• Malineest

Är jag för ung för att skaffa barn?

Jag fyller 22 år i år. Jag har länge längtat till barn men väntat på den rätte och han har jag hittat! Så känner iallafall vi båda nu. Vi är sambos sedan 1 år och har snart varit med varandra i 2 år. Han är några år äldre än mig och kan vänta flera år med barn. Vi båda har fast jobb och jag har en otrolig längtan efter att få barn med honom. Ibland har han pikat mig att han också vill ha men han är så inställd på att vi ska vänta så jag vågar inte ens säga att jag har en seriös barnlängtan. Är jag för ung? Hur gör man i ett sådant här fall?? Om vi ska vänta, hur gör jag ens för att orka med längtan jag känner?

• Svar på tråden Är jag för ung för att skaffa barn?
  • Malineest

Tack för era svar..!! Jag blir så glad men samtidigt nervös.. hur berättar man en sån här sak för sin sambo? Han har ju inte tänkt sig barn på några år och jag är inte så sugen på den väntan. Och hur går allt ihop med ekonomin? Vi har ganska dyrt boende, två inkomster givetvis men inte så höga löner..åh vad jag vill kunna säga det här rätt ut men jag är så rädd för hans respons

• Malineest
    Anonym (Vilken barndom vill ni ge barnet) skrev 2017-06-27 07:10:05 följande:

Jag tycker personligen att ni varit tillsammans allt för kort tid! Speciellt i er ålder då man växer och utvecklas oerhört mycket som människa. Ni kan snabbt växa ifrån varandra mentalt eller plötsligt upptäcka att ni vill helt olika saker än innan.

I övrigt så är det väldigt olika i vilken typ av ekonomi ni behöver. Vill ni vara hemma länge?Gemensamt? Dela på föräldraledigheten? Om ni vill lämna in er ettåring på förskolan heltid och inte vara hemma gemensamt så får den av er som är föräldraledig 80% av lönen minus 30% skatt i nästan ett år.

Annars så måste ni spara till föräldraledigheten alt. klara er på mindre pengar.

Vi ville ta vara på småbarnstiden och vara tillsammans utan stress. Vi ville också att vårt barn skulle få börja förskola deltid först när barnet kändes redo för det. Många ettåringar ammar fortfarande och kan inte gå eller prata.. Då måste det kännas piss att tvingas lämna sin bebis 9-10 h om dagen.

Vill ni köpa (större) bostad de närmsta åren? Isåfall få ni tänka på handpenning, lagfart osv. Det kan vara svårt att spara till handpenning när man har föräldraledighet, vab, utgifter kring barnet, buffert som behövs när man har barn osv. Kommer det sedan syskon så tar det ännu längre tid. Banken räknar också på att ni måste ha mer pengar över per månad när ni har barn.

Vill ni gifta er? Det finns många fördelar med att vara gift innan barnet kommer. Bland annat juridiska.

Vill ni ha ett bröllop med fest? Beskymmerfritt dansande hela natten? Stort? Eller med en bröllopsresa? Då är det också smart att göra det innan ekonomin försämras av barn och tid för romantik och parsamhet kraftigt minskas.

Vi hade vårt bröllop innan barnen kom. Det var en fantastisk tid med planering och romantik och vår fest är ett varmt minne att hålla fast vid när romantiken tryter efter att inte fått sova mer än 3-4h per natt i 2 år. ;)

Vi har varit tillsammans i cirka 2 år, precis. Men han är nästan 8 år äldre än mig och han har har hittat hem säger han. Men saker kan ju hända, men det skulle nog troligtvis vara hos mig i så fall som fortfarande är så pass ung, vi känner ändå varandra och vi vet ju hur pass rätt i är för varandra. Vi båda är överrens om att vi troligtvis inte alls gifter oss, men allt det du skriver är precis vad jag tänker på! Vill ju ha hus och så men det behöver inte ske förrän flera år. Så dåligt med pengar får vi ju inte in bara vi prioriterar annorlunda men allt det du skriver har cirkulerat i mitt huvud - hela tiden haha!
  • Malineest
    Belliiz skrev 2017-06-27 00:20:33 följande:

Hej! Jag är nyss fyllda 22 och vi började bebisverkstaden nu i Juni. Min sambo är 27, vi bor i hus, fast inkomst, sambos i 1 år och stadigt förhållande. Allting känns så rätt! Jag tycker absolut inte du är för ung, känns allting rätt så är det bara köra på. Om din pojkvän också vill det såklart.

Jag frågade min pojkvän om barn redan i höstas vilket han var positiv till. Dock ville han jag skulle vänta med ta ut p-staven till Juni, vilket jag nu har gjort. Vi bara går väntar på att plussa snart. Så spännande!

Jag tycker du ska sätta dig ner och prata med killen din om barn så får du veta vad han vill. Lycka till!

Åååh vad spännande. Du måste uppdatera om hur det går :D och jag får fint prata med min kille och jag hoppas vi är redo båda två ????
  • Malineest
    Anonym (Vilken barndom vill ni ge barnet) skrev 2017-06-27 15:18:14 följande:
    Visst kan det bli lika bra :) Men oftast blir det inte det. Det handlar också om vad man anser vara "bra". Enligt statistiken så separerar majoriteten av de som skaffat barn innan dom fyllt 25 år, medan dom par där båda är över 30 vid första barnet mycket sällan separerar. Barn till unga mammor får oftare långa dagar på förskola, upplever fler separationer, har sämre hälsa, får sämre betyg och hamnar oftare i relativ fattigdom.

Barn till par som inte varit tillsammans speciellt länge, som har stor åldersskillnad, har en lågutbildad mamma osv riskerar samma öde statistiskt sett.

