• Anonym (ledsen)

Missfall och Missed abortion

Jag har de senaste 7 åren haft 12 MF, sitter här nu egentligen i v10 men graviditeten avstannade i v5, detta borde då vara ett MA om jag förstått det hela rätt..

Varför förstår inte kroppen att något är fel, varför blev det såhär denna gången? Alla andra gånger så har det gått fort, bara några dagar efter + så har missfallen kommit. Några med liiite mer smärta och blod, andra som en vanlig mens.

Vad händer nu?

Jag har mitt andra VUL imorgon och 2 hcg prover tagna förra veckan

Kommer jag blöda mer och ha ondare då jag gått "gravid" så länge efter graviditeten avstannat? 

Behövs en sjukskrivning? Hur länge?

Hur orkar man ens med alla dessa besvikelser, all smärta och sorg...

• Svar på tråden Missfall och Missed abortion
  • Anonym (Ma)

Jag fick ma för snart en månad sen. Trodde jag var i v 15(14+0) men fostret hade dött i v 8.

Till mig sa de att man kunde få en riklig blödning.. hade lite mensvärk men blödde så mkt att det slutade med skrapning för att få stopp på blödningen.

Blöder man så man måste byta binda 1-2 ggr i timmen skulle man söka akut sa de.. jag bytte binda 3 ggr på 15 min.

Varför kroppen inte fattat kan jag inte svara på, jag undrar detsamma.

Och jag beklagar dina missfall o hoppas du återhämtar dig snart och blir gravid snart och får behålla pyret!

• LFF

Beklagar förlusten av ytterligare en graviditet. Jag har bara haft två misslyckade graviditeter, ett MF och ett MA. Båda gångerna har liten dött ungefär samtidigt (v9) och jag har börjat blöda i v13, ungefär på dagen när jag skulle ha haft mens om jag inte blivit gravid.

Första gången var det ett MF. Hade precis gått in i v13 (trodde jag) och vi hade berättat för pappa och mina morföräldrar. Fick kraftiga smärtor och började tokblöda. Som tur var så var jag hemma då. Åkte in till gynakuten och blev misstrodd först att jag varit gravid då jag rensat så pass bra. Men blodprovet visade på väldigt höga HCG-nivåer. Ingen sjukskrivning efteråt.

Andra gången hade jag en misstanke om att det gått åt skogen igen då symtomen avstannat ungefär exakt som innan. Skulle på KUB-ul och mycket riktigt så hade liten dött några veckor tidigare. Kände hur något klickade till i mig och sa till sambon att "inom 24 timmar kommer jag att börja blöda". På kvällen började jag blöda med kraftig smärta. Blödde endast kvälls/nattetid i 4-5 dagar med ordentlig smärta. Det var enda skillnaden från gången innan.

Har de gjort någon utredning på varför du får missfall?

Lycka till!

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Ma) skrev 2017-06-19 12:28:44 följande:

Jag fick ma för snart en månad sen. Trodde jag var i v 15(14+0) men fostret hade dött i v 8.

Till mig sa de att man kunde få en riklig blödning.. hade lite mensvärk men blödde så mkt att det slutade med skrapning för att få stopp på blödningen.

Blöder man så man måste byta binda 1-2 ggr i timmen skulle man söka akut sa de.. jag bytte binda 3 ggr på 15 min.

Varför kroppen inte fattat kan jag inte svara på, jag undrar detsamma.

Och jag beklagar dina missfall o hoppas du återhämtar dig snart och blir gravid snart och får behålla pyret!

Usch! Beklagar :( Var det ditt första? Har du barn sedan tidigare? Hur känner du för att försöka igen?

Jag är livrädd för att försöka igen, jag vill inget hellre än att få ett till barn då min hunnit bli 13år nu. 

• Anonym (ledsen)
    LFF skrev 2017-06-19 12:29:48 följande:

Beklagar förlusten av ytterligare en graviditet. Jag har bara haft två misslyckade graviditeter, ett MF och ett MA. Båda gångerna har liten dött ungefär samtidigt (v9) och jag har börjat blöda i v13, ungefär på dagen när jag skulle ha haft mens om jag inte blivit gravid.

