• anli00

Studera och skaffa ett barn till...

Har precis kommit in på högskoleutbildning på 2 år som jag absolut ska tacka ja till då det känns som världens chans till ett bra jobb. Men vi är sugna på syskon också, hur har det gått för er som studerat o blivit gravida? Konstigt att helt plötsligt ta studieuppehållet? Vad har skolan sagt om det? Vill helst inte vänta 2 år till innan vi börjar försöka

• Svar på tråden Studera och skaffa ett barn till...
  • Dixie

Det är ju inte ovanligt att ta studieuppehåll, av olika anledningar - skolan säger väl knappt något - men smidigast är ju om du hinner gå hela terminer, svårt att ta uppehåll mitt i terminer.

• Meriall

Inga problem alls. Föräldraledighet godkänns alltid. Rätt bekvämt också att studera som gravid kan jag tycka. Lätt att stanna hemma en dag om man inte orkar.

• anli00

Okej, låter ju lovande att kunna få båda drömmarna samtidigt...vill ju verkligen inte gå miste om denna utbildning då det är nåt av ett drömyrke jag kommer få chansen att få och ett syskon vill vi ju ha!

Då kanske man ska sluta nojja o låta d gå som d går....

• Lottis

Hade en kurskamrat som födde sitt 3 barn under utbildningen. Hon kunde inte amma av olika anledningar så hon kom tillbaka direkt efter födseln. Hennes sambo har varit föräldraledig den mesta tiden och när vi inte hade skola eller obligatoriska grejer var hon hemma och han jobbade.

Hon födde sitt barn ungefär samtidigt som julledigheten började så hon kunde vara hemma i 2-3 veckor ca innan skolan startade igen. Men om man lyckas planera in att föda sitt barn till sommaren så har man ju drygt 3 månader "ledigt" innan höst terminen drar igång :)

Så visst går det!

Nu har vi precis tagit examen efter 3 1/2 år och hennes barn är 1 1/2 år. Vi studerade 100 % på högskolan.

Lycka till!

• Rattatåjj

Tyvärr får jag vara lite tråkig och säga att de av mina kursare som haft småbarn haft det jättekämpigt. Vi pluggade på ett ställe där de hade noll förståelse för familjeliv och ändrade schema från en dag till en annan, ibland samma dag. Men så är det förhoppningsvis inte överallt! Om du känner någon som pluggar där så fråga! Eller ring studentkåren.

• cesso
    anli00 skrev 2017-06-24 20:26:52 följande:

Har precis kommit in på högskoleutbildning på 2 år som jag absolut ska tacka ja till då det känns som världens chans till ett bra jobb. Men vi är sugna på syskon också, hur har det gått för er som studerat o blivit gravida? Konstigt att helt plötsligt ta studieuppehållet? Vad har skolan sagt om det? Vill helst inte vänta 2 år till innan vi börjar försöka

Det funkar bra! Jag har fått tre av fyra barn i det utbildning! Sista var under en vidareutbildning... För när studierna är klara vill du ju jobba! Inte vara föräldraledig. Därför är det ganska klokt egentligen att skaffa barn under utbildningens gång, tycker iaf jag...

Det du måste tänka på är att:

1) skydda din SGI! Så att du får ok föräldrapenning! Det gör du genom att göra ngt 5 dgr i veckan efter att ditt flesta barn fyllt ett år (som du säkert vet... jobba, eller vara föräldraledig minst 5 dgr/v, eller anmäld via arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Inget glapp får finnas mellan detta och studiernas start! Dvs inte EN vecka där du är ledig utan ngn "betalning" eller orsak. Sen måste du ta STUDIEMEDEL! På heltid! Det räcker att ta studiebidraget fullt ut! Du behöver inte ta lån om du inte vill!

Gör du detta så skyddas din SGI så att du får samma föräldrapenning du haft innan studierna! Viktigt att du inte får ngt glapp!

Sen när du fått barnet och ska börja studera igen så kan du kombinera föräldrapenning och studier/ studiemedel! Så länge DU är med barnet får du ta både och! Har du ex 3 fulla dgr i skolan då och pappan är ledig kan du vara föräldraledig resten av veckan samtidigt som du får studiestöd och pluggar!

