• andréigbg

Återfinna kärleken?

Är en man på 45 år, bott ihop med en kvinna i 25. Har inga barn ihop, hon har 2 sen innan. Har älskat henne från första stund. Men saken är att vi är totalt olika, inga direkt gemensamma intressen, utövat dem själva. Mer än semestrarna ihop. Sexlivet slutade tvärt för 3-4 årsedan när bägge hennes föräldrar dog tätt, samt hon kom väl in i en klimakterie? Har tyvärr gjort ett par snedsteg genom åren utan hennes vetskap. Men allt eftersom kyssar och sexliv tvärdog tappade man känslor. Blev mer som 2 kompisar som knega och kolla på tv i varsin ände på soffan. Nu till d som är bekymret. Har varit tänd på en kollega i 2 år, fantiserat om henne varje dag. Så i februari lunchade vi själva och jag berättade om mina lustar för henne. Hon blev mindre chockad för hon trodde aldrig detta, även om vi har varit riktigt bra vänner. Hon ringde upp mej veckan efter och sa hon kände för mej med. Slog fjärilar i magen. Träffades hemma hos henne, hon e singel. Pratade om lite problem som kan uppstå efter ett förhållande när vi e kollegor. Och mest på hennes initiativ skulle vi inte d. Men vi kom senare överens att inte tänka för mycket bara köra. Vi höll på att träffas i 3 månader, fika promenader och ett sjukt sexliv. Känslorna för denna kvinna växte från början från att tycka om och åtrå, till en förälskelse från min sida. Fick ut mina känslor som en explosion. Vet att hon tycker mycket om mej, men kan hålla tillbaka känslorna. Hennes man dog i en olycka för 1 årsedan, så hon brottas lite med det ännu, förståligt. Men nyligen så dök min sambo oanmält upp på jobbet, ville bara säga hej. Då fick min kollega tvärkalla fötter efteråt, kände sej inte alls tillfreds ned vprt sk förhållande, och klippte d tvärt. Blev helt knäckt av det. Och är ännu ledsen, gått 1V. Backar vi lite så har jag berättat för sambon för ca 1 månad sen att jag tappat känslorna, slutat älska henne. Nu har hon ändrat sej totalt, vill krama p pussas och säger hon älskar mej hela tiden. Och jag deppar för min otrohet är slut, helt absurt. När sambon gråter vid våra djupa samtal känner jag ingenting, vilket jag brukar göra. Är själv stor känslomänniska. Sagt till henne att jag hade börjat träffa en annan, och fått känslor men att det är nerlagt, och vi hade inget sex. Har sagt att jag tycker alla våra år är vlrda ett försök, hon e verkl världens snällaste människa. Tänker att när känslorna för kollegan släppt helt, kan jag börja älska sambon igen. Känner mej som ett egoistiskt stort svin, men det som hänt har hänt. Nån som vart i liknande sitiuation, eller har råd. Är ett enda stort kaos i mitt huvud..

• Svar på tråden Återfinna kärleken?
  • PeterGB3G
    New Dawn skrev 2017-06-18 16:10:14 följande:
    Är det rimligt att förvänta sig att sexlivet är precis som i början?

Är det rimligt att förvänta sig att sexlivet ska utvecklas? Och i så fall hur?
    Allt i en relation utvecklas och förändras. Blir väldigt lätt att man drar åt olika håll och plötsligt upptäcker att man inte trivs. Då är det svårt att veta var man ska börja arbetet med förändring.

Det är ingen naturlag att sexet ska minska. Ofta tror jag att det brister i intimitet och att sexet blir lidande. Man försöker fixa sexet utan att fixa andra svagheter i relationen, börjar på fel ställen helt enkelt.

"Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • New  Dawn
    PeterGB3G skrev 2017-06-18 16:43:53 följande:

Allt i en relation utvecklas och förändras. Blir väldigt lätt att man drar åt olika håll och plötsligt upptäcker att man inte trivs. Då är det svårt att veta var man ska börja arbetet med förändring.

Det är ingen naturlag att sexet ska minska. Ofta tror jag att det brister i intimitet och att sexet blir lidande. Man försöker fixa sexet utan att fixa andra svagheter i relationen, börjar på fel ställen helt enkelt.

Jag tror också en relation förändras, vi människor förändras, och det måste man vara beredd på och möta.

