• Anonym (Z)

Angående "vi är gjorda för att äta kött"

Vi är anpassade till att kunna äta kött, det är sant. Vår art är naturliga omnivorer. Vi har, likt alla andra arter, gått igenom evolution och att vi är omnivorer är bara en del av det vi har med oss.

Men.

Är vi lika primitiva som vi var förr? Ingår vi fortfarande i en naturlig näringskedja där vår population står i balans till det vi äter? Måste vi äta kött för att leva? Nej, nej och nej. 

Innan någon skriker till att det är svårt att få b12 från annat än djur, det finns små tabletter man kan ta som innehåller b12 (icke-animalisk), så det är inget argument. Möjligen om du vill vara "naturlig" och låtsas som att du fortfarande ingår i en naturlig näringskedja, men de fantasierna kan du hålla för dig själv.

Hur många människor finns i världen idag? ca 7,5 miljarder.
    Hur många djur slaktas per dag för att bli föda till alla dessa? Hur mycket mat har det gått åt till att föda upp dom djuren? hur kommer det se ut om 50 år?

Världens befolkning måste dra ner på köttätandet rejält. Visst, det kan vara svårt om man är allergisk mot baljväxter etc, men de flesta är inte det, de flesta kan göra en stor skillnad.

Att det är norm på att äta kött varje dag till nästan varje måltid är ledsamt och det kommer ta tid innan normen ser annorlunda ut, men jag hoppas det ändras fort.

Ni som äter kött, och inte är allergiska/har andra problem, skulle ni kunna tänka er att äta mindre kött, kanske en gång i veckan/bara vid högtider till att börja med, för jordens skull? För framtiden?

• Svar på tråden Angående "vi är gjorda för att äta kött"
  • Anonym (Qwerty)

Verkligen absolut inte!

• Meriall

Ja absolut. Jag ser kött mer som ett tillbehör till maten. Är allergisk dock så kan inte utesluta det helt och vill nog inte det heller. Men labbodlat kött hade jag föredragit så tycker det känns som en optimal lösning. Då kan ju alla äta hur mkt de vill.

• Anonym (Äta)
    Anonym (Z) skrev 2017-06-24 15:47:20 följande:

Ni som äter kött, och inte är allergiska/har andra problem, skulle ni kunna tänka er att äta mindre kött, kanske en gång i veckan/bara vid högtider till att börja med, för jordens skull? För framtiden?

Nej. Jag gillar kött.
  • Anonym (Jo)

Nej, det skulle jag inte göra.

• modsey

Jag älskar kött av allt slag och få saker slår en blodig oxfile eller en fin råbiff till middag.

Men jag behöver inte äta det varje dag. Vi äter mycket vegetarisk men mer fisk och kyckling. Och när vi äter kött är det 9 ggr av 10 närproducerat pch ekologiskt. Och som tillbehör mer än huvuddelen av måltiden.

• Nicco123

Nej det skulle jag inte kunna tänka mig.

Men jag skulle kunna äta mindre kött absolut men inte så lite som du skriver.

• Aniiee

Säger som jag brukar säga: Den dag vi av någon anledning måste ge oss av och överleva i vildmarken så är det inte de som äter kött som kommer styka med först....

Angående B12 - om alla i hela världen skulle behöva dessa små piller så skulle världens ekosystem stryka med på något decenium, om inte fortare. 

Sedan frågar du, TS, om "jag" (svarar, trots att jag, likt Meriall, inte kan utesluta kött pga hälsoskäl) kan tänka mig äta mindre kött - men då blir ju frågan "mindre än.... vad?" Mindre än jag gör nu? Mindre än svenska genomsnittet? 

Sedan "för jordens skull? För framtiden?". Ja, du, vad har vi för framtid om vi slutar äta kött och kommer på att det faktiskt bara är ca 10% av jorden som är odligsbar. Den odlingsbara jorden räcker inte till om alla skulle vara vegetarianer. Det saknar ca 29 miljoner hektar, och om vi skulle räkna att varje människa behöver lite knappt 0.5 ha (eg ca 0.45 ha) odlingsbar jord om alla åt vegetariskt så skulle vi alltså sakna mark för 58 miljoner människor. 

Sedan har vi så klart problem med att biotoper skulle gå förlorade, bland annat diverse steppmarker och prärier.....

Men, men, det var inte det du frågade. Du frågade om jag som köttätare kunde tänka mig att äta mindre kött för jordens skull och för framtidens. Mitt svar på det är: Nej. Jag äter redan tillräckligt lite kött. Jag vill inte heller allmänt se att folk äter mindre kött (om de inte äter kopiöst, USA-mycket kött, förstås) DÄREMOT skulle jag gärna se att folk väljer bättre kött, både när det kommer till ekonomin, naturen och hälsan.

Ja, lite rörigt inlägg, kanske. Många tankar.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Meebo

Då min mage totalt går bersek när jag äter frukt, grönt, baljväxter eller bönor (och har gjort sedan jag var runt 2år) så behöver jag kött, fisk, kyckling för att rent ut sagt överleva.

Det finns väldigt lite "nyttiga" saker jag kan äta och inte få problem med magen efteråt av så nej, kött är en nödvändighet för mig och jag tänker inte sluta äta det.

• Anonym (Z)

Fruktansvärt vad tröga majoriteten av alla människor är, men man själv var ju där för några år sedan, så ni kanske ändras ni med.

Får hoppas det.

Svar på tråden Angående "vi är gjorda för att äta kött"