• V89

Vad väger era 2.5-åringar? Min vägrar äta!

Hej!

Min dotter är ca 2,5år.

Det enda hon vill äta är vaniljyoghurt och puffar.

Hon väger 10.6kg.

Hur får man barnet att äta? Försökt med allt!

Hon är ofta tjurig och skrikig, troligen för hon är hungrig men vägrar äta mat.

Hon gråter så fort jag säger att vi ska äta mat!

Snälla, nån som har svar?

• Svar på tråden Vad väger era 2.5-åringar? Min vägrar äta!
  • Anonym (smal)

Hur lång är hon ?

Har hon ätit bra tidigare ? vad har hon ätit bra av förut ? pröva ge det ?

om du inte ger yoghurt.. om hon är hungrig en dag, äter hon inget annat då om du ställer fram ?
    Är hon på förskola? äter hon nåt där ?

MIn son är 95 lång och väger 12,5 ( 2 år och 4 månader)
    han är alltså lång men smal som en pinne, trots att han äter som en häst!

• V89
    Anonym (smal) skrev 2017-06-20 14:07:05 följande:

Hur lång är hon ?

Har hon ätit bra tidigare ? vad har hon ätit bra av förut ? pröva ge det ?

om du inte ger yoghurt.. om hon är hungrig en dag, äter hon inget annat då om du ställer fram ?

Är hon på förskola? äter hon nåt där ?

MIn son är 95 lång och väger 12,5 ( 2 år och 4 månader)

han är alltså lång men smal som en pinne, trots att han äter som en häst!

Hej.

Min dotter är 2år och 3 månader för att vara exakt. Hon är 97cm lång. Hennes pappa är smal och 1.95cm så hon har ju att brås på. Men man blir ju orolig när hon inte äter.

På dagis äter hon bra vissa dagar och ibland 2 portioner säger fröknarna. Andra dagar äter hon bara majs och dricker mjölk. Hon har ingen speciell mat som hon tycker mer om tyvärr. Pannkakor. Men det går ju inte leva på.. Har aldrig låtit det gå så långt så hon gått hungrig och skulle aldrig göra det, ger med mig till slut och hon får yoghurt :(
  • Anonym (huj)
    V89 skrev 2017-06-20 14:16:56 följande:
    På dagis äter hon bra vissa dagar och ibland 2 portioner säger fröknarna. Andra dagar äter hon bara majs och dricker mjölk. Hon har ingen speciell mat som hon tycker mer om tyvärr. Pannkakor. Men det går ju inte leva på.. Har aldrig låtit det gå så långt så hon gått hungrig och skulle aldrig göra det, ger med mig till slut och hon får yoghurt :(
    Om hon även äter pannkakor kan du kanske testa att göra dessa nyttigare, ha i proteinpulver och rivna grönsaker (typ morötter) samt kanske lite nyttigare mjölsort.

Får hon vara med och laga mat?
  • V89
    Anonym (huj) skrev 2017-06-20 14:23:32 följande:

Om hon även äter pannkakor kan du kanske testa att göra dessa nyttigare, ha i proteinpulver och rivna grönsaker (typ morötter) samt kanske lite nyttigare mjölsort.

Får hon vara med och laga mat?

Majs och gurka går, allt annat ratar hon. Fick förslag av en vän att göra nån typ av köttfärcreps.. men hon äter inte köttfärs, köttfärssås, köttbullar osv.. :/ Hon är oftast med vid matlagningen ja.
  • Anonym (huj)
    V89 skrev 2017-06-20 14:27:05 följande:
    Majs och gurka går, allt annat ratar hon. Fick förslag av en vän att göra nån typ av köttfärcreps.. men hon äter inte köttfärs, köttfärssås, köttbullar osv.. :/ Hon är oftast med vid matlagningen ja.
    hur länge låter du henne gå hungrig? som (smal) sa, det kanske går och få i henne något annat om du låter henne gå hungrig en lite längre stund än vanligt, det är hemskt men ibland kanske man inte kan ge val till sina barn. 

Om du vill försöka introducera mer ny mat kanske du kan testa med att ge andra smaker på yoghurten. kanske även blanda nya smaker med mosad frukt och honung så att man får bort det socker som är tillsatt. 

Men om hon orkar med vardagen enbart på vaniljyoghurt får man kanske vänta ut denna period.
  • sextiotalist
    Anonym (huj) skrev 2017-06-20 14:40:28 följande:
    hur länge låter du henne gå hungrig? som (smal) sa, det kanske går och få i henne något annat om du låter henne gå hungrig en lite längre stund än vanligt, det är hemskt men ibland kanske man inte kan ge val till sina barn. 

Om du vill försöka introducera mer ny mat kanske du kan testa med att ge andra smaker på yoghurten. kanske även blanda nya smaker med mosad frukt och honung så att man får bort det socker som är tillsatt. 

Men om hon orkar med vardagen enbart på vaniljyoghurt får man kanske vänta ut denna period.
    Jag skulle nog säga tvärtom, att låta ett så litet barn, som troligen redan idag är underviktigt, att vänta ut, kommer troligen förvärra det hela.
  • sextiotalist
    V89 skrev 2017-06-20 14:04:12 följande:

Hej!

Min dotter är ca 2,5år.

