• Jontfjont

Hjälp!! Ägaren vägrar

Hejsan! För en vecka sedan så tog jag mig an en hund på foder. Hon är 4 år och väldigt pigg. Innan jag hämtade hunden så hade ägaren talat om att hon kan vara lite gnällig om man lämnar henne ensam.

Problemet är att om jag lämnar henne ensam så sitter hon och vrålylar/skäller och kissar på sig ingen panik över att hon är själv. Hon stressar extremt mycket och är inte den typen av hund som jag hade får en bild av.

Jag talade om för ägaren igår att jag vill lämna tillbaka henne med tanke på att hon inte verkar trivas och jag vill bara hunden väl.

Idag svarade hon äntligen när jag ringde efter ca 5 samtal under dagen, även om vi kom överens att vi skulle höras på telefon idag.

När jag förklarar för henne att hon får komma och hämta hunden så sägen hon direkt "om jag ska hämta henne i helgen så kan du åka och avliva henne"

Jag får panik, för jag vet inte vad jag ska göra. Vi har ev kommit överens om att jag ska möta upp henne någonstans mellan Kalmar och Malmö NÄSTA helg och jag kan inte vänta så länge. Hunden mår inte bra av det.

Vad kan jag göra? Lämna henne till polisen så de får hem henne? Lämna henne till ett hundstall? Behöver verkligen hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp!! Ägaren vägrar
  • Jontfjont
    Dexter dot com skrev 2017-06-16 05:27:32 följande:

Bara för att en hund kunde vara hemma ensam några timmar i sitt förra hem betyder ju inte att du kan lämna den ensam i 5 timmar direkt i ett nytt hem , med ny ägare+ ny hundvakt. Man får självklart räkna med att vara hemma några veckor på heltid först och sen börja om med ensamhetsträningen som med en valp och sakta skola in den hos en hundvakt/dagis.

Jag personligen förstår inte vitsen att skaffa hund om man som dig är borta större delen av dagen och nån annan ska sköta hunden.

Vad står det i avtalet om vem som ska hämta/lämna hunden om det inte fungerar, hur lång prövotid du har osv?

Finns inget avtal...det första hon säger till mig när jag ber henne komma och hämta hunden så fort som möjligt är, att jag likabra kan åka och avliva henne..
  • Anonym (?????)

Varför tog du dig an en hund som du inte har tid med?

• Gizmo
    Jontfjont skrev 2017-06-16 05:33:29 följande:
    Finns inget avtal...det första hon säger till mig när jag ber henne komma och hämta hunden så fort som möjligt är, att jag likabra kan åka och avliva henne..
    Hur kan du ta en hund på foder utan avtal?
    Varför har du tagit hand om denna hund när du uppenbarligen inte har den tid som hunden kräver?
    Så gör det som är bäst för hunden i nuläget!
  • Anonym (Men va...?)

Du jobbar 12 timmar om dagen. Har inget avtal angående hunden. Har inte låtit hunden få tid till att bo in sig och inte ensamhetstränat.

Jag finner inte rätt ord här. Varken du eller ägaren verkar ha alla valparna i lådan....

Stackars hund. Se till att ta ditt ansvar och gör rätt.

• såkalladbonusmamma

Varför tog du in hunden från första början? Låter helt sjukt.

• Monsta

Om jag förstått rätt så äger du inte hunden om du är fodervärd (har aldrig hört om detta tidigare)? Kanske det är bäst att du då försöker så snällt som möjligt förklara situationen för ägaren och berätta för henne/honom att om hon inte tar hunden tillbaka då måste du ringa djurskyddet/polisen. Utan kontrakt är det ju lite svårt att veta exakt hur du skall göra, vilka rättigheter och skyldigheter du har helt konkret.

