• Anonym (sandra)

Hans sambo orkar inte med barnen och åker iväg när dom kommer

Hej!

Jag är mamma till två barn 8 och 10 år gamla.
    Barnen bor hos mig och sin pappa varannan vecka.
    Jag har förstått att det varit en del problem hemma hos deras pappa på sistonde. Pappans nya sambo, och deras gemensamma 2 åriga son åker iväg hela veckan och bor hos hennes mamma i grannstaden när barnen kommer till sin pappa.

Barnen berättar att dom vuxna grälar och hans sambo har svårt att komma överens med min dotter som är 10år.

Barnen har berättat för mig att deras pappa och hans sambo, säger till dom att dom inte är bra för deras son blir trött när barnen busar och bråkar så mycket med varandra, och det är inte bra för honom när bonusmamman tjafsar med min dotter,
    det är inte bra för honom att se det är bråk hemma, och bonusmamman orkar inte med det.

Så sambon och deras lille 2åring åker iväg, när barnen kommer till honom, och dom säger till barnen att det beror på att dom bråkar.
    Dom kommer att åka iväg en lång tid framöver har dom sagt till barnen,
    barnen är jätte ledsna för dom saknar sin lillebror och dom får nån slags skuldbeläggning för att dom åker iväg.

Jag kan inte göra så mycket, det är ju upp till dom hur dom löser sin familjesituation, men jag har talat om för pappan att det kanske är bättre om dom försöker jobba på problemen och få familjelivet att funka tillsammans med alla barnen.
    Och att de inte ska skuldbelägga barnen för att hon åker iväg med deras lillebror, det mår dom inte bra av.

Barnen är två fina lugna barn, som inte är svårare än andra barn, visst småbråkar dom ibland, men vilka syskon gör inte det?

Undrar om det finns någon som varit med om liknande? Löste det sig för er?
    Jag vet inte riktigt hur jag ska stötta barnen i det här, har någon ett tips hur jag ska förhålla mig så mottages det gärna?
  • Svar på tråden Hans sambo orkar inte med barnen och åker iväg när dom kommer
  • Anonym (Bonus)
    Ess skrev 2017-06-24 16:14:05 följande:

Jag tror också att det är ett fåtal som vill ha tillbaks honom som partner. Problemet är snarare att hon vill dominera och ha makten kvar över honom. 

Det fenomenet kan man även möta hos en del kvinnor som ska styra över sina manliga vänner, och sas sätta hans partner på "plats".

Exakt så är det ju.
  • Anonym (Kortsiktig "lösning")
    Ess skrev 2017-06-24 16:14:05 följande:
    Jag tror också att det är ett fåtal som vill ha tillbaks honom som partner. Problemet är snarare att hon vill dominera och ha makten kvar över honom. 
    Det fenomenet kan man även möta hos en del kvinnor som ska styra över sina manliga vänner, och sas sätta hans partner på "plats".
    Är det så du skulle bete dig, om du skulle bli ett ex? Försöka dominera, och ha makten kvar över honom? Ja ja "genom sig själv känner man andra" heter det ju.
  • Anonym (lea)
    Anonym (Bonus) skrev 2017-06-24 14:08:48 följande:
    Haha jag har jättebra relation till mina barns bonusmamma, och jag är en ganska hanterbar biomamma ;)
    Så uppenbarligen är du själv biomamma. Står du bittert och tittar på ditt ex nya familj med svarta små ögon? Eller är du ett gyllene undantag? Det enda kanske?
  • Ess
    Anonym (Kortsiktig "lösning") skrev 2017-06-24 17:49:52 följande:
    Är det så du skulle bete dig, om du skulle bli ett ex? Försöka dominera, och ha makten kvar över honom? Ja ja "genom sig själv känner man andra" heter det ju.
    Varför skulle jag ta efter andras dåliga beteende, låter mer som om du själv är insatt i ämnet.............
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (lea) skrev 2017-06-24 17:56:37 följande:

Så uppenbarligen är du själv biomamma. Står du bittert och tittar på ditt ex nya familj med svarta små ögon? Eller är du ett gyllene undantag? Det enda kanske?

