Hjälp, råd, tips välkommet! sjukskrivning,utbränd osv
Hej
Jag skriver detta inlägg för att jag behöver hjälp. Tycker det är så svårt att hitta infon själv så jag hoppas att någon har koll och vet. Jag är 25 år och har haft problem med psykisk ohälsa, främst stress, sedan jag var 15 år. Fick magkatarr vid 15, ibs vid 18 och har nu troligtvis utmattningssyndrom/utbränd och generaliserat ångestsyndrom ( inte utredd kring detta utan det var vad senaste psykologen trodde). Haft kontakt med läkare och psykolog från 15 år till runt 21 år. Samt ett kortare samarbete våren 2016.
Jag jobbade extra/sommarjobb fram till studenten, efter det fick jag jobb i butik ca ett halvår, pluggat lite kurser, jobbat på eget projekt/företag och sedan pluggade jag mellan 2014-2016.
Våren 2016 kände jag att jag inte orkade längre, mådde för dåligt. Så jag sökte helt enkelt inget jobb efter att studierna var klara utan har tillåtit mig ett år av någon slags vila. Alltså bara varit hemma. Denna vila/paus från studier och jobb tog jag på eget bevåg och har alltså inte kontakt med sjukvården just nu.
Det jag har frågor kring är dels arbetsträning.
Kan man arbetsträna utan att man varit sjukskriven?
Vad får man för ersättning om man studerade det sista man gjorde innan sjukskrivning?
Om jag ska gå till läkare för utredning och sjukskrivning är det något speciellt man ska tänka på? Har hört att försäkringskassan kör med olika koder och får man "fel" kod får man inte hjälp i samma utsträckning. Någon som har erfarenhet kring det?