• Anonym (Z)

Angående "vi är gjorda för att äta kött"

Vi är anpassade till att kunna äta kött, det är sant. Vår art är naturliga omnivorer. Vi har, likt alla andra arter, gått igenom evolution och att vi är omnivorer är bara en del av det vi har med oss.

Men.

Är vi lika primitiva som vi var förr? Ingår vi fortfarande i en naturlig näringskedja där vår population står i balans till det vi äter? Måste vi äta kött för att leva? Nej, nej och nej. 

Innan någon skriker till att det är svårt att få b12 från annat än djur, det finns små tabletter man kan ta som innehåller b12 (icke-animalisk), så det är inget argument. Möjligen om du vill vara "naturlig" och låtsas som att du fortfarande ingår i en naturlig näringskedja, men de fantasierna kan du hålla för dig själv.

Hur många människor finns i världen idag? ca 7,5 miljarder.
    Hur många djur slaktas per dag för att bli föda till alla dessa? Hur mycket mat har det gått åt till att föda upp dom djuren? hur kommer det se ut om 50 år?

Världens befolkning måste dra ner på köttätandet rejält. Visst, det kan vara svårt om man är allergisk mot baljväxter etc, men de flesta är inte det, de flesta kan göra en stor skillnad.

Att det är norm på att äta kött varje dag till nästan varje måltid är ledsamt och det kommer ta tid innan normen ser annorlunda ut, men jag hoppas det ändras fort.

Ni som äter kött, och inte är allergiska/har andra problem, skulle ni kunna tänka er att äta mindre kött, kanske en gång i veckan/bara vid högtider till att börja med, för jordens skull? För framtiden?

• Svar på tråden Angående "vi är gjorda för att äta kött"
  • Flash Gordon
    Royalismus skrev 2017-06-25 10:39:18 följande:
    Jag har aldrig krävt av en endaste människa att de ska sluta äta kött. Var fick du det ifrån?
    Du argumetnerar för att folk äter orimliga mängder kött.

"Om alla i Sverige verkligen åt svenskt kött i rimliga mängder hade den argumentationen möjligen funkat. Men så är det ju inte."

Du sätter en gräns åt andra för vad som är "rimligt".

Nu skrev jag ordet "sluta" men argumentet är förstås densamma för "minska".

Så fort du kräver att någon annan gör något så faller det även tillbaka på dig.

Ingen miljömedveten person äter exempelvis bananer från Amerika eller växthusodlade grönsaker från Holland.
  • Konservativ
    Royalismus skrev 2017-06-25 10:28:57 följande:

Menade tvärtom. Vi förlorar en massa på att ge bönorna till ett djur jämfört med att äta dem själva.

En annan sak är det att äta djur som lever på sånt som växer där det inte går att odla sånt vi kan äta, getter som äter ris tex.

Har du ätit getkött? Ingen höjdare.

Så nötkött från Pampas kan du godkänna?

Men hur är det med dina andra saker? Kommer din dator från den lokala datorfabriken i din kommun? 
  • Olym
    Royalismus skrev 2017-06-25 10:24:52 följande:
    Om alla i Sverige verkligen åt svenskt kött i rimliga mängder hade den argumentationen möjligen funkat. Men så är det ju inte. Det importeras en massa kött.

Sen undrar jag vad det är för exotiska grönsaker du menar att vegetarianer äter. I vår familj äter vi bönor och bananer odlade i Amerika, i övrigt köper vi bara mat från Europa, främst norra. Det är en lyx att äta utländska bönor. Vi hade klarat oss med bondbönor, bruna bönor, gula och gröna ärtor.

Ekologisk produktion av bönor och bananer tillåter inte regnsskogsskövling.

