• Glinda från Oz

Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat

Jag har fastnat i samma hjulspår och skulle behöver lite nya idéer på mat som är gott, går hyfsat snabbt att göra och är någorlunda nyttig. Jag äter gärna vegetariskt, men kött och fisk går bra också. Det här är vad jag ofta gör nu:

Sallad med blandande bönor (i tetrapack) fetaost, och olika grönsaker t.ex broccoli, majs, ärtor, oliver, groddar, paprika, tomat mm

Keldas färdiga soppa med något i så det blir mer mattigt, t.ex thaisoppan med kyckling och knäckebröd till

Makrill i tomatsås, kryddor, grönsaker och pasta

• Svar på tråden Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat
  • Aniiee

vill jag ha något snabbt och enkelt så går jag till ungdomens favort-staple hemma: Ramen. Så klart inte 3-kronors äckliga-kryddpaket-instant ramen, uten en riktig skål goda nudlar med kött/kyckling/fisk/tofu. PÅ 20 minuter kan jag lätt ha ramen med sttimlad fläskkotlett, svamp, spenat, zucchini och kokt ägg (och då tar fan ägget längst tid....) Eller tofu, avokado, kyckling och krasse.

I tonåren lärde jag mig att förbereda saker på mina lediga söndagar så det fanns snabb och enkel mat i kylen som bara kunde kompletteras. helsteka kotlettrader, nötstekar, kycklingar, mm, så tar middagen i veckan bara 10-20 minuter.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2017-06-17 14:54:33 följande:

Det många glömmer i denna tråd är att allt man köper i affären är faktiskt hel-/halvfabrikat. Och det inkluderar de färska grönsakerna och frukten i butiken.

Så ni som säger att ni "minsann lagar mat" från grunden samtidigt som ni slår er för bröstet över er egen duktighet.
    Bor ni på en självproducerad bondgård, slaktar djuren själva och styckar dem. Mjölkar korna och kärnar smöret själva? Odlar ni grönsakerna själva med?
    ">Stånka korv också
    ?
    Jasså inte?
    Då kanske det är dags att ni inser att ni använder en hel del hel-/halvfabrikat fast ni "lagar mat från grunden", då ni handlar ju i närmsta butik alla dessa ingredienser ni behöver.

Nu skall jag ta en kopp halvfabrikat, med en skvätt helfabrikat.

Nä, det är faktiskt skillnad på helfabrikat och råvaror.

men visst har du rätt i att folk inte har koll, generellt.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2017-06-17 14:54:33 följande:
    Det många glömmer i denna tråd är att allt man köper i affären är faktiskt hel-/halvfabrikat. Och det inkluderar de färska grönsakerna och frukten i butiken.

Så ni som säger att ni "minsann lagar mat" från grunden samtidigt som ni slår er för bröstet över er egen duktighet.
    Bor ni på en självproducerad bondgård, slaktar djuren själva och styckar dem. Mjölkar korna och kärnar smöret själva? Odlar ni grönsakerna själva med?
    ">Stånka korv också
    ?
    Jasså inte?
    Då kanske det är dags att ni inser att ni använder en hel del hel-/halvfabrikat fast ni "lagar mat från grunden", då ni handlar ju i närmsta butik alla dessa ingredienser ni behöver.

Nu skall jag ta en kopp halvfabrikat, med en skvätt helfabrikat.

Jo, jag är medveten om att många tar denna till svart och vitt.
    Dock är de få saker som jag inte åtminstone prövat själv, så känner mig trygg i frågan.
    Men visst är det så, vi köper en del halvfabrikat, som mjöl och att någon plockat tomaten åt mig.
    Då mina tomater har någon vecka innan de blir klara.

• modsey
    Anonym (Freja) skrev 2017-06-17 14:13:41 följande:

Västerbottenost innehåller dock löpe och är inte vegetarisk. Spelar såklart mindre roll om någon enbart äter vegetariskt då och då, men kan vara värt att tänka på om man bjuder en som är vegetarian på "heltid".

Parmesan brukar också alltid innehålla löpe, så det kan vara värt att kontrollera om peston innehåller parmesan om man vill bjuda på en helt vegetarisk rätt.

Fast ts var väl inte vegetarian eller?
  • Aniiee

ot fråga, men varför är det så svårt att stava till västerbottenSost?

• Anonym (Freja)
    modsey skrev 2017-06-17 16:00:03 följande:

Fast ts var väl inte vegetarian eller?

Nej, det var därför jag skrev att det säkert inte spelar någon större roll om man inte alltid äter vegetariskt, men att det kan vara värt att tänka på om man faktiskt ska bjuda en vegetarian på mat. Det finns liksom inte en vegetarisk rätt som har västerbottenost i sig.
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-06-17 16:27:34 följande:
    ot fråga, men varför är det så svårt att stava till västerbottenSost?