När studierna är klara och du skyddat din SGI så träder din gamla SGI i kraft. Så länge du gör ngt 5 dgr i veckan. Vilket är bra tills du har nytt jobb och inkomst.

Lite regler att hålla rätt på men fullt möjligt att få barn mitt i studierna! Lycka till.
  • anli00
    cesso skrev 2017-06-25 06:56:13 följande:

Det funkar bra! Jag har fått tre av fyra barn i det utbildning! Sista var under en vidareutbildning... För när studierna är klara vill du ju jobba! Inte vara föräldraledig. Därför är det ganska klokt egentligen att skaffa barn under utbildningens gång, tycker iaf jag...

Det du måste tänka på är att:

1) skydda din SGI! Så att du får ok föräldrapenning! Det gör du genom att göra ngt 5 dgr i veckan efter att ditt flesta barn fyllt ett år (som du säkert vet... jobba, eller vara föräldraledig minst 5 dgr/v, eller anmäld via arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Inget glapp får finnas mellan detta och studiernas start! Dvs inte EN vecka där du är ledig utan ngn "betalning" eller orsak. Sen måste du ta STUDIEMEDEL! På heltid! Det räcker att ta studiebidraget fullt ut! Du behöver inte ta lån om du inte vill!

Gör du detta så skyddas din SGI så att du får samma föräldrapenning du haft innan studierna! Viktigt att du inte får ngt glapp!

Sen när du fått barnet och ska börja studera igen så kan du kombinera föräldrapenning och studier/ studiemedel! Så länge DU är med barnet får du ta både och! Har du ex 3 fulla dgr i skolan då och pappan är ledig kan du vara föräldraledig resten av veckan samtidigt som du får studiestöd och pluggar!

När studierna är klara och du skyddat din SGI så träder din gamla SGI i kraft. Så länge du gör ngt 5 dgr i veckan. Vilket är bra tills du har nytt jobb och inkomst.

Lite regler att hålla rätt på men fullt möjligt att få barn mitt i studierna! Lycka till.

Tack snälla för tipsen! Gör att man känner sig lite säkrare! Men precis lite min tanke också med att direkt efter skolan vill man ju få ett jobb o vara attraktiv på arbetsmarknaden så vår tanke med ett barn och plugg nu är kanske helt okej ändå ????????
  • cesso
    anli00 skrev 2017-06-25 07:39:03 följande:
    Tack snälla för tipsen! Gör att man känner sig lite säkrare! Men precis lite min tanke också med att direkt efter skolan vill man ju få ett jobb o vara attraktiv på arbetsmarknaden så vår tanke med ett barn och plugg nu är kanske helt okej ändå ????????
    Jag tycker det är klokt att få barn under studierna! Så är du redo att jobba med ditt nya jobb sen. Sen kan ju inte allt planeras såklart... allt kan hända, men låt inte studier hindra dina barnplaner!

Det är inga problem. När du blir gravid ringer du en handläggare på FK och tar rätt på den information jag gav dig. Så du har alla regler klara för dig! Det är inte så krångligt egentligen... viktigast att du inte har ngt glapp utan ny tar FP eller jobbar tills studierna börjat och sen tar studiemedel! Jag har varvat... ibland bara bidrag, och ibland bidrag och lån.

Sen när barnet ska födas så är det som sagt inget hinder att du är inskriven i skolan och tar FP samtidigt, om bebisen ex råkar födas när det är lite tid kvar på terminen så att du vill göra klart den. Bara du är med bebisen varje dag du tar studiemedel (och det är man i regel i början).

Jag fick mitt sista barn nu i sept och det var sista året på en vidareutbildning och jag valde då att fortsätta utbildningen under ledigheten eftersom deg mesta kunde göras på distans. Med första barnet däremot (i grundutbildningen) valde jag att ta studieuppehåll under ledigheten och gick på föräldraledighet och tog studieuppehåll två v före födsel eftersom det passade med kursen.

Fråga om du undrar över ngt!
  • Niinoo

Jag har också kommit in på en utbildning men på distans och jag plussade. Tänkte att jag måste chansa, jag vill verkligen ha ett annat jobb, tänker att det borde gå om allt flyter på men det kan man ju inte veta. Jag chansar :) utbildningen är på 1,5 år med två LIA.

Svar på tråden Studera och skaffa ett barn till...