Det enda hon vill äta är vaniljyoghurt och puffar.

Hon väger 10.6kg.

Hur får man barnet att äta? Försökt med allt!

Hon är ofta tjurig och skrikig, troligen för hon är hungrig men vägrar äta mat.

Hon gråter så fort jag säger att vi ska äta mat!

Snälla, nån som har svar?

Läs detta, det kan ju var så att din dotter tillhör den gruppen.

http://www.akademiska.se/Verksamheter/Folke-Bernadotte-regionhabilitering/Utredning-och-behandling/Matlaget/Varfor-ater-inte-mitt-barn/
  • V89
    sextiotalist skrev 2017-06-20 14:52:21 följande:

Läs detta, det kan ju var så att din dotter tillhör den gruppen.

www.akademiska.se/Verksamheter/Folke-Bernadotte-regionhabilitering/Utredning-och-behandling/Matlaget/Varfor-ater-inte-mitt-barn/

Finns lite där som stämmer på henne. Hon äter ju som sagt bara vissa saker, väldigt få. Hon gillar inte att bli kladdig på händerna och går absolut inte barfota på stranden. Tack för en bra länk! Får spinna vidare på det där..
  • V89
    Anonym (huj) skrev 2017-06-20 14:40:28 följande:

Känns som vi försökt med allt. Blir att ringa bvc imorgon och höra lite.. Hon åt frukost 7.30 imorse och så nu vid 14.30 "Mig hungrig".. väntade ut henne med flit för att se om hon blir hungrig eller om jag som du skriver kanske ger henne innan hon blivit riktigt hungrig.

Kanske är en period, men man blir orolig. Hon är så pigg och aktiv så inte för den delen men förstår inte hur hon har ork när hon knappt äter.
  • Alexi

Fast ju mer du stressar, pushar och håller på, desto värre riskerar du att göra det. Jättemånga barn är svåra med maten i den åldern, de kan ha dagar då de äter massor och dagar när de äter jättelite. Jättevanligt med kinkighet osv.

Stressa inte! Ska du agera ska du göra det utifrån kunskap från vården. Dvs om tex Bvc tycker att hon tappar på kurvorna bör ni få remis till någon som vet bästa sättet att agera på. Om ni ska ge henne det hon vill ha eller om ni ska även erbjuda annat osv.

• V89
    Alexi skrev 2017-06-20 16:50:05 följande:

Fast ju mer du stressar, pushar och håller på, desto värre riskerar du att göra det. Jättemånga barn är svåra med maten i den åldern, de kan ha dagar då de äter massor och dagar när de äter jättelite. Jättevanligt med kinkighet osv.

Stressa inte! Ska du agera ska du göra det utifrån kunskap från vården. Dvs om tex Bvc tycker att hon tappar på kurvorna bör ni få remis till någon som vet bästa sättet att agera på. Om ni ska ge henne det hon vill ha eller om ni ska även erbjuda annat osv.

Inte ett dugg stressad. Då hade jag ringt vården för länge sen... vill bara se om det är fler som har barn som äter dåligt, därav mitt inlägg.

Tror du med skulle känna viss oro om du har ett barn som äter yoghurt två gånger om dagen och ratar allt annat.
  • Perils

Har en 2,5 åring som jämt varit dålig på att äta. Ville inte suga på bröstet på BB och sen har det fortsatt.

Hon är 92 cm och väger ca 11 kg. Vi kör rätt hårt på rutiner för att hon ska veta när mat serverad och att om hon inte äter lunch etc så kommer mellis nån timme senare. Jag pressar henne inte utan säger att maten är klar, frågar om hon vill smöra sin egen macka, eller vad hon vill ha till frukost/mellis. Ibland får jag bara ett nej till svar, oavsett vad frågan är, men jag dukar ändå alltid fram nånting. Ibland äter hon upp smöret på kniven när hon smörar mackan men inget mer och då får det vara så. Ibland kan det gå flera dagar innan jag ser att hon faktiskt äter nåt mer än en tugga av nåt, men vårt andrum har varit att hon fortfarande äter välling morgon och kväll. Jag vet iaf att hon får i sig nånting (både med vätska och lite näring) två gånger per dag (oftast...).

Vår räddning dagar som är riktigt dåliga matmässigt är kesovåfflor. Jag blandar 1 ägg, 200g keso och 2-4 msk mjöl/havregryn/rågmjöl el likn. Sen klickar jag i det i våffeljärnet och får ett supermellis. Sen ska jag erkänna att det tog ganska lång tid och ganska många försök med diverse mat/mellis innan jag hittade nåt som hon faktiskt gillar. Bara att testa sig fram.

• jennyz

Nu är vår dotter snart 4 år men ändå...
    Båda våra tjejer har varit dåliga på att äta, och är små i växten, har dock insett att inget blir bättre av att tjata, jag säger att de måste äta lite men efter någon/några tuggor beroende på hur det går så ger vi oss, har haft koll via dietist som säger att hon får i sig tillräckligt så så länge hon har den energi hon har så får det vara, äldre dottern började äta bättre när hon började på sexårs...

Vår snart fyraåring är ca 95 cm och väger ca 13.5 kg...

Svar på tråden Vad väger era 2.5-åringar? Min vägrar äta!