Biomammor = inte ALLA biomammor. Det får du väl räkna ut själv. Om jag säger "grodor hoppar högt", så menar jag alla grodor? Då MÅSTE alla grodor hoppa högt?

Det finns många gyllene undantag här i världen, och många finns mellan all generalisering. Man är heller inte alltid det man står upp för och demonstrerar för. Om jag står upp för en viss folkgrupp, så måste jag själv vara det eller jag kan inte stå upp för andra OCH vara mig själv? Ett gyllene undantag
  • Anonym (lea)
    Anonym (Bonus) skrev 2017-06-24 23:02:28 följande:
    Biomammor = inte ALLA biomammor. Det får du väl räkna ut själv. Om jag säger "grodor hoppar högt", så menar jag alla grodor? Då MÅSTE alla grodor hoppa högt?

Det finns många gyllene undantag här i världen, och många finns mellan all generalisering. Man är heller inte alltid det man står upp för och demonstrerar för. Om jag står upp för en viss folkgrupp, så måste jag själv vara det eller jag kan inte stå upp för andra OCH vara mig själv? Ett gyllene undantag
    OK, men om det är något problem mellan dina barn och deras bonusmamma, då är det automatiskt ditt fel? För det är ju så ni resonerar.
  • Ess

Jag får inte intrycket av ts att hon är en av de mammor som ska lägga sig i bara för att hon kan. Hon undrar vad som hänt iom det funkat bra tidigare.
    Det enda hon egentligen kan göra är att prata neutralt med pappan (och ev hans sambo) utan att skuldbelägga dem heller. Presentera vad barnen sagt och få deras sida av saken, sedan är det ju bra om de vuxna kan komma fram till en lösning ihop. 

Jag tycker ju nog att barnen kan gå på fritids tills pappan slutar (om dom inte redan gör det) och sen tar han ansvaret för dem fullt ut om kvällarna. På helgerna kan sambon försöka hålla sig undan med tex en hobby större delen av dagen, eller göra något med sitt barn. Men komma hem på kvällen så att barnen träffas.
    Däremot så MÅSTE pappan se till att sambon slipper ta tjafset från dottern och själv gå emellan och styra upp.
    Om dom har försökt fungera som en kärnfamilj så ska dom släppa det, och leta lösningar utanför de ramarna.

• Anonym (BioBonus)
    Ess skrev 2017-06-25 13:01:01 följande:

Jag får inte intrycket av ts att hon är en av de mammor som ska lägga sig i bara för att hon kan. Hon undrar vad som hänt iom det funkat bra tidigare.

Det enda hon egentligen kan göra är att prata neutralt med pappan (och ev hans sambo) utan att skuldbelägga dem heller. Presentera vad barnen sagt och få deras sida av saken, sedan är det ju bra om de vuxna kan komma fram till en lösning ihop. 

Jag tycker ju nog att barnen kan gå på fritids tills pappan slutar (om dom inte redan gör det) och sen tar han ansvaret för dem fullt ut om kvällarna. På helgerna kan sambon försöka hålla sig undan med tex en hobby större delen av dagen, eller göra något med sitt barn. Men komma hem på kvällen så att barnen träffas.

Däremot så MÅSTE pappan se till att sambon slipper ta tjafset från dottern och själv gå emellan och styra upp.

Om dom har försökt fungera som en kärnfamilj så ska dom släppa det, och leta lösningar utanför de ramarna.

Precis såhär borde det gå till..
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (lea) skrev 2017-06-25 12:26:40 följande:

OK, men om det är något problem mellan dina barn och deras bonusmamma, då är det automatiskt ditt fel? För det är ju så ni resonerar.

