Anonym (Vilken barndom vill ni ge barnet) skrev 2017-06-27 15:18:14 följande:
Visst kan det bli lika bra :) Men oftast blir det inte det. Det handlar också om vad man anser vara "bra". Enligt statistiken så separerar majoriteten av de som skaffat barn innan dom fyllt 25 år, medan dom par där båda är över 30 vid första barnet mycket sällan separerar. Barn till unga mammor får oftare långa dagar på förskola, upplever fler separationer, har sämre hälsa, får sämre betyg och hamnar oftare i relativ fattigdom.
Barn till par som inte varit tillsammans speciellt länge, som har stor åldersskillnad, har en lågutbildad mamma osv riskerar samma öde statistiskt sett.
Men det går ofta bra. Även lågutbildade skilsmässobarn har livskvalite och mål. Det går bara sämre än för andra generellt sett.
"riskerar samma öde statistiskt sett" på grund av åldersskillnad och en lågutbildad mamma fick mig bara att känna mig dålig haha, trots att jag har min sambo, mitt jobb jag trivs med och vårat hem. Och för mig har alltid en bra grund att stå på i livet varit viktigt, och det vill jag även ge mina framtida barn. Var kom separation ifrån? Och dålig hälsa och fattigdom för barn som har unga föräldrar? Det handlade inte om min relation med min sambo, som för övrigt är förjävla bra, utan det handlade om min barnlängtan. Statistik och majoritet som är plockat från vem vet varifrån, och då troligtvis från tusen olika livssituationer och förhållanden, är irrelevant. Jag försökte förklara min livssituation så bra som möjligt, tycker inte den riktigt hör hemma med vad du förklarar här.