• Nasoma90

Jag vill fria till han, men hur?

Jag & min sambo har varit tillsammans i 5år.

Nu vill jag fria till han då han är så seg????

Jag vill att det ska vara storslaget, busigt & påhittigt!

Alla förslag & idéer mottages gärna! Tack på förhand!????????

• Svar på tråden Jag vill fria till han, men hur?
  • Dixie

Varför inte diskutera ev giftemål med din sambo, precis som man gör med andra stora saker i livet.... ja, det låter kanske tråkigt - men jag förstår inte par som går och väntar på ett frieri, har man ett jämställt förhållande pratar man väl om man vill gifta sig.

• Nasoma90

Ja men han vill att vi ska gifta oss men det är ju betydligt mer roligare om någon friar.

Lite spontanitet i livet har ingen dött av. Allt kan inte vara planerat in i minsta detalj. Romantiken dör om man ska planera varje sak jämnt. Planerar ni in när ni ska ha sex med?

• Dixie
    Nasoma90 skrev 2017-06-25 11:42:04 följande:

Ja men han vill att vi ska gifta oss men det är ju betydligt mer roligare om någon friar.

Lite spontanitet i livet har ingen dött av. Allt kan inte vara planerat in i minsta detalj. Romantiken dör om man ska planera varje sak jämnt. Planerar ni in när ni ska ha sex med?

Det är ganska stor skillnad på att besluta om giftemål jämfört med vardagliga saker..... att fria är väl dessutom inget man gör spontant - det är ju (förmodligen) ett livslångt åtagande som jag tycker båda parter i ett förhållande ska vara överens om...
  • Swinka

Det är klart man kan fria spontant!

Låter ju supertråkigt att sätta sig ner och p

Säga typ

"Jaha jag tycker att det är dags att vi pratar om huruvida vi ska gifta oss eller ej"

" ja jo men det skulle väl va trevligt"

" ja men då säger vi så och hugger till. Förresten hämtar du på föris idag?"

Urk.

Oftast innan man friar har man ju berört ämnet och vet huruvida ens partner är öppen för äktenskap eller ej.

Men det är ju inget frieri.

Har dock inga konkreta tips men det är klart du ska fria!

• Jw83
    Dixie skrev 2017-06-25 14:21:56 följande:

Det är ganska stor skillnad på att besluta om giftemål jämfört med vardagliga saker..... att fria är väl dessutom inget man gör spontant - det är ju (förmodligen) ett livslångt åtagande som jag tycker båda parter i ett förhållande ska vara överens om...

För det flesta par så betyder ett frieri inte att någon blir tvingad in i ett äktenskap mot sin vilja. I de allra flesta fall så är man överens om hurvida man ska gifta sig eller inte innan bröllopsdagen ;)

Även utan frieri så är det alltid någon som är först med att ta upp äktenskap till diskussion. Ett frieri är bara ett roligare och mer romantiskt sätt att säga "jag är redo, är du?"
  • Nasoma90

Tack! Härligt med lite positivt feedback!

Ja självklart ska man vara lite spontan i sitt förhållande! :D

Jag har några idéer om att hans kompisar ska få ta med han ut på massa uppdrag roliga som utmanande & på varje uppdrag ska han få en ledtråd eller gåta typ.

Sen till slutet av destinationen så ska jag vara där & där ska jag gå ner på knä.. & be han vara min man för resten av livet! Fy va de låter bra i mina öron haha!

Svar på tråden Jag vill fria till han, men hur?