Om du inte kan ta en vecka ledigt, kan du då låtsas att du är sjuk och ta en kort sjukledighet? :P Det är bättre än ingenting. Sen kanske det finns hunddagis nära dig dit du kan föra hunden då du är på jobb. Jag rekommenderar också att du köper en Adaptil väggplugg (fås ofta att köpa från djurbutiker/veterinär), det kanske lugnar hunden allmänt och får den att känna sig säkrare i ditt hem. Du kanske också kunde ta hunden till veterinären eller hundtränare för att få råd angående problemet. Denna hund kan ännu bli en helt perfekt hund, om du bara lägger tid åt att hemvänja den.

Som flera sagt verkar du inte ha planerat ordentligt eftersom du inte har tagit ledigt 1 vecka till 1 månad för att göra det lättare för hunden att vänja sig till nya området. Hunden kanske ylar för att den har separerats från sin förra ägare/syskon/kamrater, mer än faktiskt det att den blir ensam hemma. Så ägaren har kanske inte alls "ljugit" för dig angående om hunden kan vara ensam eller inte. Hunden kanske kunde bli exakt sådan som ägaren sagt att den är om du bara hade gett den tid att vänja sig till sin nya situation.

Det att den är 4 år gammal och alltså "vuxen och borde kunna allt redan" stämmer inte när det handlar om hembyte. Då kan man måsta börja all träning om på nytt (fast det oftast går snabbare att träna) och man måste verkligen ge hunden tid. Som sagt så försöker jag inte vara elak mot dig, jag försöker verkligen hjälpa din hund. Samtidigt måste jag lite gräla på dig för att du anser att det bara är ägarens fel, att hon har ljugit åt dig fast det kanske inte alls är så.

• riboflavin
    Jontfjont skrev 2017-06-15 23:31:10 följande:

Hunden är sammanlagt ensam kanske 5 timmar så det tycker jag inte är farligt, nej jag kan inte ta ledigt. Jag vet att det är mitt ansvar, det är därför jag gör något åt att jag inte kan ha en som redan skulle varit uppfostrad. Men eftersom att den troligtvis blivit ganska gulllinuttad med så måste jag börja uppfostra den och den tiden har jag inte planerat att kunna lägga ner dessvärre. Jag har tänkt, räknat och gjort kalkyl på kostnader. Där är mycket jobb som lagts ner innan jag valde att ta mig Ann hunden, men jag räknade också med att uppfödaren talade sanning om hur hunden var. Jag är förtvivlad för dethär är synd om hunden. Hunden ska defenitivt inte behöva ha det såhär och därför försöker jag lösa det. Har ni inga konkreta råd att komma med så avstå gärna från att skriva.

Konkreta råd?

Att inte ta dig an en hund utan att ha tid att:

1. Lära känna den.

2. I varsam takt vänja den vid allt nytt.

3. Ha en plan för om allt inte funkar som det ska.

Nu är ju det för sent. Alla som kan nåt överhuvudtaget om hundar hade sagt lika dant. Även en vuxen omplacering behöver tid, tillvänjning och träning i det nya hemmet. Själv sitter jag här med en vuxen omplacering där allt går som på räls, med 4 veckors semester till, så kan det också gå, men man ska 7nte stressa och räkna med att allt kommer funka bara sådär.

Nej, hunden ska inte behöva ha det sådär, men det är lika mycket ditt fel som uppfödarens. Lös problemet. Dagmatte, akut, NU!
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Samdamdaa

Hej, bor du nära jönköping? Vill verkligen inte att du lämnar tillbaka hunden till gamla ägaren! Har jobbat med en liknande hund innan och tro mig, det tar inte så lång tid när man gör rätt.

Ensamhetsträning är rätt enkel när man har en hund som börjar yla och tjuta så fort man satt nykeln i låset. Man ber hunden lägga sig på sin plats, går ut och ställer sig utanför dörren och så fort den börjar går man in och ber den gå och lägga sig. Sedan matar man på med att sätta nykeln i låset, faktiskt gåen liten bit och ibland får man vänta 30min innan hunden börjar bete sig illa. Sedan, högaktivitet tyder på understimulering. Istället för att ta en långpromenad om dagen så är det bra att dela upp det till kanske tre korta promenader. Dessutom är det bra att sätta en ryggsäck på hunden med lite vikt, typ 2l colaflaskor med vatten på var sida av hunden.