Nej sexet måste inte minska. Det har det inte gjort för oss, men det har ändrat karaktär och det, till det bättre.

I min förra långa relation minskade frekvensen inte så mycket, men övrig närhet minskade och det gjorde att sexet blev trist.

Sista meningen är så sann! Roligt att läsa det från en man dessutom
    Anyone can hate. It costs to love.
  • PeterGB3G
    New Dawn skrev 2017-06-18 17:09:47 följande:
    Sista meningen är så sann! Roligt att läsa det från en man dessutom
    Ja, det beror på att jag själv gjorde fel i många år. Tog en lång smärtsam tid att komma fram till.
  • MrFlex
    New Dawn skrev 2017-06-18 15:48:56 följande:
    Problemet är ofta att den med mer lust inte nöjer sig med att bara bli tillfredställd, eller att den andra har sex för att ställa upp, men mer än så kan man faktiskt inte göra om man inte har lust.

Om man säger att man kommer knulla andra om det inte blir någon ändring i sexlivet, har den andre möjlighet att ta ställning, men att ljuga och gå bakom ryggen är alltid fel.

Jag fattar inte att en person som tycker sex är viktigt nöjer sig med att leva med någon som inte gillar sex.
    Nej man kan inte tvinga fram lust men sex handlar om mycket mer än fysiks tillfredställelse, även för män. Sveket jag pratar om är att inte vara ärlig med sina känslor och redogöra varför man inte har någon lust. Detta verkar vara det vanligaste förhållningssättet för de som tappar lust. Samtal om ämnet blir upplevs som kravfyllda och den med minskad lust blir irriterad och tycker att det tjatas, även om samtalen bara sker med 6 månaders mellanrum.

Personer med bibehållen lust har som jag skrev precis samma fundament i relationen som kan vara svåra att bryta upp, hus barn och allt annat praktiskt. Dessutom kan vänskapsrelationen fungera alldeles utmärkt.

Om ena parten vill ha kakan och äta kakan så har den andra samma rätt att göra samma sak.
  • New  Dawn
    MrFlex skrev 2017-06-18 18:56:37 följande:

Nej man kan inte tvinga fram lust men sex handlar om mycket mer än fysiks tillfredställelse, även för män. Sveket jag pratar om är att inte vara ärlig med sina känslor och redogöra varför man inte har någon lust. Detta verkar vara det vanligaste förhållningssättet för de som tappar lust. Samtal om ämnet blir upplevs som kravfyllda och den med minskad lust blir irriterad och tycker att det tjatas, även om samtalen bara sker med 6 månaders mellanrum.

Personer med bibehållen lust har som jag skrev precis samma fundament i relationen som kan vara svåra att bryta upp, hus barn och allt annat praktiskt. Dessutom kan vänskapsrelationen fungera alldeles utmärkt.

Om ena parten vill ha kakan och äta kakan så har den andra samma rätt att göra samma sak.

Man kanske inte vet varför man inte känner lust. Hos kvinnor kan det också vara funktionen som brister. Skulle du tycka det var okej att dumpa en man med potensproblem, om man älskar honom? Egentligen är det väl detsamma om det är psykiskt eller fysiskt.

Man kan mycket väl bara känna att man inte fungerar som man vill när man inte så lätt känner sexlust. Det kan mycket väl vara det absolut ärligaste svar man kan komma med.

Att man får kritik gör säkerligen saken ofta värre.

Ja sex handlar om mer än sexuell tillfredsställande. Det går bra att bibehålla allt annat. Bekräfta varandra, visa uppskattning. Ha närhet. Visa att man bryr sig om varandra, vill ge varandra njutning osv. Om min karl slickar mig till orgasm fastän han inte själv blir kåt, ser jag det som en fin kärlekshandling. Inte som att han ställer upp. Samma om jag suger av honom utan att vara kåt. Det handlar nog om inställning till sex och till varandra.

Så om en man uppfattar sin kvinna tråkig i sängen har han rätt att vara otrogen?

Skillnaden mellan de som inte har lust är att de inte ljuger (ja, det kan ju vara så att de ljuger i vissa fall) och inte går bakom ryggen. Det är stor skillnad.

Troligtvis är den med lite lust inte heller nöjd med situationen.

