13 09:18:48 följande:

Vi har haft gemensam insamling i klassen sedan nollan. Ingen stor summa per barn.
    Nu när våra barn gick ut åk 3 ska klassen splittras och vi hade rätt mycket pengar i klasskassan så då fick de tre lärarna rätt dyra gåvor för det som var kvar. Presentkort och champagne blev det.

Här har det inte varit något gemensamt så i sådanafall blir det att köpa var för sig.
  • Duckan

Ts, då hade jag gett en blomsterkvast eller kanske en egenhändigt plockad bukett med liljekonvaljer.
    Ev en förbrukningsvara, men ej en prydnassak.

• Anonym (Lärare)
    Meriall skrev 2017-06-13 12:52:15 följande:

Muggar drunknar vi alltid i vid sommaravslutningen! Lätt den vanligaste presenten... jag brukar tycka det är trevligt med klassikerna - blommor, choklad, ett kexpaket, teer eller kaffe. Bästa presenten jag fått av en elev var en blomkruka som ser ut som ett äpple där äpplet skulle symbolisera kunskapen och blomman i att kunskapen "vuxit". Härlig tanke! 
  • mammalovis

En kul grej är att din dotter får berätta vad pedagogerna har lärt henne. Vad de är bra på o s v. Så samlar man det på ett kort och dottern ritar en fin teckning till. Det kan värma mer än något köpt när man har en tuff dag på jobbet.

• aerial

Är själv lärare och det tråkigaste man kan få är presentkorgar med typ senap, olivoljor osv. Mest kanske för att jag inte gillar sådant. Fick ett par silverörhängen en gång, har visserligen hål i örat men får lätt eksem. Låter gnällig och otacksam nu känner jag hehe.

Bästa är när de skänkt pengar i mitt namn till Barncancerfonden.

Svar på tråden Fröknar och det här med presenter!