Stor del av de sojabönor som odlas används i djurfoder. När ett djur äter omvandlas endast 10% av energin till kroppsmassa. Alltså finns det alltid en 90%-ig energiförlust. Genom att själv äta bönorna istället för att ge dem till ett djur som vi sedan slaktar förlorar vi alltså massor av energi (som blir djurets kroppsvärme, rörelser mm).
    Jordbruk är ett cirkulärt system där djur och odling går hand i hand. Utan djurhållning blir det ingen gödsel och utan gödsel blir det inga frukt/grönsaker. Får man inte gödsel på naturlig väg via djuren så måste man använda sig av konstgödsel. Med konstgödsel kan man framställa en stor mängd mat men med dåligt näringsvärde och miljöförstöring som följd. Maten smakar sämre och vi behöver äta större mängder för att få i oss det vi behöver.

Varför är det bättre att importera grönsaker än att importera kött? Dina växthusodlade tomater från norra Europa är inte bättre än importerat fläskkött från Danmark. Båda två bidrar till samma oansvariga livsmedelsproduktion, och vi behöver inte stötta det. Samma gäller de ekologiska bananerna som fraktas från andra sidan jordklotet.
  • Velouria
    Anonym (Z) skrev 2017-06-24 15:47:20 följande:

Vi är anpassade till att kunna äta kött, det är sant. Vår art är naturliga omnivorer. Vi har, likt alla andra arter, gått igenom evolution och att vi är omnivorer är bara en del av det vi har med oss.

Men.

Är vi lika primitiva som vi var förr? Ingår vi fortfarande i en naturlig näringskedja där vår population står i balans till det vi äter? Måste vi äta kött för att leva? Nej, nej och nej. 

Innan någon skriker till att det är svårt att få b12 från annat än djur, det finns små tabletter man kan ta som innehåller b12 (icke-animalisk), så det är inget argument. Möjligen om du vill vara "naturlig" och låtsas som att du fortfarande ingår i en naturlig näringskedja, men de fantasierna kan du hålla för dig själv.

Hur många djur slaktas per dag för att bli föda till alla dessa? Hur mycket mat har det gått åt till att föda upp dom djuren? hur kommer det se ut om 50 år?

Världens befolkning måste dra ner på köttätandet rejält. Visst, det kan vara svårt om man är allergisk mot baljväxter etc, men de flesta är inte det, de flesta kan göra en stor skillnad.

Att det är norm på att äta kött varje dag till nästan varje måltid är ledsamt och det kommer ta tid innan normen ser annorlunda ut, men jag hoppas det ändras fort.

Ni som äter kött, och inte är allergiska/har andra problem, skulle ni kunna tänka er att äta mindre kött, kanske en gång i veckan/bara vid högtider till att börja med, för jordens skull? För framtiden?

Varför ska jag inta B12 på kemisk väg än genom kött?
    Integrerbart DNA
  • Pentra

Nej, jag kan inte tänka mig att minska mitt köttintag. Idag så har jag hittills, i köttväg, ätit en liten macka med ett tunt lager rökt makrill på. De följande arbetsdagarna i kommande vecka så kommer jag att överlag äta två små sillbitar och tre skivor salami eller skinka per dag när det gäller kött. Så, att minska på min konsumtion av kött kommer INTE på fråga. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• 100kgpappa

Varför ska jag äta mindre kött för att det är norm i andra delar av världen att ha 5-10 barn, och första innan 15 års ålder???

Hade övriga världen haft samma födelsetal som i Sverige hade vi inte varit mer än kanske 1-2 miljarder, och kunnat leva hållbart så som vi gör nu.

Så nej, jag tar inte ansvar för andra länders problem, även om det råkar vara samma planet vi bor på. Då kan de leva på bönor och ris, som har valt en explosionsartad befolkningsökning.

• Aniiee
    100kgpappa skrev 2017-06-27 21:00:44 följande:

Varför ska jag äta mindre kött för att det är norm i andra delar av världen att ha 5-10 barn, och första innan 15 års ålder???