Min personliga åsikt är att kärlek och sex hör ihop i en relation. Om man älskar en person, fattar jag inte att man inte behöver ha sex med just den personen, utan kan ersätta den. Som sagt, det är min personliga åsikt.
  • PeterGB3G
    New Dawn skrev 2017-06-18 20:48:53 följande:
    Glad
  • Anonym (WTF!)
    PeterGB3G skrev 2017-06-18 09:20:58 följande:

Ser ingen mening med att döma TS. Det är han som skriver hit och vill ha hjälp. FL är väl ingen moraldomstol.  Ja, han har gjort snedsted, men har nu ångest för detta, har berättat för partnern och vill göra allt för att jobba på förhållandet.

Nej det är ingen moraldomstol, men det är ingen rättfärdiga otrohet festival heller.

Ja han har gjort ETT ANTAL snedsteg, man kan ju tycka att om han nu hade så mycket ångest så borde det räckt med första gången?

Ja det är väl bra att han vill kämpa, samtidigt har de betydligt mer att bearbeta nu än innan han fick för sig att vara otrogen. Att förnedra sin partner inte bara en gång utan flera och sen säga  man vill kämpa känns ju inte som något jättebra sätt att lösa problem på.
  • PeterGB3G
    MrFlex skrev 2017-06-18 18:56:37 följande:
    Glad
  • Anonym (Sanna)

Jag tror tyvärr det är helt kört för dig och din sambo. Sannolikheten för att du plötsligt ska få tillbaka dina känslor för henne när du kommit över din älskarinna är nog inte så stor!

Du har varit otrogen och upplevt passion nyligen så du vet hur härligt det kan kännas.

Ni skulle kunna gå i parterapi tillsammans men du undanhåller ju en stor fet lögn för din sambo. Kan du leva med det?

• MrFlex
    New Dawn skrev 2017-06-18 20:48:53 följande:
    Man kanske inte vet varför man inte känner lust. Hos kvinnor kan det också vara funktionen som brister. Skulle du tycka det var okej att dumpa en man med potensproblem, om man älskar honom? Egentligen är det väl detsamma om det är psykiskt eller fysiskt.

Man kan mycket väl bara känna att man inte fungerar som man vill när man inte så lätt känner sexlust. Det kan mycket väl vara det absolut ärligaste svar man kan komma med.

Att man får kritik gör säkerligen saken ofta värre.

Ja sex handlar om mer än sexuell tillfredsställande. Det går bra att bibehålla allt annat. Bekräfta varandra, visa uppskattning. Ha närhet. Visa att man bryr sig om varandra, vill ge varandra njutning osv. Om min karl slickar mig till orgasm fastän han inte själv blir kåt, ser jag det som en fin kärlekshandling. Inte som att han ställer upp. Samma om jag suger av honom utan att vara kåt. Det handlar nog om inställning till sex och till varandra.

Så om en man uppfattar sin kvinna tråkig i sängen har han rätt att vara otrogen?

Skillnaden mellan de som inte har lust är att de inte ljuger (ja, det kan ju vara så att de ljuger i vissa fall) och inte går bakom ryggen. Det är stor skillnad.

Min personliga åsikt är att kärlek och sex hör ihop i en relation. Om man älskar en person, fattar jag inte att man inte behöver ha sex med just den personen, utan kan ersätta den. Som sagt, det är min personliga åsikt.
    Det är en stor skillnad på om det rör sig av minskad (helt utebliven) lust eller om det handlar om tillfälliga ev medicinska orsaker. Antag att Anton inte fick stånd tillsammans med dig men att det fungerade utmärkt med andra eller vid porr-tittande. Jag är övertygad om att det skulle få en negativ påverkan på dig och ditt känsloliv. Än värre skulle det bli om han inte ville prata om detta, blev sur och tom förnekade problemet. Inte efter en stressfylld vecka så klart men efter ett år eller så...

Det låter som om du gör referenser till ert fungerande sexliv med helt normala upp och nergångar. I dessa fall kan ren fysik tillfredställelse som ensidig oralsex absolut vara jättebra. "Jag är inte så sugen men en avsugning kan du få". Om sexlivet är stendött så är dock inte en schemalagd avsugning eller "ställauppsex" värt särskilt mycket över tiden då allt det mentala saknas.

Om det är så att man inte vet varför man har minskad lust så är det ändå vettigt att prata om det, att visa att det upplevs som ett problem även för den som har minskad lust. Det skapar förhoppningsvis förståelse (om det är trovärdigt) och visar att personen är villig att försöka förändra och ev ta hjälp. Att förneka, bli irriterad, inte vilja prata om det gör precis motsatsen.