Ja, mer eller mindre I DE ALLRA FLESTA fall, eftersom att jag har så pass mycket inflytande på mina barn, de ser upp till mig, så uppmuntrar inte jag dem till en god relation till deras bonusmamma, spelar det som helst ingen roll vad bonusmamma gör, säger eller inte gör. Jag kan påverka mycket och om jag i bakgrunden har påverkat dem att "ta mitt parti" så uppstår det automatiskt problem med och hos bonusmamma. Då står hon där och förstår verkligen ingenting. Tro mig, sånt händer. Men det är ju då alla tycker att bonusmamman ljuger, hon måste ha gjort något menar man på, när i själva verket de oftast faktiskt inte har det. Bonusmammor står helt maktlösa. Därför har jag som biomamma ett fruktansvärt stort ansvar! Jag avskyr bittra, svartsjuka biomammor. Av vilken anledning måste det vara så? Jag äger absolut inte mitt ex, honom lånade jag av marknaden. Befängt att många tycker sig tro att de äger så fort de får barn med någon.
  • Anonym (lea)
    Anonym (Bonus) skrev 2017-06-25 14:37:00 följande:
    Ja, mer eller mindre I DE ALLRA FLESTA fall, eftersom att jag har så pass mycket inflytande på mina barn, de ser upp till mig, så uppmuntrar inte jag dem till en god relation till deras bonusmamma, spelar det som helst ingen roll vad bonusmamma gör, säger eller inte gör. Jag kan påverka mycket och om jag i bakgrunden har påverkat dem att "ta mitt parti" så uppstår det automatiskt problem med och hos bonusmamma. Då står hon där och förstår verkligen ingenting. Tro mig, sånt händer. Men det är ju då alla tycker att bonusmamman ljuger, hon måste ha gjort något menar man på, när i själva verket de oftast faktiskt inte har det. Bonusmammor står helt maktlösa. Därför har jag som biomamma ett fruktansvärt stort ansvar! Jag avskyr bittra, svartsjuka biomammor. Av vilken anledning måste det vara så? Jag äger absolut inte mitt ex, honom lånade jag av marknaden. Befängt att många tycker sig tro att de äger så fort de får barn med någon.
    Det är klart att biomammor skapar problem ibland. Men jag tror att du är helt fel ute om du tror att en övervägande majoritet av biomammor är bittra, svartsjuka och vill skapa problem i bonusfamiljen. Varför skulle de vilja det? De flesta vill väl bara att barnen ska må bra. Att du i den här tråden påstår att det säkert är TS som står bakom bråken mellan dottern och bonusmamman är bara så fräckt.Det finns absolut inget som tyder på det. De flesta barn är sina egna personer med egna åsikter och inte sina mammors marionettdockor! Jag är själv mamma och jag känner inte att jag har speciellt stort inflytande över vilka människor mina barn tycker om och vilka som personkemin inte stämmer med. Det kommer från dem själva!
  • Ess
    Anonym (lea) skrev 2017-06-25 15:03:29 följande:
    Det är klart att biomammor skapar problem ibland. Men jag tror att du är helt fel ute om du tror att en övervägande majoritet av biomammor är bittra, svartsjuka och vill skapa problem i bonusfamiljen. Varför skulle de vilja det? De flesta vill väl bara att barnen ska må bra. Att du i den här tråden påstår att det säkert är TS som står bakom bråken mellan dottern och bonusmamman är bara så fräckt.Det finns absolut inget som tyder på det. De flesta barn är sina egna personer med egna åsikter och inte sina mammors marionettdockor! Jag är själv mamma och jag känner inte att jag har speciellt stort inflytande över vilka människor mina barn tycker om och vilka som personkemin inte stämmer med. Det kommer från dem själva!
    Faktum är att vet du vilka knappar du ska trycka på och bearbetar dem under en längre tid, så kommer du att styra dem.
    De föräldrar som sysslar med sånt har ofta en fingertopps känsla på hur de ska göra och hur de ska skuldbelägga, för att nå sitt mål.
    Barnen tar skada av det, och blir färgade i sitt tänkande även om de är äldre och borde förstå bättre.
    Ofta används det av den ena föräldern mot den andre. Den andre föräldern som vill sina barns väl backar och tror att det ska bli bättre då, när det egentligen bara spär på den första förälderns argument när den bearbetar sina barn.
  • Anonym (lea)
    Ess skrev 2017-06-25 15:22:38 följande:
    Faktum är att vet du vilka knappar du ska trycka på och bearbetar dem under en längre tid, så kommer du att styra dem.
    De föräldrar som sysslar med sånt har ofta en fingertopps känsla på hur de ska göra och hur de ska skuldbelägga, för att nå sitt mål.
    Barnen tar skada av det, och blir färgade i sitt tänkande även om de är äldre och borde förstå bättre.
    Ofta används det av den ena föräldern mot den andre. Den andre föräldern som vill sina barns väl backar och tror att det ska bli bättre då, när det egentligen bara spär på den första förälderns argument när den bearbetar sina barn.
    Ja om två skilda föräldrar har ett väldigt hatiskt förhållande förekommer det att de bearbetar barnen till att tycka illa om den andra föräldern. Ett väldigt fult beteende.