Hade övriga världen haft samma födelsetal som i Sverige hade vi inte varit mer än kanske 1-2 miljarder, och kunnat leva hållbart så som vi gör nu.

Så nej, jag tar inte ansvar för andra länders problem, även om det råkar vara samma planet vi bor på. Då kan de leva på bönor och ris, som har valt en explosionsartad befolkningsökning.

fast här har du ju ett gigantiskt tankefel eller tre. i de delar av världen där de lite till mans har 6+ barn är de delar där de dels inte har så stora möjligheter att välja själva hur många barn de får (av oliak anledningar), och dels där kött på allvar är en bristvara och man främst lever på div gryn och baljväxter.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Flash Gordon
    Aniiee skrev 2017-06-27 21:29:38 följande:
    fast här har du ju ett gigantiskt tankefel eller tre. i de delar av världen där de lite till mans har 6+ barn är de delar där de dels inte har så stora möjligheter att välja själva hur många barn de får (av oliak anledningar), och dels där kött på allvar är en bristvara och man främst lever på div gryn och baljväxter.
    Det är nog inte så mycket bristvara som att det är för dyrt.

Så fort de får bättre ekonomi så går köttkonsumtionen upp.

I "tredje världen" är man inte vegetarianer av etiska skäl utan av ekonomiska.
  • Mandel
    Royalismus skrev 2017-06-25 10:24:52 följande:
    Om alla i Sverige verkligen åt svenskt kött i rimliga mängder hade den argumentationen möjligen funkat. Men så är det ju inte. Det importeras en massa kött.

Sen undrar jag vad det är för exotiska grönsaker du menar att vegetarianer äter. I vår familj äter vi bönor och bananer odlade i Amerika, i övrigt köper vi bara mat från Europa, främst norra. Det är en lyx att äta utländska bönor. Vi hade klarat oss med bondbönor, bruna bönor, gula och gröna ärtor.

Ekologisk produktion av bönor och bananer tillåter inte regnsskogsskövling.

Stor del av de sojabönor som odlas används i djurfoder. När ett djur äter omvandlas endast 10% av energin till kroppsmassa. Alltså finns det alltid en 90%-ig energiförlust. Genom att själv äta bönorna istället för att ge dem till ett djur som vi sedan slaktar förlorar vi alltså massor av energi (som blir djurets kroppsvärme, rörelser mm).
    Sverige importerar inte en massa soja till foder så vill man undvika det så köper man svenskt kött och svenska mejeriprodukter.
    Vi är självförsörjande på foder till minst 95%.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • 100kgpappa
    Aniiee skrev 2017-06-27 21:29:38 följande:

Varför säger man då att hela världen inte kan leva som vi, när de inte gör det? Då är det ju inget problem?
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2017-06-27 21:34:51 följande:
    Det är nog inte så mycket bristvara som att det är för dyrt.

Så fort de får bättre ekonomi så går köttkonsumtionen upp.

I "tredje världen" är man inte vegetarianer av etiska skäl utan av ekonomiska.
    och födelsetalen ner...
  • Aniiee
    100kgpappa skrev 2017-06-27 21:46:52 följande:
    Varför säger man då att hela världen inte kan leva som vi, när de inte gör det? Då är det ju inget problem?
    Det har jag ingen aning om. Jag har aldrig påstått varken det ena eller det andra.
  • Velouria
    Anonym (Z) skrev 2017-06-24 15:47:20 följande:

Men.

Är vi omnivorer så är vi omnivorer. Uppenbarligen har det gynnat vår utveckling såpass att vi fortfarande är det. Det är ju bland annat tillagat kött som bidragit till att människan utvecklades ut ur det primitiva.

Sen att du tycker att köttätandet är fel pga att du som människa har ett mer utvecklat medvetande och kan filosofiera jämfört med t.ex. en häst får stå för dig.
    Integrerbart DNA
Svar på tråden Angående "vi är gjorda för att äta kött"