• Alexi

När har era barn börjat kunna ta ansvar för sin vardag?

I vilken ålder upplever ni att era barn på allvar börjat kunna ta ansvar för sina saker, tider osv? Typ komma ihåg gympapåsen på rätt dag, lägga kläder och prylar så att de hittar dem igen, få med sig rätt saker hem från skolan, göra läxorna i tid utan påminnelse osv osv.

Dvs ta ansvar för sin vardag lite mer? Och har det främst med barnets egen mognad att göra eller hur mycket ansvar de ges att träna på sånt här? Hur har ni tränat upp ansvaret?

• Svar på tråden När har era barn börjat kunna ta ansvar för sin vardag?
  • Lena

Vi kommer ihåg ungefär lika ofta som 9-åringen på morgonen. Hon har åkt buss själv i två år till och från skolan.

• Less is more

Min 7-åriga dotter hade mer koll på sin gympapåse och schema än mig.

Den andra dottern har inte alls samma koll och glömmer saker överallt. Det är ett himla tempo överallt. Hon hinner inte tänka.

Det är individuellt.

• Fjäril kär

Mognadssak och oerhört individuellt. Och även delvis fråga om uppfostran.

Det finns 7-åringar som självmant städar rummet och har koll på tider och saker och 22-åringar som är helt lost och klarar inte av varken hålla tider eller byta glödlampa.

• Carambolan

Väldigt individuellt. Min son (nu 10) har hållt koll på både väckarklocka, gympapåse, läxor, matsäck etc. hela skolgången, alltså från typ sex år. Vår dotter som är sju kan glömma gympapåsen till och med om man påminner henne precis när hon ska ta på ytterkläderna.

• blomman 2

Dotter 9 år,har inte behövt ha så stor koll på gympapåse eller matsäck,dvs ta eget ansvar fullt med att packa den på eget initiativ utan påminnelse eller fixa matsäck. Läxor frågar jag om och har koll på då vi får veckobrev från skolan. Däremot kan hon tala om att det är utflykt mm i skolan och att hon har den och den läxan. I perioder gör hon läxan innan jag kommer hem från jobbet,det får hon kred för. Ibland kan hon påminna om någon ledighetslapp som JAG har glömt att skicka med! Hon har stenkoll i bland och ibland inte. Klockan kan hon men vet inte hur mycket fem minuter en timme är,alltså hur mycket tid det går till olika saker. Däremot är hon väldigt pålitlig och ansvarsfull och kan följa instruktioner bra. I sommar ska vi träna på att gå upp till klockan.

• ssa123

Är nog oerhört individuellt. Dels mognad, dels vilka krav man ställt som förälder, och sen personlighet också.

Våran nu 13 åring har alltid varit jätteduktig. Från 7 års ålder typ.

11 åringen har noll koll känns det som. Ofta får han ihop det i slutänden, men säkert en två ggr i veckan vänder han om halvvägs till skolan för att hämta nått

• Mandelskorpan

Äldsta har fixat det mesta tidigt, från ca 8 år sånt som du beskriver med jympapåse, läxor mm. Men det har alltid varit en mogen o balanserad unge, med yngsta känns det mesta istället kaotiskt

Jag tror det beror mest på individens fallenhet för ordning och personlig mognad. Har vänner med helt normala men tankspridda barn som behövts påminnas om praktiska till synes enkla saker uppåt 11-12 års ålder så det är nog väldigt olika.

• sextiotalist

Ingen aning faktiskt, inget som jag har tänkt på eller reflekterat över. Men jag vet att under högstadiet, så hade han full koll. Så det skedde nog någon gång under mellanstadiet skulle jag tippa

• Kim Possible

Äldsta var vi glada om han kom i håg att ta med huvudet när han gick hemifrån, även om han hade det under armen. Nu är han vuxen (nåja, 21 iaf) och har full koll på allt. Han har hittat en egen strategi och jobbat för att få allt att funka, mkt imponerande! <3

Yngsta har haft full koll länge, han är 15 nu och jag minns inte ens när jag senast behövde väcka honom (förutom i somras efter ett dygnande med spel) eller påminna om dusch, kläder, skola eller annat.

Två grabbar med samma uppväxt, helt olika personligheter, så jag instämmer med de andra i att det är väldigt individuellt.

Svar på tråden När har era barn börjat kunna ta ansvar för sin vardag?