Jag förespråkar absolut inte otrohet på något sätt. Som svar på din fråga om det är ok att vara otrogen för att frugan är tråkig i sängen så säger jag - kanske. Det beror på hur hon varit tidigare, vad hon säger eller inte säger om läget just nu, hur lång tid det har pågått och andra saker.

Jag tycker enbart det är ok att ta ansvar för sitt sexliv och ha sex med andra om ens partner bryter kontraktet först.

Jag antar att du läst trådar och inlägg här på forumet från kvinnor som lyder ungefär - Hjälp jag älskar min man vill inte ha sex med honom! Kan man få tillbaka attraktionen?

Det är dessa förhållanden jag pratar om och det verkar inte vara superovanligt. TS kan mycket väl leva i ett sådant.
  • Anonym (WTF!)
    MrFlex skrev 2017-06-19 14:05:00 följande:
    Det är en stor skillnad på om det rör sig av minskad (helt utebliven) lust eller om det handlar om tillfälliga ev medicinska orsaker. Antag att Anton inte fick stånd tillsammans med dig men att det fungerade utmärkt med andra eller vid porr-tittande. Jag är övertygad om att det skulle få en negativ påverkan på dig och ditt känsloliv. Än värre skulle det bli om han inte ville prata om detta, blev sur och tom förnekade problemet. Inte efter en stressfylld vecka så klart men efter ett år eller så...

Det låter som om du gör referenser till ert fungerande sexliv med helt normala upp och nergångar. I dessa fall kan ren fysik tillfredställelse som ensidig oralsex absolut vara jättebra. "Jag är inte så sugen men en avsugning kan du få". Om sexlivet är stendött så är dock inte en schemalagd avsugning eller "ställauppsex" värt särskilt mycket över tiden då allt det mentala saknas.

Om det är så att man inte vet varför man har minskad lust så är det ändå vettigt att prata om det, att visa att det upplevs som ett problem även för den som har minskad lust. Det skapar förhoppningsvis förståelse (om det är trovärdigt) och visar att personen är villig att försöka förändra och ev ta hjälp. Att förneka, bli irriterad, inte vilja prata om det gör precis motsatsen.

Jag förespråkar absolut inte otrohet på något sätt. Som svar på din fråga om det är ok att vara otrogen för att frugan är tråkig i sängen så säger jag - kanske. Det beror på hur hon varit tidigare, vad hon säger eller inte säger om läget just nu, hur lång tid det har pågått och andra saker.

Jag tycker enbart det är ok att ta ansvar för sitt sexliv och ha sex med andra om ens partner bryter kontraktet först.

Jag antar att du läst trådar och inlägg här på forumet från kvinnor som lyder ungefär - Hjälp jag älskar min man vill inte ha sex med honom! Kan man få tillbaka attraktionen?

Det är dessa förhållanden jag pratar om och det verkar inte vara superovanligt. TS kan mycket väl leva i ett sådant.
    Gäller det enbart sex eller gäller det allt man är missnöjd med?

Vart går gränsen för när det är ok att gå bakom ryggen och ljuga?

Är sex det enda ansvar man har i ett förhållande?
  • MrFlex
    Anonym (WTF!) skrev 2017-06-19 14:21:48 följande:
    Gäller det enbart sex eller gäller det allt man är missnöjd med?

Vart går gränsen för när det är ok att gå bakom ryggen och ljuga?

Är sex det enda ansvar man har i ett förhållande?
    Ärligheten gäller precis allt i ett förhållande. Det är ett fundament som allt annat vilar på. I de flesta fall så verkar de flesta personer inte ha så stora svårigheten att diskutera andra problemområden än sex i förhållanden.

Min poäng är att otrohet här på FL klassas med samma avsky som pedofili och mord, typ det jävligaste man kan göra oavsett situation. Jag tycker det är fel. Det är ofta två personer som ansvarar för situationen och i de fallen jag beskriver så tycker jag att sexuell otrohet föregås av en annan typ av otrohet, då har man inte samma rätt att gnälla och ställa krav.
  • New  Dawn
    MrFlex skrev 2017-06-19 14:05:00 följande:

Ja, om jag var i situationen att jag hade en man som tände på andra kvinnor och porr, men inte ville ha sex med mig skulle jag inte vilja leva med honom, för jag ser det som att sex är sammanflätad med hela relationen... Jag hade ju tagit reda på om det var något vi kunde jobba på, men fann jag ingen öppning skulle jag lämna. Sex är en del av en relation och jag skulle inte nöja mig att ha sex med någon annan...