Ingen aning.
    Men så många som skriver fel, så kanske det blir en egen stavning där till slut.
    Googla var ju mängder där utan "S".
    Men man får väl ta sig i kragen Flört

• modsey
    klyban skrev 2017-06-17 16:37:42 följande:

Ingen aning.

Men så många som skriver fel, så kanske det blir en egen stavning där till slut.

Men man får väl ta sig i kragen

Då ungås jag med fuskvegeteroaner! * s*
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-06-17 16:37:42 följande:

Ingen aning.
    Men man får väl ta sig i kragen Flört

=P

Det är nog lite så att hjärnans vilja att göra det så enkelt som möjligt som spökar här. det heter något, men ovanligt nog har jag glömt vad..... Skyller på värmen....
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2017-06-17 15:57:28 följande:

Jo, jag är medveten om att många tar denna till svart och vitt.
    Dock är de få saker som jag inte åtminstone prövat själv, så känner mig trygg i frågan.
    Men visst är det så, vi köper en del halvfabrikat, som mjöl och att någon plockat tomaten åt mig.
    Då mina tomater har någon vecka innan de blir klara.

Och jag väntar på att mina smultron skall bli klara som jag har ute på min lilla uteplats i en 3x3x0.70m blomlåda.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mor till Ella

Ostgratinerad broccoli eller blomkål är något vi äter ofta. Byter ut pasta, ris och potatis mot det.

Grillad kyckling/kött, ostgratinerad broccoli och beasås. Det är så gott.

Laxfile med ostgratinerad blomkål och keso.

• Virrepannan

Jag kör mycket i ugn. Favoriterna är rotfrukter i ugn med laxfiléer och kycklingfiléer i sås med valfritt tillbehör, gärna mathavre.

När jag kör rotfrukter så använder jag broccoli, palsternacka, rödbetor, potatis och morötter, så har jag på olivolja och flingsalt på det, lite svartpeppar också. Låter rotfrukterna gå en stund först, sen på med laxen sista minutrarna. Supergott.

Kycklingfiléerna baconlindar jag ibland, annars ner med dem i en form och koka upp sås på grädde och créme fraiche, med hönsbuljongtärning och sambal oelek som jag sen häller över kycklingen och in i ugnen 25-30 min. Också supergott.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2017-06-17 18:30:16 följande:
    Och jag väntar på att mina smultron skall bli klara som jag har ute på min lilla uteplats i en 3x3x0.70m blomlåda. smile2.gif

Hehe, smultron är gott som faan.
    Glömmer aldrig när jag som 8-9åring hade bestämt mig att göra en smultrontårta, vi hade enorma mängder på vår tomt.
    Men lyckades aldrig göra denna tårta då, eller ens efteråt.
    Då det mesta hamna i magen Tungan ute

Har en kruka med gräslök ståendes ute året om, blir nog lagom till midsommar och klippa ned den.

• klyban
    Mor till Ella skrev 2017-06-17 18:41:14 följande:
    Ostgratinerad broccoli eller blomkål är något vi äter ofta. Byter ut pasta, ris och potatis mot det.
    Grillad kyckling/kött, ostgratinerad broccoli och beasås. Det är så gott.
    Laxfile med ostgratinerad blomkål och keso.

Ahh den är god snabb och enkel, men behöver nått protein till.
    Jag slänger ned blomkålen i kokande vatten i 30sek.
    Grädde, svartpeppar, ost och salt.
    Och ibland även timjan eller krydda jag är sugen på just den dagen.
    Sen in i ugnen som får högsta möjliga temperatur jag kan få, kör tills det är bra färg och det går fort.

• klyban
    Aniiee skrev 2017-06-17 18:08:46 följande:
    =P

Det är nog lite så att hjärnans vilja att göra det så enkelt som möjligt som spökar här. det heter något, men ovanligt nog har jag glömt vad..... Skyller på värmen....

Hatar dessa 10graders temperatur ökningarna, tar mig flera dar och vänja mig.
    Och sen har man vant sig, då blir det kallt igen :p

• klyban

Nu ska jag röka lax, kunde inte börja innan värmen gick ned, då kallrökt måste vara under 25 eller vad det nu är.
    Kan vara 28 grader också, men skitsamma tillräckligt kallt nu.
    Röka lax ska man undvika och göra, de det tar närmare ett dygn i saltlag, och metoden jag använder tar 18-24h.
    Hmm, kom nu på att det är en havsöring :$
    Men dom går röka också :D

Svar på tråden Tips på hyfsat nyttig lättlagad mat