• Anonym (paranoid)

Någon har försökt ta lån i mitt namn

Fick en kreditupplysning i brevlådan, ringde numret som stod till "frågeställaren", ett kreditserviceföretag. Denne sa att det hade blivit avslaget med direkten.

Står just nu i telefonkö för att polisanmäla det. Googlade på företaget som kollade och av någon anledning står det ett annat telefonnummer i brevet jag fick än på deras hemsida, det finns ingen risk att det är något lurt där, nej? När jag ringde kom jag till en "tryck 1 för X annars dröj kvar". Gav personen mitt personnummer där, men personnummer är ju inte direkt privat...

Kanske är att jag är överdrivet paranoid nu, men man hinner tänka en del när man sitter o väntar på att polisen ska svara.

• Svar på tråden Någon har försökt ta lån i mitt namn
  • Anonym (U)
    Anonym (UC) skrev 2017-06-21 23:17:29 följande:

Ursäkta att jag kapar tråden men vad är UC och digital brevlåda?? Vore tacksam för svar.

Varför googlar du inte?
  • Anonym (paranoid)
    Anonym (U) skrev 2017-06-21 18:43:35 följande:
    En UC görs alltid av företag innan de beviljar lån. Så ja, det kommer alltid. Dock så tar det några dagar att få själva bekräftelsen, även med digital brevlåda. Det tar typ 1-2 dagar extra att få brev. Jag har jämfört, jag och min man gjorde en låneansökan tillsammans, jag har digital brevlåda, han har det inte. Jag fick meddelande om UC efter typ 3 dagar efter att banken gjort en kreditupplysning. Min man fick brev om det dagen efter.
    Tack för svar!
    Anonym (?) skrev 2017-06-21 22:31:00 följande:
    Lånet som blev avslaget - hur stort var det och vad handlade det egentligen om?
    Jag fick själv en kreditupplysning i lådan för några dagar sedan. Jag ringde bolaget som stod som beställare, och det visade sig att allt handlade om att jag handlat online för ett par hundra på net-on-net med faktura för ett tag sedan.
    Det fick jag inte veta, ringde igen för att fråga men de fick inte lämna ut sådan information. Jag är glad över att det blev avslaget för vad det än var så var det inte jag som låg bakom.
  • Anonym (fgwge)
    sextiotalist skrev 2017-06-21 14:25:26 följande:
    En kompis råkade ut för det tre gånger. Två försök till kreditköp i en affär och en låneansökan på ett större belopp.
    Nu hade hon betalningsanmärkningar, vilket räddade henne den gången, samt att hon fick UC direkt i sin digitala brevlåda.

När vi pratade om det kom vi på att hon har sagt sitt personnummer högt i affären flera gånger.

Efter det så lämnar jag fram körkortet ifall de vill ha mitt personnummer och så har jag själv en digital brevlåda, så eventuell UC kommer snabbt till mig.
    "Räddade" GAHAHAHA, bästa idag!
  • LFF
    Anonym (UC) skrev 2017-06-21 23:17:29 följande:
    Ursäkta att jag kapar tråden men vad är UC och digital brevlåda?? Vore tacksam för svar.
    UC är ett företag där andra företag kan göra kreditupplysningar vid tex fakturabeställningar, avbetalningar eller lån. Då de är störst brukar man säga att någon gör en UC.

Digital brevlåda var något som kom på allvar med senaste deklarationsutskicket. De som skaffade en digital brevlåda (finns flera olika, min myndighetspost, kivira, etc) och deklararerade digitalt fick sin skatteåterbäring redan vid påsk istället för i början av juni (de flesta andra) eller efter sommaren (ett fåtal). 

Till TS: Skönt att det inte gick igenom. Visst finns det fördelar med att spärra sitt personnummer men även nackdelar den dag man själv behöver ett lån eller handla något på avbetalning eller faktura. 
  • Anonym (Jo)

Bra att det blev avslaget. 

• sextiotalist
    Anonym (U) skrev 2017-06-21 23:21:05 följande:
    Varför googlar du inte?
    Dåligt råd. Google är jättebra när man vet vad man söker. Men är man en fullständigt novis, så brukar det inte alltid fungerar.

Även om jag kan googla själv, så ber jag ibland andra hjälpa mig, om det är ett område jag inte känner till något om, då kan de ofta kombinera med rätt sökord, så det filtreras rätt.

• Anonym (UC)
    LFF skrev 2017-06-22 09:07:45 följande:

UC är ett företag där andra företag kan göra kreditupplysningar vid tex fakturabeställningar, avbetalningar eller lån. Då de är störst brukar man säga att någon gör en UC.

Digital brevlåda var något som kom på allvar med senaste deklarationsutskicket. De som skaffade en digital brevlåda (finns flera olika, min myndighetspost, kivira, etc) och deklararerade digitalt fick sin skatteåterbäring redan vid påsk istället för i början av juni (de flesta andra) eller efter sommaren (ett fåtal). 

Till TS: Skönt att det inte gick igenom. Visst finns det fördelar med att spärra sitt personnummer men även nackdelar den dag man själv behöver ett lån eller handla något på avbetalning eller faktura. 

Tack snälla för att du tig dig tid och svarade. Tack.
  • Anonym (UC)
    Anonym (U) skrev 2017-06-21 23:21:05 följande:

Varför googlar du inte?

Jag har ett handikapp så det är lite svårt för mig.
  • LFF
    Anonym (UC) skrev 2017-06-22 14:10:45 följande:
    Tack snälla för att du tig dig tid och svarade. Tack.
    Ingen fara :) Det är inte lätt att ha koll på alla olika begrepp etc. Och ibland är det inte heller helt enkelt att hitta den information man behöver genom googling. Och eftersom jag visste svaret var det trevligare att berätta det än att vara snorkig som det andra svaret du fick.

Glad midsommar!
  • Anonym (paranoid)

Såhär 5 månader senare dimper ett brev ner i brevlådan där de skriver att det skedde av misstag, personen skrev in fel personnummer. Datumet på brevet: 21 juni.

Tack för den, posten. Tack så väldigt mycket.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Alla som har Bank-id, gå genast in på Skatteverkets hemsida och spärra er för adressändring. Då kommer det krävas Bank-id för att ändra adress.

En del bedrägerier går nämligen ut på att man gör en adressändring på offret. så att man får tag på känslig post som kreditupplysningar, kreditkort och annat.
    Önrig post lämnas naturligtvis vidare till offrets brevlåda, så att det dröjer länge innan det upptäcks.

Svar på tråden Någon har försökt ta lån i mitt namn