• Äldre 25 Jun 16:45
    4362 visningar
    9 svar
    9
    4362

    Hjälp mig gissa mussorten

    Hittade 3 övergivna musungar på en väg som var på väg att dö. Vi letade efter ett bo men hittade inget. Så nu har vi tagit hem dom för att ta hand om dom. Men min fråga är: är där någon som kan gissa vilken sort det är? Jag är helt värdelös på gnagarsorter men vill gärna läsa på om dom små liven. Så tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp mig gissa mussorten
  • Äldre 25 Jun 17:02
    #1

    Det ser ut som sorkar men jag är ingen expert
    Vad ger du de små att äta?

  • Äldre 25 Jun 17:03
    #2

    Åååååååååå! Vad söööööta!!!!!

    Mest sannolikt är att det är skogsmus, större eller mindre, eller möjligen husmus. Jag kan varmt rekommendera Stora musboken av Stefan Casta och Staffan Ullström, i synnerhet om ni har barn. Superfina bilder och lättillgängliga texter.

    Jag är osäker på om man egentligen får ta in vilda djur.

    Jag funderar på om det kan vara så att mamman höll på att flytta ungarna till en annan plats och när ni kom vågade hon sig inte fram. Det kan kanske vara värt att lägga dem i vägkanten igen. Mamman kanske letar. Skriv till jourhavavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet och fråga. De har ett formulär på sin hemsida.

  • Äldre 25 Jun 17:04
    #3

    Jag är verkligen ingen expert jag heller ska väl tilläggas. Jag tittade bara i min bok.

  • Äldre 25 Jun 17:30
    #4

    Tack för era svar! Det var en väg på ena sidan om dom och en hög betongmur på andra så vet inte alls var dom har kommit ifrån. Dom var rätt så illa därann när vi sprang på dom eftersom det har både blåst och regnat idag. Ger dom ersättning just nu och lådan dom bor i har fått en varm vattenflaska under sig så nu har dom börjat vakna till liv. Hade vi lämnat dom där hade dom garanterat dött, hade aldrig tagit in dom annars med tanke på att vi har katt hemma ???? har googlat fram hur man tar hand om gnagarungar på bästa sätt så jag hoppas att dom klarar sig

  • Äldre 25 Jun 17:39
    #5
    Filuribur1 skrev 2017-06-25 17:30:46 följande:

    Tack för era svar! Det var en väg på ena sidan om dom och en hög betongmur på andra så vet inte alls var dom har kommit ifrån. Dom var rätt så illa därann när vi sprang på dom eftersom det har både blåst och regnat idag. Ger dom ersättning just nu och lådan dom bor i har fått en varm vattenflaska under sig så nu har dom börjat vakna till liv. Hade vi lämnat dom där hade dom garanterat dött, hade aldrig tagit in dom annars med tanke på att vi har katt hemma ???? har googlat fram hur man tar hand om gnagarungar på bästa sätt så jag hoppas att dom klarar sig


    Ojoj. Små stackare! Pussa dem från mig!
  • Äldre 25 Jun 18:09
    #6
    Hjullastarbarn skrev 2017-06-25 17:39:40 följande:
    Ojoj. Små stackare! Pussa dem från mig!
    Ni kan inte ge dom ersättning för människobebisar. Det ska vara för djurungar. deras mage klarar inte vanlig ersättning. Tyvärr är chansen för överlevnad väldigt liten. Hur matar ni dom? Med pipett?
  • Äldre 25 Jun 18:19
    #7
    viseversa skrev 2017-06-25 18:09:08 följande:

    Ni kan inte ge dom ersättning för människobebisar. Det ska vara för djurungar. deras mage klarar inte vanlig ersättning. Tyvärr är chansen för överlevnad väldigt liten. Hur matar ni dom? Med pipett?


    Vet att det ska vara ersättning för valpar. Googlade på det. Och ger dom via en liten medicinspruta. Ser att dom får i sig maten.
    viseversa skrev 2017-06-25 18:09:08 följande:

    Ni kan inte ge dom ersättning för människobebisar. Det ska vara för djurungar. deras mage klarar inte vanlig ersättning. Tyvärr är chansen för överlevnad väldigt liten. Hur matar ni dom? Med pipett?


    Vet att det ska vara ersättning för valpar. Googlade på det. Och ger dom via en liten medicinspruta. Ser att dom får i sig.
  • Äldre 25 Jun 19:20
    #8

    Kontakta viltjouren.

  • Äldre 26 Jun 13:05
    #9

    Ser ut som ungar av skogsmus. Men är inte säker. Rysligt söta i alla fall.

Svar på tråden Hjälp mig gissa mussorten