Hade han däremot något psykiskt eller fysiskt, eller medicinskt, hinder ville jag jobba med honom. Så länge vi har närhet och kärlek och kan vara nakna ihop och njuta, på något sätt, så räcker det. (Dock inte om han endast tänder på porr eller andra)

Ditt exempel visar på att du har en annan inställning. Jag tänker aldrig "jag är inte så sugen, men en avsugning kan du få" för jag suger ofta... För att jag vill... Inte bara för att han vill...

Jag berättar om hur vi fungerar för att jag tror att det handlar om att har rätt inställning och ibland kan man faktiskt välja att se på sex på ett annat sätt. Det kan man med fördel börja med tidigt. Jag tror det är viktigt att man lägger grunden och det missar många. Sexet slutar ofta funka när inte attraktion kan driva hjulet.

Vårat sexliv hade inte funkat så speciellt bra om vi, som de flesta andra, bara hade sex när vi trodde att vi skulle få lust, om sex byggde på attraktion, om vi bara hade sex när båda ville/kunde och om vi inte var så bra på att prata om svårigheter. Dessutom upplever jag att det är förlösande att vi kan börja smeka /suga varandra utan att det behöver leda till något. Det passar säkerligen inte alla, men jag tror många skulle gynnas av att tänka efter hur man vill ha det och att det finns olika sätt att möta sex, lust och behov. Självklart är jag inte ute efter att uppmuntra folk till "ställa upp sex" och jag förstår också att det blir värdelöst om man alltid upplever det så.

Ja, fastän tänk på att man, när man inte har lust, faktiskt kan uppleva sex som bara jobbigt...Och kravfyllt... Är partnern så, får det bli den andres uppgift att ta reda på om vad den där tysthet och irritationen står för. Om man inte når varandra är det något som är fel... Skulle jag tänka.

Visst kan jag förstå att man stannar för barn och hus osv... Men att tycka det går lika bra att knulla någon annan fattar jag inte. Att det liksom inte spelar någon roll. Varför vill man sova med någon man inte har sex med.

Ja jag har läst trådar som du beskriver och jag brukar svara. (om du missat det) I det flesta fall framkommer att kärleken är slut och att de inte vill skiljas, mest för barnens skull.

Jag hade också önskat att jag kunde känna kärlek till mitt ex och att han gjorde det för mig. Tänk så smidigt set hade varit och jättebra för barnen och ekonomin.

Det tar tid att acceptera och jag tänkte detsamma. Att det borde väl funka. Det har ju funkat förr. Människor är dock dåliga på att definiera kärlek som karakterisersar en kärleksrelation. Sex blir mer uppenbart. Män reagerar lika, fast de tror att allt blir bra bara tjejen tar mer initiativ till sex eller blir porrigare/roligare i sängen. Män projicerar allt på kvinnan.

En man säger "Jag har tappat lust därför att min kvinna är så tråkig". Jag har diskuterat detta med många män och det är rätt vanligt att män lever i någon slags fantasivärld, men egentligen, i verkligheten, inte alls har så stor lust att ens närma sig sin kvinna. Det tar emot. Men det har många svårt att erkänna.

En man kan ofta säga att han saknar sex med sin kvinna.... Men sedan kryper det fram att HAN inte har så lätt att tända på henne längre. Plötsligt behöver HAN att hon börjar agera på ett annat sätt och tänker tillbaka på den första tiden och missar att även HAN var helt annorlunda och tände lätt, visade mycket åtrå, uppmärksamhet och intresse. Han har på så vis också en del i att kontraktet inte funkar.
  • New  Dawn
    MrFlex skrev 2017-06-19 16:46:36 följande:

Ärligheten gäller precis allt i ett förhållande. Det är ett fundament som allt annat vilar på. I de flesta fall så verkar de flesta personer inte ha så stora svårigheten att diskutera andra problemområden än sex i förhållanden.

