Rolliepollie skrev 2017-06-28 06:31:06 följande:
I såna här trådar svarar nästan bara de unga föräldrar som det ordnade sig för. Det ser ut så i hela livet, det är roligare att berätta om det man lyckades med än det som inte gick så bra. Men det går inte att komma ifrån att det statistiskt sett är fler unga föräldrar - och deras barn! - som får ett kämpigare liv än de som är lite äldre. Men de ser man inte här. De blir bara de tråkiga siffrorna i statistiken över separerade föräldrar med dålig ekonomi.
Det finns en fara i att bara folk i din situation svarar här (vilket inte alls är ditt fel - din berättelse är också riktig!). Det ger inte en realistisk bild av hur det egentligen är.
Jag håller med. Dessutom är det så olika vad man anser vara "bra". Är det om barnen överlever? Eller har man högre krav? Ex så finns det en på fl som skriver i alla hemmafrutrådar. Hon skriver att hon alltid varit hemmafru och att det gått sååå bra för henne och tycker att det är en skitbra idé att bli hemmafru. Hon är sjuk, hennes man var otrogen, några av barnen bor vv och hon har det kämpigt med ekonomin. I hennes ögon gick det bra. I mina ögon så gick det riktigt dåligt.
En annan vän fick barn väldigt tidigt. Hon berättar gärna att det gick så bra för henne och tycker att tonårsmammor blir lika bra mammor, att åldern kvittar osv. Hon använder sig själv som en framgångshistoria för tonårsmammor. Hon har 3 barn med olika pappor, hakar sig fram på städjobb, har inga längre förhållanden, senaste killen tog livet av sig och nu är hon tillsammans med en riktig a-lagare som är 20 år äldre än henne men ser ut som 50 år äldre.. I hennes ögon så gick det riktigt bra för henne..
Samma med systeryster. Hade hon blivit ensamstående, om en hade varit sjukskriven och den andra föräldraledig, någon barn föttts med extra behov osv så hade det gått värre. Hon skiver också att dom hade höga bolån trots att båda var över 30. Det är något som de som jobbat innan och sparat pengar slipper. Många andra föräldrar har det så pass tryggt i 30 årsåldern att dom inte behöver några höga lån och ekonomisk oro när dom är gravida.
Allt är relativt.
Mina krav på att det går "bra" är nog: lyckligt och stabilt äktenskap, en hel familj, ekonomisk trygghet ( oavsett om någon dör eller blir sjuk), jämställdhet, bra bostad och barn som får utrymme att bli sitt absolut bästa :)