anli00 skrev 2017-06-24 20:26:52 följande:
Har precis kommit in på högskoleutbildning på 2 år som jag absolut ska tacka ja till då det känns som världens chans till ett bra jobb. Men vi är sugna på syskon också, hur har det gått för er som studerat o blivit gravida? Konstigt att helt plötsligt ta studieuppehållet? Vad har skolan sagt om det? Vill helst inte vänta 2 år till innan vi börjar försöka
Det funkar bra! Jag har fått tre av fyra barn i det utbildning! Sista var under en vidareutbildning... För när studierna är klara vill du ju jobba! Inte vara föräldraledig. Därför är det ganska klokt egentligen att skaffa barn under utbildningens gång, tycker iaf jag...
Det du måste tänka på är att:
1) skydda din SGI! Så att du får ok föräldrapenning! Det gör du genom att göra ngt 5 dgr i veckan efter att ditt flesta barn fyllt ett år (som du säkert vet... jobba, eller vara föräldraledig minst 5 dgr/v, eller anmäld via arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Inget glapp får finnas mellan detta och studiernas start! Dvs inte EN vecka där du är ledig utan ngn "betalning" eller orsak. Sen måste du ta STUDIEMEDEL! På heltid! Det räcker att ta studiebidraget fullt ut! Du behöver inte ta lån om du inte vill!
Gör du detta så skyddas din SGI så att du får samma föräldrapenning du haft innan studierna! Viktigt att du inte får ngt glapp!
Sen när du fått barnet och ska börja studera igen så kan du kombinera föräldrapenning och studier/ studiemedel! Så länge DU är med barnet får du ta både och! Har du ex 3 fulla dgr i skolan då och pappan är ledig kan du vara föräldraledig resten av veckan samtidigt som du får studiestöd och pluggar!
När studierna är klara och du skyddat din SGI så träder din gamla SGI i kraft. Så länge du gör ngt 5 dgr i veckan. Vilket är bra tills du har nytt jobb och inkomst.
Lite regler att hålla rätt på men fullt möjligt att få barn mitt i studierna! Lycka till.