• Anonym (ts)

Föräldraledighet vid separation-vad gäller?

Jag är gravid och ska separera från min sambo (han har varit otrogen).

Nu hotar han med att driva vårdnaden till domstol och säger att då kommer hälften av föräldradagarna tillfalla honom, sen kan han strunta i att ta ut dom. Är det så? Hur ska jag klara mig då? Kommer inte kunna vara hemma ett år på bara 240 dagar för man får ju inte lämna barnet på dagis innan ett år heller. Får man be sina föräldrar ta hand om barnet när ens dagar är slut då?

Tacksam för svar från er som vet, och inte tror!

• Svar på tråden Föräldraledighet vid separation-vad gäller?
  • Anonym (///)

TS, ett (lite fult) tips för att skjuta upp vårdnadstvisten i några månader är att du hintar till honom att du inte är säker på om han är pappan. Då kommer han kräva faderskapstest vilket tar ett tag. Se också till att inte själv ringa till familjerätten för att sätta igång pappersexercisen utan vänta tills de kontaktar dig, och skjut upp varje möte så många dagar/veckor det går. Då kan du vinna ytterligare tid och så länge han inte står som pappa i registret så kan han inte stämma dig på vårdnaden.

Och som övriga sagt, försök få skriftligt på hans planer.

• LFF

Få allt i skrift (eller spela in, det är lagligt så länge en av er vet om att samtalet spelas in) om att han enkom vill ha gemensam vårdnad för att kunna få föräldradagar som brinner inne. Tänk på att gemensam vårdnad innebär att han kan (kommer att?) jävlas med allt från val av förskola/skola till eventuell vård av barnet. Med gemensam vårdnad måste du ha hans godkännande för att kunna ordna pass till barnet och resa utomlands. Så, får guds skull, se till att få alla hot om sabotage i text eller inspelat om han nu kommer att vilja dra det inför domstol.

• Anonym (ts)
    Anonym (///) skrev 2017-06-19 12:03:09 följande:

TS, ett (lite fult) tips för att skjuta upp vårdnadstvisten i några månader är att du hintar till honom att du inte är säker på om han är pappan. Då kommer han kräva faderskapstest vilket tar ett tag. Se också till att inte själv ringa till familjerätten för att sätta igång pappersexercisen utan vänta tills de kontaktar dig, och skjut upp varje möte så många dagar/veckor det går. Då kan du vinna ytterligare tid och så länge han inte står som pappa i registret så kan han inte stämma dig på vårdnaden.

Och som övriga sagt, försök få skriftligt på hans planer.

Tack för tips, kräver inte soc att man ganska omgående reder ut faderskapet då?
  • Anonym (precis)
    Tavelramen skrev 2017-06-18 19:58:37 följande:

Konstiga idéer här inne. Ni ska självklart sätta er ner och prata och utgå ifrån barnets bästa. Ni är vuxna nu.

Om ett par veckor har den värsta ilskan lagt sig. Om inte annat får ni väl be vänner och familj om hjälp att reda ut situationen.

Precis som TS skriver, tror du att alla människor är resonabla bara för att det finns barn i bilden? Kolla på vuxna som super med barn i hemmet! 

Du skrev ett jävligt märkligt svar!
  • Anonym (precis)
    Anonym (ts) skrev 2017-06-18 22:44:06 följande:
    Tack för svaret, varför är det ingen större risk? Tar rätten hänsyn till sånt här?
    Hur ska du bevisa det? Har du spelat in samtal där han säger detta?
  • Anonym (ts)
    Anonym (precis) skrev 2017-06-19 16:57:18 följande:

Hur ska du bevisa det? Har du spelat in samtal där han säger detta?

Nej det finns inget inspelat eller nerskrivet.
  • Seven Costanza
    Anonym (ts) skrev 2017-06-19 18:32:13 följande:

Då får du ta upp det igen via sms/mail och/ eller försöka spela in samtal där ni diskuterar detta. Du har ingen skyldighet att ge honom vårdnad och ifall det stämmer att det skulle ta lång tid med vårdnadstvist om han stämmer dig så är det ju bra för dig. Att hinta om att han kanske ska be om faderskapstest skulle ju visserligen också köpa dig en del tid men då sänker du ju dig till hans nivå för det betyder ju att du menar att du också varit otrogen - tror knappast det gynnar ert samarbete om han tror att du varit en lika stor skit som han.
  • Anonym (///)
    Anonym (ts) skrev 2017-06-19 12:30:25 följande:
    Tack för tips, kräver inte soc att man ganska omgående reder ut faderskapet då?
    Jo, de vill få faderskapet utrett och kräver att du samarbetar. Du måste alltså samarbeta med dem, men samarbeta så långsamt du bara kan.
  • Anonym (precis)
    Anonym (ts) skrev 2017-06-19 18:32:13 följande:
    Nerskrivet gäller inte som bevisning, om du där emot har ett sms eller mail är det en annan sak.
  • Anonym (Ulrika Eleonora)

Underhållet har inget med vårdnaden att göra. Du kan hälsa honom att han kommer få betala underhåll oavsett eftersom barnet med all sannolikhet kommer bo hos dig i början. Växelvis boende kommer senare.

