MrFlex skrev 2017-06-19 14:05:00 följande:
Det är en stor skillnad på om det rör sig av minskad (helt utebliven) lust eller om det handlar om tillfälliga ev medicinska orsaker. Antag att Anton inte fick stånd tillsammans med dig men att det fungerade utmärkt med andra eller vid porr-tittande. Jag är övertygad om att det skulle få en negativ påverkan på dig och ditt känsloliv. Än värre skulle det bli om han inte ville prata om detta, blev sur och tom förnekade problemet. Inte efter en stressfylld vecka så klart men efter ett år eller så...
Det låter som om du gör referenser till ert fungerande sexliv med helt normala upp och nergångar. I dessa fall kan ren fysik tillfredställelse som ensidig oralsex absolut vara jättebra. "Jag är inte så sugen men en avsugning kan du få". Om sexlivet är stendött så är dock inte en schemalagd avsugning eller "ställauppsex" värt särskilt mycket över tiden då allt det mentala saknas.
Om det är så att man inte vet varför man har minskad lust så är det ändå vettigt att prata om det, att visa att det upplevs som ett problem även för den som har minskad lust. Det skapar förhoppningsvis förståelse (om det är trovärdigt) och visar att personen är villig att försöka förändra och ev ta hjälp. Att förneka, bli irriterad, inte vilja prata om det gör precis motsatsen.
Jag förespråkar absolut inte otrohet på något sätt. Som svar på din fråga om det är ok att vara otrogen för att frugan är tråkig i sängen så säger jag - kanske. Det beror på hur hon varit tidigare, vad hon säger eller inte säger om läget just nu, hur lång tid det har pågått och andra saker.
Jag tycker enbart det är ok att ta ansvar för sitt sexliv och ha sex med andra om ens partner bryter kontraktet först.
Jag antar att du läst trådar och inlägg här på forumet från kvinnor som lyder ungefär - Hjälp jag älskar min man vill inte ha sex med honom! Kan man få tillbaka attraktionen?
Det är dessa förhållanden jag pratar om och det verkar inte vara superovanligt. TS kan mycket väl leva i ett sådant.
Ja, om jag var i situationen att jag hade en man som tände på andra kvinnor och porr, men inte ville ha sex med mig skulle jag inte vilja leva med honom, för jag ser det som att sex är sammanflätad med hela relationen... Jag hade ju tagit reda på om det var något vi kunde jobba på, men fann jag ingen öppning skulle jag lämna. Sex är en del av en relation och jag skulle inte nöja mig att ha sex med någon annan...
Hade han däremot något psykiskt eller fysiskt, eller medicinskt, hinder ville jag jobba med honom. Så länge vi har närhet och kärlek och kan vara nakna ihop och njuta, på något sätt, så räcker det. (Dock inte om han endast tänder på porr eller andra)
Ditt exempel visar på att du har en annan inställning. Jag tänker aldrig "jag är inte så sugen, men en avsugning kan du få" för jag suger ofta... För att jag vill... Inte bara för att han vill...
Jag berättar om hur vi fungerar för att jag tror att det handlar om att har rätt inställning och ibland kan man faktiskt välja att se på sex på ett annat sätt. Det kan man med fördel börja med tidigt. Jag tror det är viktigt att man lägger grunden och det missar många. Sexet slutar ofta funka när inte attraktion kan driva hjulet.
Vårat sexliv hade inte funkat så speciellt bra om vi, som de flesta andra, bara hade sex när vi trodde att vi skulle få lust, om sex byggde på attraktion, om vi bara hade sex när båda ville/kunde och om vi inte var så bra på att prata om svårigheter. Dessutom upplever jag att det är förlösande att vi kan börja smeka /suga varandra utan att det behöver leda till något. Det passar säkerligen inte alla, men jag tror många skulle gynnas av att tänka efter hur man vill ha det och att det finns olika sätt att möta sex, lust och behov. Självklart är jag inte ute efter att uppmuntra folk till "ställa upp sex" och jag förstår också att det blir värdelöst om man alltid upplever det så.
Ja, fastän tänk på att man, när man inte har lust, faktiskt kan uppleva sex som bara jobbigt...Och kravfyllt... Är partnern så, får det bli den andres uppgift att ta reda på om vad den där tysthet och irritationen står för. Om man inte når varandra är det något som är fel... Skulle jag tänka.
Visst kan jag förstå att man stannar för barn och hus osv... Men att tycka det går lika bra att knulla någon annan fattar jag inte. Att det liksom inte spelar någon roll. Varför vill man sova med någon man inte har sex med.
Ja jag har läst trådar som du beskriver och jag brukar svara. (om du missat det) I det flesta fall framkommer att kärleken är slut och att de inte vill skiljas, mest för barnens skull.
Jag hade också önskat att jag kunde känna kärlek till mitt ex och att han gjorde det för mig. Tänk så smidigt set hade varit och jättebra för barnen och ekonomin.
Det tar tid att acceptera och jag tänkte detsamma. Att det borde väl funka. Det har ju funkat förr. Människor är dock dåliga på att definiera kärlek som karakterisersar en kärleksrelation. Sex blir mer uppenbart. Män reagerar lika, fast de tror att allt blir bra bara tjejen tar mer initiativ till sex eller blir porrigare/roligare i sängen. Män projicerar allt på kvinnan.
En man säger "Jag har tappat lust därför att min kvinna är så tråkig". Jag har diskuterat detta med många män och det är rätt vanligt att män lever i någon slags fantasivärld, men egentligen, i verkligheten, inte alls har så stor lust att ens närma sig sin kvinna. Det tar emot. Men det har många svårt att erkänna.
En man kan ofta säga att han saknar sex med sin kvinna.... Men sedan kryper det fram att HAN inte har så lätt att tända på henne längre. Plötsligt behöver HAN att hon börjar agera på ett annat sätt och tänker tillbaka på den första tiden och missar att även HAN var helt annorlunda och tände lätt, visade mycket åtrå, uppmärksamhet och intresse. Han har på så vis också en del i att kontraktet inte funkar.