Sedan så ska man bete sig mot hunden så som du vill att den beter sig: du bemöter hunden lugnt och stillsamt = hunden är lugn och stillsam. Du tilltalar den helt hysteriskt = hunden blir helt hysterisk. När hunden gör ett felaktigt bemötande ignorerar man den och vänder ryggen till. Detta är en hel vetenskap!

För övrigt låter det som en labrador, en riktig feelgood hund. Bra för människor med deprissioner då dom får en väldigt glad.

• Fiona M

Hör av dig till ngn i din närhet som faktiskt är van vid hundar och be om hjälp så blir det nog bättre för både dig och hunden.

• viseversa
    Jontfjont skrev 2017-06-15 22:22:15 följande:

Problemet är att jag har inte tiden till att träna den på att "vara ensam" jag jobbat 06-18. Den måste vara ensam då och hon matvägrar och det är ju ett tecken på att hon inte trivs så jag kan inte ha henne kvar även om det bara har gått en vecka och det var vad vi hade kommit överens om att dessutom

Du vet att det är olagligt att lämna en hund ensam så länge? Jag hoppas verkligen du skämtar?! Fy fan
  • viseversa

Varför tog du en hund när du inte har tid?
    Varför tänkte du inte igenom detta innan?
    Hur kan du ta en hund utan några som helst papper?
    Är hon ens vaccinerad,chippad,besiktigad innan "köp",frisk i övrigt?
    Trodde du det skulle gå att lämna henne redan från start när hon bytt hem och är rädd och osäker?
    Kan du ens ett skit om hundar?
    Vad är det för ras?
    Om du ska sälja henne vidare måste du ha papper på att hunden är frisk vaccinerad och chippad. Men detta känns ju grymt oseriöst från start.

• Gizmo

Var har du tagit vägen ts? Vi är många som undrar hur du tänker angående hunden?

• John22

Fan vad tröttsamt med personer som envisas med att behandla djur som om de är några jävla leksaker man kan ta fram och lattja med när man känner för det.

Ta inte på dig ansvaret för ett annat liv om du inte är beredd att faktiskt ta ansvar för det.

• micromat

Men alltså varför tar man över en hund som har svårt med att vara ensam hemma, när man inte har tid att träna den och när man är borta 06-18. Det låter oerhört dåligt genomtänkt. En hund måste få en chans att boa in sig och hinna landa i det nya hemmet. Det kan ta tid och kan behöva mycket träning på olika vis.

Det är jäkligt korkat gjort. Men det är bra att du inser att du tagit dig vatten över huvudet. Skaffa ingen ny hund förrän du faktiskt har tid att lägga ner på träning som behövs.

För det andra har du haft hunden i en vecka. Tar man över en hund eller köper en valp behöver man kunna lära känna varandra i lugn och ro, det är därför de flesta tar semester när dom skaffar hund. Gällande ensamheten får man backa ensamhetsträningen till start och göra som man gör med en liten valp. Typ börja med att lämna den själv i 1 min och sen utöka succesivt, man kanske behöver minska på utrymmet, se till så att hunden har rastats och fått arbeta med huvudet så den är trött, lämba ett ben eller aktivitetsleksak. Alltså det tar tid och kräver att man tränar på det. Även en trygg hund som klarar av att vara ensam kan förvärras vid en flytt/ eller vid byte av ägare. Allt är liksom helt nytt, hunden känner inte dig och har ingen trygghet i dig eller i hemmet. Den måste liksom få en chans att boa in sig.

Svar på tråden Hjälp!! Ägaren vägrar