Första gången var det ett MF. Hade precis gått in i v13 (trodde jag) och vi hade berättat för pappa och mina morföräldrar. Fick kraftiga smärtor och började tokblöda. Som tur var så var jag hemma då. Åkte in till gynakuten och blev misstrodd först att jag varit gravid då jag rensat så pass bra. Men blodprovet visade på väldigt höga HCG-nivåer. Ingen sjukskrivning efteråt.

Andra gången hade jag en misstanke om att det gått åt skogen igen då symtomen avstannat ungefär exakt som innan. Skulle på KUB-ul och mycket riktigt så hade liten dött några veckor tidigare. Kände hur något klickade till i mig och sa till sambon att "inom 24 timmar kommer jag att börja blöda". På kvällen började jag blöda med kraftig smärta. Blödde endast kvälls/nattetid i 4-5 dagar med ordentlig smärta. Det var enda skillnaden från gången innan.

Har de gjort någon utredning på varför du får missfall?

Lycka till!

Beklagar :( Har du barn sedan tidigare? Hur känner du för att försöka igen? 

Ja, det finns en kromosomavvikelse hos mig, den har noll betydelse för mig men stor betydelse för en graviditet.
  • Anonym (Ma)
    Anonym (ledsen) skrev 2017-06-19 12:37:41 följande:

Usch! Beklagar :( Var det ditt första? Har du barn sedan tidigare? Hur känner du för att försöka igen?

Jag är livrädd för att försöka igen, jag vill inget hellre än att få ett till barn då min hunnit bli 13år nu. 

Det var mitt första missfall/ma och det var hemskt. Blödde så mkt att jag tillslut inte kunde sitta up utan att svimma.Har ett barn på 6 år sen innan o detta var en graviditet via ivf. Så en vecka innan fostret dog fick vi se ett tickande hjärta.

Nu vill jag njuta av sommaren o få sörja så ska vi försöka igen till hösten.

Men jag är rädd att om jag blir gravid igen så slutar de likadant.

Ska ni köra på direkt eller ska ni ta en paus?

Jag håller tummarna att du snart får din efterlängtade bebis!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Ma) skrev 2017-06-19 12:53:54 följande:
    Det var mitt första missfall/ma och det var hemskt. Blödde så mkt att jag tillslut inte kunde sitta up utan att svimma.Har ett barn på 6 år sen innan o detta var en graviditet via ivf. Så en vecka innan fostret dog fick vi se ett tickande hjärta.

Nu vill jag njuta av sommaren o få sörja så ska vi försöka igen till hösten.

Men jag är rädd att om jag blir gravid igen så slutar de likadant.

Ska ni köra på direkt eller ska ni ta en paus?

Jag håller tummarna att du snart får din efterlängtade bebis!
    Ok, får man fråga varför ivf? Betalar ni själva eller får ni hjälp via landstinget?
    Då både jag och min man har ett varsitt barn sedan tidigare så får vi ingen hjälp, vi har kollat på kliniker i Riga men det blir plötsligt en ganska stor pengafråga då man måste punga ut allt på en gång, och ingen kan ju garantera något.

Tycker du gör helt rätt i att ta din tid nu under sommaren, få läka.

Vi kommer fortsätta köra oskyddat, jag har ju även pco så risken att det tar sig är liten + att risken att det blir en fullbordad graviditet är liten. Men jag kommer be om pergo, trombyl, ÄL sprutor och allt vad det heter när jag känner att jag är redo för att föröka igen om inte det trillar ner 100000kr bara sådär så man kan ta det i Riga och plocka bort de embryon som är "sjuka"

Njut riktigt i sommar och slappna av så hoppas jag på ett fint + och en fin graviditet för dig till hösten :)
  • Anonym (S)

Beklagar dina missfall

Jag har fått ett missfall i vecka 6 och ett missed abortion i vecka 9 (graviditeten avstannade i vecka 6)

För mig så blödde jag ungefär lika mycket båda gångerna, som mens ungefär, och lite ont. Mitt missed abortion var inte värre än missfallet, mer än det psykiska, att jag hann gå fler veckor.

Jag var inte sjukskriven, men sjukanmälde mig från jobbet en vecka.