Min poäng är att otrohet här på FL klassas med samma avsky som pedofili och mord, typ det jävligaste man kan göra oavsett situation. Jag tycker det är fel. Det är ofta två personer som ansvarar för situationen och i de fallen jag beskriver så tycker jag att sexuell otrohet föregås av en annan typ av otrohet, då har man inte samma rätt att gnälla och ställa krav.

Fast om det ska vara relevant med ärlighet så ska den med mer lust också vara ärlig och berätta att hen tex lika gärna, eller hellre, knullar någon annan. Eller att hen dagligen går och tänker på andra kvinnor/män

Det finns något som är mycket, mycket svårare att vara ärlig om och det är kärlek.

Det är SÅ svårt, att människor tom har svårt att vara ärliga om det inför sig själva.

Dessutom har många väldigt lätt att se att brister i sexliv beror på den andre. Det är i sig inte ett ärligt sätt att se på relationen.

Och om ditt resonemang ska fungera, krävs även att man, innan man får barn, går igenom vad man förväntar sig.

Har tex du berättat för dina kvinnor hur du förväntar dig att sexlivet ska utvecklas. Förväntar du dig att det ska vara lika som från början, eller hur mycket får ändras. Hur mycket måste ändras osv.

Och om du nu inte vill svara personligt så svara på hur du tror att andra gör och hur du tycker att man ska göra.
  • Anonym (WTF!)
    MrFlex skrev 2017-06-19 16:46:36 följande:

Det kan jag iof hålla med om, många ggr demoniseras otrogna i det absurda, det är fel. Men samtidigt så bagatelliseras och rättfärdigas otrohet precis lika ofta. Kanske är det pga att ämnet i sig är känsligt och väcker starka känslor hos många som debatten blir väldigt polariserad.

Man kanske (det är inte alltid personen själv rår för sin brist på sexlust, ibland kan det bero på fysiska eller mentala problem) kan klandra sin partner för att ha försatt en i en omöjlig situation, det kan jag hålla med om. Att tvingas välja mellan att leva utan sex eller avsluta sitt förhållande och mista halva tiden med sina barn är ingen rolig situation för någon. Det är lätt att förstå varför man då väljer otrohet som en utväg..Men det valet man då gör tycker jag inte man kan skylla på sin partner för. Även om valet stod mellan pest eller kolera så är det fortfarande ett val och det kan man inte skylla på sin partner. 

Sen finns det en stor skillnad mellan att neka sex och att vara otrogen, i det ena fallet sker det öppet, dvs den drabbade får en möjlighet att förhålla sig till det och göra ett val (som att vara otrogen). I det andra fallet sker det bakom ryggen på den andra och personen har ingen möjlighet att förhålla sig till eller göra ett val.

Dessutom finns ett tredje alternativ många inte väljer. Föreslå eller kräva ett öppet förhållande. Varför man inte väljer det kan jag bara spekulera i, men min gissning är att man drar sig för att ta en jobbig diskussion med sin partner som kan resultera i att förhållandet spricker. Men i mina ögon är det är klart bättre alternativ än otrohet, det ger åtminstone personen möjlighet att välja, och vem vet, om saker ställs på sin spets (personen inser att hen inte kan förvänta sig att den andra ska leva utan sex) så kanske det leder till att personen tar tag i sina problem? Det kanske är lättare att dra ut på det så länge personen inte ställer ett ultimatum?
  • Anonym (WTF!)
    New Dawn skrev 2017-06-20 09:19:26 följande:
    Fast om det ska vara relevant med ärlighet så ska den med mer lust också vara ärlig och berätta att hen tex lika gärna, eller hellre, knullar någon annan. Eller att hen dagligen går och tänker på andra kvinnor/män

Det finns något som är mycket, mycket svårare att vara ärlig om och det är kärlek.

Det är SÅ svårt, att människor tom har svårt att vara ärliga om det inför sig själva.

Dessutom har många väldigt lätt att se att brister i sexliv beror på den andre. Det är i sig inte ett ärligt sätt att se på relationen.

Och om ditt resonemang ska fungera, krävs även att man, innan man får barn, går igenom vad man förväntar sig.

Har tex du berättat för dina kvinnor hur du förväntar dig att sexlivet ska utvecklas. Förväntar du dig att det ska vara lika som från början, eller hur mycket får ändras. Hur mycket måste ändras osv.

Och om du nu inte vill svara personligt så svara på hur du tror att andra gör och hur du tycker att man ska göra.
    Håller med. Det är lätt att se vad som görs mot en men inte alltid lika lätt att se sina egna brister och hur mycket man själv bidragit till situationen som uppstått.