Ta allt skriftligt, sms eller mail, så du kan visa familjerätten att han bara vill jävlas med dig. De kommer fixa så du får dagarna. Du är tyvärr inte den första som är med om det här...

Lycka till.

• Anonym (Egon)

Om han kommer att vara en engagerad pappa eller inte kommer att visa sig först efter att barnet har fötts och du erbjuder umgänge. Naturligtvis ska han ta ut dagar med sitt barn om han väljer att vara delaktig. Jag hoppas för barnets skull att du vill samarbeta och att även han ska vara föräldraledig.

• Anonym (Egon)
    Anonym (Ulrika Eleonora) skrev 2017-06-20 19:31:51 följande:

Underhållet har inget med vårdnaden att göra. Du kan hälsa honom att han kommer få betala underhåll oavsett eftersom barnet med all sannolikhet kommer bo hos dig i början. Växelvis boende kommer senare.

Ta allt skriftligt, sms eller mail, så du kan visa familjerätten att han bara vill jävlas med dig. De kommer fixa så du får dagarna. Du är tyvärr inte den första som är med om det här...

Lycka till.

Vad han har sagt eller inte innan barnet är fött spelar ingen roll. Familjerätten är ingen domstol där man lägger fram bevis i form av inspelningar och print screens.
  • Anonym (.)
    Anonym (Egon) skrev 2017-06-25 14:00:29 följande:

Vad han har sagt eller inte innan barnet är fött spelar ingen roll. Familjerätten är ingen domstol där man lägger fram bevis i form av inspelningar och print screens.

Tingsrätten däremot... vilket är var ärendet kommer hamna om han stämmer henne på vårdnad.
  • Anonym ("samma sits typ")

Hej!

Jag har en liten tjej som snart blir ett halvår & jag har det riktigt infekterat när det gäller hennes pappa...
    Tyvärr skrev jag på gemensamvårdnad en vecka innan helvetet braka loss här.
    Nu är mina dagar snart slut & han vägrar ge min några dagar & tyvärr har jag fått söka bidrag ifrån socialen för att kunna få det att gå runt tills Lillan ska in på förskolan 1 mars.
    Mitt tips är att Du inte skriver på gemensamvårdnad, ingen kan tvinga dig till det! & då tillfaller alla hans föräldradagar dig oxå <3

• Anonym (Egon)
    Anonym ("samma sits typ") skrev 2017-08-01 12:40:03 följande:

Hej!

Jag har en liten tjej som snart blir ett halvår & jag har det riktigt infekterat när det gäller hennes pappa...
    Tyvärr skrev jag på gemensamvårdnad en vecka innan helvetet braka loss här.
    Nu är mina dagar snart slut & han vägrar ge min några dagar & tyvärr har jag fått söka bidrag ifrån socialen för att kunna få det att gå runt tills Lillan ska in på förskolan 1 mars.
    Mitt tips är att Du inte skriver på gemensamvårdnad, ingen kan tvinga dig till det! & då tillfaller alla hans föräldradagar dig oxå <3

Hur kan dagarna vara slut efter 6 månader??
  • Anonym (.)
    Anonym (Egon) skrev 2017-08-01 12:54:46 följande:

Hur kan dagarna vara slut efter 6 månader??

Det är ju så många dagar man har var på sgi-nivå om man tar 7 dagar per vecka. Inte alla klarar sig med mindre.
  • Anonym (ts)

Hej en uppdatering. Pratat med en socionom som är insatt i familjerättsärenden och känner mig lugnare. Det kommer inte bli lätt för honom att få gemensam vårdnad, läser man på fl verkar det som att han kan få vårdnad genom ett trollslag. Hon skrattade när jag sa det. Han kommer att få stå till svars för varför han är helt ointresserad av graviditeten och barnet och inte ens vill vara med på ultraljud. Dessutom måste vi kunna samarbeta innan det är aktuellt med vårdnad vilket han inte har visat att han kan. Tacksam att jag kollade med någon som vet. Så allt lugnt :)

Svar på tråden Föräldraledighet vid separation-vad gäller?