Kan inte ens föreställa mig hur det känns efter så många missfall, minns hur jag misströstade rejält efter mina två. Min sambo hade då gått igenom sammanlagt 6 missfall (4 st med sitt ex, hon fick sedan barn direkt med sin nya man utan problem) och 2 missfall med mig. Skulle få göra en utredning om det blev ännu ett missfall, för det misstänktes kunde bero på hans spermier att det bara blev missfall hela tiden.

Håller tummarna för dig att ni snart får en lyckad graviditet!

• Meriall

Beklagar. Jag tror ändå att MA är på ett sätt bättre än MF (förutom att man hoppas längre i onödan och kanske blir mer ledsen). MA får man bara om det är ngt fel på fostret. Kroppen vill hålla kvar graviditeten. Men MF kan man få både av fosterfel och för att kroppen reagerar negativt på graviditeten, immunologiskt eller annat.

Hoppas nästa gång blir gången det går bra för dig!

Jag har också fått MA, det var inte jobbigt rent fysiskt. Som en mens, ingen smärta. Har du mått okej vid MF tidigare tror jag inte detta blir värre. Kanske tom mindre jobbigt fysiskt.

• LFF
    Anonym (ledsen) skrev 2017-06-19 12:40:00 följande:
    Beklagar :( Har du barn sedan tidigare? Hur känner du för att försöka igen? 

Ja, det finns en kromosomavvikelse hos mig, den har noll betydelse för mig men stor betydelse för en graviditet.
    Nej, vi hade inga barn då och det var så jäkla jobbigt att försöka igen. På tredje försöket lyckades vi till slut men det var en graviditet kantad av rädsla. Inte förrän efter RUL började jag tro på att det kanske skulle gå vägen. Det är 4 år sedan nu och vägen gick det med två killar som resultat.

Åh, jobbigt läge att den inte gör någon skillnad för dig i vanliga livet men stor betydelse vid graviditet.
  • LFF

Som svar på frågan att försöka igen så blir det inte så. Mycket för att vi är nöjda med två men även just rädslan för ytterligare en graviditet som inte går vägen.

• Anonym (Ma)
    Anonym (ledsen) skrev 2017-06-19 13:06:22 följande:

Ok, får man fråga varför ivf? Betalar ni själva eller får ni hjälp via landstinget?

Då både jag och min man har ett varsitt barn sedan tidigare så får vi ingen hjälp, vi har kollat på kliniker i Riga men det blir plötsligt en ganska stor pengafråga då man måste punga ut allt på en gång, och ingen kan ju garantera något.

Vi kommer fortsätta köra oskyddat, jag har ju även pco så risken att det tar sig är liten + att risken att det blir en fullbordad graviditet är liten. Men jag kommer be om pergo, trombyl, ÄL sprutor och allt vad det heter när jag känner att jag är redo för att föröka igen om inte det trillar ner 100000kr bara sådär så man kan ta det i Riga och plocka bort de embryon som är "sjuka"

Njut riktigt i sommar och slappna av så hoppas jag på ett fint + och en fin graviditet för dig till hösten :)

Pga av manlig faktor och vi har 3 gratis försök eftersom vi inte har gemensamma barn.

Så ni borde ju också få gratis om ni inte har gemensamt.

Är rätt sjukt att det är en sån kostnad, tycker nästan de blivit klass fråga. För har man inte de pengarna så får man inte hjälp.
  • Anonym (Q)
    Anonym (ledsen) skrev 2017-06-19 13:06:22 följande:

Vad konstigt det låter att ni inte blir beviljade pgd. Mitt syskon som har en kromosomavvikelse kommer få syskonförsök. Det var liksom inget snack om det. Jag är också beviljad pgd, och då har ändå mannen flera barn sedan innan. Men det kanske är en landstingsfråga? För jag antar att ni kämpat er blåa på den fronten.
  • Snuttis2

Beklagar verkligen, har själv drabbats av både missfall och MA!

Min fundering är om ni gjort någon ordentlig missfalls utredning ? Det borde ni fått efter tre missfall så att ni inte kämpar o förlorar friska foster pga blodproppar i moderkaka eller liknande?

Svar på tråden Missfall och Missed abortion