En man som behandlar sin fru illa kan sen tycka synd om sig själv och tycka frun är förjävlig som inte vill ha sex, han ser inte sin egen del i helheten utan ser enbart orättvisan i det han själv utsätts för.

När är det ok att sluta vara ärlig?
    Vad anses vara ett giltigt skäl?
    Om sex brist är ett va dem, hur länge måste man varit utan sex för att det ska vara berättigat att vara otrogen?1 dag? 1 månad? 1 år? 10 år?
  • New  Dawn
    Anonym (WTF!) skrev 2017-06-20 10:38:15 följande:

Håller med. Det är lätt att se vad som görs mot en men inte alltid lika lätt att se sina egna brister och hur mycket man själv bidragit till situationen som uppstått.

En man som behandlar sin fru illa kan sen tycka synd om sig själv och tycka frun är förjävlig som inte vill ha sex, han ser inte sin egen del i helheten utan ser enbart orättvisan i det han själv utsätts för.

När är det ok att sluta vara ärlig?

Vad anses vara ett giltigt skäl?

Om sex brist är ett va dem, hur länge måste man varit utan sex för att det ska vara berättigat att vara otrogen?1 dag? 1 månad? 1 år? 10 år?

Jag känner till ett par där kvinnan valde att skilja sig en dag när hon kom hem från jobbet och sa :

-Åh vilken hemsk dag jag haft i dag!

Mannens svar

-Vad blir det för mat.

Vi vet inget om deras sexliv, men det kan mycket väl ha varit så att den mannen var missnöjd med sexlivet. Själv var han kanske inte ens medveten om att denna situation. Han lyssnade kanske inte, brydde sig inte. Såg kanske bara problemet att kvinnan kanske inte var lika kul i sängen längre.

Bra fråga. I TS fall dog kvinnans båda föräldrar tätt och jag tror det kan sänka sexlusten rejält över tid. Kanske tom ett år. Det är en jättejobbig tid.

Kanske hade TS kvinna någon liknande erfarenhet, som mitt exempel ovan, att hon var ledsen över sina föräldrar, eller mentalt slut, men TS själv plockade med sitt sexuella behov och inte såg hennes känslomässiga behov.

När man får behov av att ljuga om saker som rör sex och kärlek är något fel i relationen och då kommer inte otrohet att lösa det.
  • Anonym (WTF!)
    New Dawn skrev 2017-06-20 11:28:32 följande:
    Jag känner till ett par där kvinnan valde att skilja sig en dag när hon kom hem från jobbet och sa :

-Åh vilken hemsk dag jag haft i dag!

Mannens svar

-Vad blir det för mat.

Vi vet inget om deras sexliv, men det kan mycket väl ha varit så att den mannen var missnöjd med sexlivet. Själv var han kanske inte ens medveten om att denna situation. Han lyssnade kanske inte, brydde sig inte. Såg kanske bara problemet att kvinnan kanske inte var lika kul i sängen längre.

Bra fråga. I TS fall dog kvinnans båda föräldrar tätt och jag tror det kan sänka sexlusten rejält över tid. Kanske tom ett år. Det är en jättejobbig tid.

Kanske hade TS kvinna någon liknande erfarenhet, som mitt exempel ovan, att hon var ledsen över sina föräldrar, eller mentalt slut, men TS själv plockade med sitt sexuella behov och inte såg hennes känslomässiga behov.

När man får behov av att ljuga om saker som rör sex och kärlek är något fel i relationen och då kommer inte otrohet att lösa det.
    Exakt, otrohet är nästan aldrig en lösning, det är oftast en flykt från eventuella problem, jag skriver eventuella eftersom det inte alltid behöver vara problem i relationen för att någon ska vara otrogen, vissa kan vara det bara för att de fick chansen just då, eller för att de behöver bekräftelsen (här handlar det oftast om personliga problem hos den som är otrogen), osv, finns nog lika många anledningar som det finns människor.

Jag tror lögner aldrig är en bra lösning vad gäller mänskliga relationer, det blir som att försöka lösa en läcka i taket på ett hus genom att spränga sönder grunden som huset vilar på. Tar man bort ärlighet i ett förhållande, vad finns det då kvar att rädda?
Svar på tråden Återfinna kärleken?