Men därifr
    ån till att påstå att det är väldigt vanligt att biomammor hetsar barnen till att bråka med bonusmamman pga svartsjuka från biomammans sida. Och att det är vad som har hänt i den här tråden. Nej det stämmer helt enkelt inte. (jag vet att det inte var du som sa det)
  • Anonym (B.D)
    Ess skrev 2017-06-24 19:03:23 följande:
    Varför skulle jag ta efter andras dåliga beteende, låter mer som om du själv är insatt i ämnet.............
    Om du inte tar efter andras dåliga beteende, varför är du då så otrevlig här? 
  • Anonym (Pappa och har bonus barn)
    Anonym (Snurre Sprätt) skrev 2017-06-24 03:23:09 följande:
    Jag vet ingen kvinna som velat ha kvar exet som partner. Du fantiserar allvarligt och borde söka hjälp.
    Precis vad som hände mig. Frugan träffade en annan och ville skilja sig. Hon var skit nöjd tills jag träffade en snyggare, yngre och mer framgångsrik kvinna. Då helt plötsligt som ville hon ha tillbaka mig. Tji fick hon haha...
  • VIDE MI

Men du ts, istället för att se det negativa i detta så framhåll det positiva. Dina barn får en veckas egentid med sin pappa och sambon som det uppenbarligen i te fungerar med åker bort. Ta förgivet att de löser sin situation på det bästa sättet. Deras gemensamma son är värd lika mycket för hans mamma som dina barn är för dej och om deras son blir stressat av de spända relationerna så försöker hon skydda honom istället för att han far illa. Det finns fler barn som räknas nu. Dina barn är inte svikna, bonusmamman har ingen skyldighet att finnas i deras liv och dina barn har en pappa som inte har övergett dem utan är ifrån sin minsta en hel vecka för att hans stora ska få komma till honom. En dålig förälder som överger sina barn hade krävt mindre umgänge och exkluderat dem ur familjen. Så var glad att du har valt en bra pappa som tar ansvar och dessutom prioriterar dem och en bonusmamma som själv flyttar på sig när det inte fungerar istället för att försöka få bort barnen. Så lugna dej. Syskonrelationen kommer finnas ändå men alla måste få må må bra först de kan ju inte bara stånga huvudet i väggen när de ser att det inte fungerar.

• VIDE MI

Men att skuldbelägga barnen är något du borde ta upp med pappan, de finns inget positivt i det. Fråga hur han tänker iaf! Sedan berätta hur detta får era barn att må.

Svar på tråden Hans sambo orkar inte med barnen och åker iväg när dom kommer