• Kattmamma34

Deppig 6 åring

Hej!

Jag har en dotter på 6 år. Hon går i förskolan och ska börja 1:an

När hon skulle börja förskolan så var hon nervös och tyckte att det skulle bli spännande.

När hon började där verkade hon vara jätteglad och hon skaffade många tjejkompisar. Hon verkade vara en helt nöjd tjej.

Bara det attt precis innan påsklovet började hon "deppa" hon var inte lika glad. Hon pratar inte lika mycket. Hon försvinner upp på sitt rum så fort hon kommer hem från skolan. När hon väl är nere säger hon endast Hej, bra, inget, tack för maten, hejdå.

Jag har frågar henne om hon vill leka med en kompis men hon säger Nej är trött sen går hon upp på sitt rum och ritar.

Jag har också frågat om allt är bra i skolan och om det hänt något då hon svarar "Nej inget har hänt

mamma, kan du låta mig va nu"

Som om hon försöker dölja något.

Jag har ringt till skolan och frågat om allt är bra med henne och det säger att allt är ok och att hon var en glad tjej och om skulle se detta beteendet så ska det ringa hem direkt

En natt klockan 03:00 vaknar jag över att hon skriker hysteriskt. Min man vaknar också men säger att jag får ta det!

Jag springer in till hennes rum.

Där hon sitter på sängen och gråter stora krokodiltårar. Jag tar och ger henne ett glas vatten så hon kan lunga ner sig.

Då frågar jag henne vad som hände då hon svarar jag vet ej.

Jag gick in till mig och la mig och sov igen sen dess har det aldrig hänt igen.

Jag vet ej vad det är med henne. Hon har liksom slutat leka med kompisar, slutat prata med oss och är nere.

En vecka innan skolansvslutningen ringde skolan och sa att det hade sett henne sitta i ett hörn ensamt. Det hade gått fram till henne och frågat vad som hänt då hon svara inget och gått där ifrån.

Sen den dagen hade det aldrig någonsin sett henne på rasterna. Fast det säger att det tror att hon låser in sig på toa.

Jag frågade henne om någon är taskig mot henne då hon svarar Nej och sedan går hon iväg.

Hon svarar mig och min man kort och enkelt och går där ifrån som att hon försöker undvika att prata med oss.

Jag vet att något står snett till. Vad ska jag göra för att få henne glad igen?

Jag vill inte att detta ska fortsattas i ettan.

• Svar på tråden Deppig 6 åring
  • Birgitta02

Krokodiltårar? Vill inte vara sån, men det betyder falska tårar.

Jag undrar om jag inte skulle tagit kontakt med skolkuratorn faktiskt. Be skolkuratorn att plocka in flicka för samtal. Vet tjejen att de har tystnadsplikt kanske hon öppnar sig?

• Alexi

Jag skulle nog kontakta BUP och be om råd. För det låter rätt oroväckande med ett sånt beteende på ett sånt litet barn.

• skorpio

Låter som hon definitivt råkat ut för något! Antingen att ett barn kanske sagt gjort något på skolan! Jag hade exploderat i skolan Krävt hjälp detta E Inte Oki!Vägrar prata gömma sej på rasterna, be kurator lirka med henne! Får du ej respons av skolan säg till att du kontaktar bup så får dom ta de, å dom lär ju kontakta skolan ! Usch va jag mår dåligt av å läsa sånt här du gör helt enkelt en Oros anmälan på ditt eget barn !

• narie24

Det är ju en känslig åldern. Det händer oerhört mkt i kompisrelationerna och de ska hitta sig själva mitt i allt det nya. De börjar jämföra sig allt mer med andra, har funderingar kring stora frågor som t ex döden. Så små fortfarande.

Jobbat 8 år i förskoleklassen och man kan nästan kalla det en liten pubertet. Flera som blir extra vilsna och sköra.

Nu är det ju sommarlov. Svårt för skolan att göra ngt nu? Men det kan vara värt att kontakta skolan och etablera en kontakt och plan för hur ni ska gå vidare när ettan börjar.

Jobbigt att se sitt barn förändras och dåligt :(

Svar på tråden Deppig 6 åring