Men det går ofta bra. Även lågutbildade skilsmässobarn har livskvalite och mål. Det går bara sämre än för andra generellt sett.
    "riskerar samma öde statistiskt sett" på grund av åldersskillnad och en lågutbildad mamma fick mig bara att känna mig dålig haha, trots att jag har min sambo, mitt jobb jag trivs med och vårat hem. Och för mig har alltid en bra grund att stå på i livet varit viktigt, och det vill jag även ge mina framtida barn. Var kom separation ifrån? Och dålig hälsa och fattigdom för barn som har unga föräldrar? Det handlade inte om min relation med min sambo, som för övrigt är förjävla bra, utan det handlade om min barnlängtan. Statistik och majoritet som är plockat från vem vet varifrån, och då troligtvis från tusen olika livssituationer och förhållanden, är irrelevant. Jag försökte förklara min livssituation så bra som möjligt, tycker inte den riktigt hör hemma med vad du förklarar här.
  • Malineest
    Tryggofint skrev 2017-06-27 21:27:00 följande:

Kombinationen att ni är unga och inte har varit ett par alls länge minskar chanserna för att ni kommer att hålla ihop ett längre tag om ni får barn. Efter ett par som sambo ser man att par har mycket lättare att hålla ihop efter att barnen kommit.

"Statistiska Centralbyrån har i sin rapport Barnfamiljer 1997 tagit fram en tabell över relativa oddskvoter för separationer. Den kan användas som en statistisk barometer över när det är som viktigast att vårda kärleken ömt. Siffrorna tyder på att färska samboförhållanden med unga föräldrar (yngre än 25 år) har svårast att få det att funka."

www.alltforforaldrar.se/artikel/separation-vanligt-under-småbarnsåren

ger dig samma svar som denne ovan. Samt; Uppskattar information, men det handlade som sagt inte om min relation med min sambo. Det handlade om min barnlängtan. Oro över separation finns inte för oss. Vi vet att det kan ske, vi vet det så väl men det är inte därför jag skapade denna tråd. Jag skapade tråden för jag är så jäkla pirrig över att berätta detta för min sambo, hur berättade andra? Vad har andra haft för upplevelser? Och även, om jag väntar med barn, hur tacklar jag min längtan? Det är frågor jag ville ha svar på, aldrig nämnde jag separation eller bad efter statistik. Men tack för din information! Uppskattas som sagt...
  • Malineest
    Anonym (just sayin') skrev 2017-06-28 09:30:46 följande:

Jag tycker inte att du är för ung rent åldersmässigt och du verkar ju ha en stabil grund att stå på när det gäller boende och jobb. Däremot känns det lite märkligt att du inte vågar prata direkt med din sambo om din längtan, dina önskningar etc. Hur stabilt är ert förhållande om du är rädd för att ta upp en sådan diskussion?

Det har vi inga problem med. Jag är mer rädd över att jag är för ung för att ens fundera på detta..men inläggen som skrivits här har varit bra och peppande. Vi har pratat lite då och då om det och igår gick jag in på att jag har verkligen den här längtan. Vi är väldigt bra på att prata ut men det här ämnet gör mig så pirrig för jag längtar så mycket haha
  • Malineest
    Anonym (Vilken barndom vill ni ge barnet) skrev 2017-06-28 09:58:49 följande:

Jag håller med. Dessutom är det så olika vad man anser vara "bra". Är det om barnen överlever? Eller har man högre krav? Ex så finns det en på fl som skriver i alla hemmafrutrådar. Hon skriver att hon alltid varit hemmafru och att det gått sååå bra för henne och tycker att det är en skitbra idé att bli hemmafru. Hon är sjuk, hennes man var otrogen, några av barnen bor vv och hon har det kämpigt med ekonomin. I hennes ögon gick det bra. I mina ögon så gick det riktigt dåligt.

En annan vän fick barn väldigt tidigt. Hon berättar gärna att det gick så bra för henne och tycker att tonårsmammor blir lika bra mammor, att åldern kvittar osv. Hon använder sig själv som en framgångshistoria för tonårsmammor. Hon har 3 barn med olika pappor, hakar sig fram på städjobb, har inga längre förhållanden, senaste killen tog livet av sig och nu är hon tillsammans med en riktig a-lagare som är 20 år äldre än henne men ser ut som 50 år äldre.. I hennes ögon så gick det riktigt bra för henne..

Samma med systeryster. Hade hon blivit ensamstående, om en hade varit sjukskriven och den andra föräldraledig, någon barn föttts med extra behov osv så hade det gått värre. Hon skiver också att dom hade höga bolån trots att båda var över 30. Det är något som de som jobbat innan och sparat pengar slipper. Många andra föräldrar har det så pass tryggt i 30 årsåldern att dom inte behöver några höga lån och ekonomisk oro när dom är gravida.

Allt är relativt.

Mina krav på att det går "bra" är nog: lyckligt och stabilt äktenskap, en hel familj, ekonomisk trygghet ( oavsett om någon dör eller blir sjuk), jämställdhet, bra bostad och barn som får utrymme att bli sitt absolut bästa :)

Nu vet man ju inte om det bli barn i ung ålder, men alla möjliga scenarion har susat genom huvudet. Även detta givetvis. Men jag tror jag har en mer positiv inställning då min syster har samma sits som mig och har tre barn nu och det går jättebra för henne. Hon var också ung vid första barnet. Hade kunnat gått lika för henne som det beskrivits tidigare. Men det ville jag ha förklarat, vi är väldigt trygga och hemmastadda i vår relation. Dels att han är så pass mycket äldre gör mig inte mer orolig för att han skulle få för sig att dra. Men man måste tänka på allt. Vad som helst kan hända , så är det
Svar på tråden Är jag för ung för att skaffa barn?