• Jooosen

Kan man boka gyntid bara för att se så att allt ser ok ut?

Hej,

Är orolig för att jag eventuellt kan ha endometrios. Men vet egentligen inte. Jag har efter p piller stop haft helt annorlunda mensvärk. Den sitter mer i underlivet och utger mer hugg kring äggstockar. Inte likt den mensvärk jag hade som yngre. Blöder dock inte så mycket.

Vi har försökt skaffa barn ett tag nu. Kan man boka gyntid endast för att se så att allt ser bra ut nertill? Skulle göra mig så oerhört mer avslappnad... dock kan man ju endast se endo med tillhålsoperation. Har ju inte den värsta tänkbara värken men känns ändå som att värken är...ja helt annorlunda!! Vänder man sig till gyn tro??

Tack <3

• Svar på tråden Kan man boka gyntid bara för att se så att allt ser ok ut?
  • EpicNurse

Om man går till en privat gynekolog så kan man det ja. Att allt ser ok ut är ju dock ingen garanti för att man inte har svårt för att bli gravid. Men visst kan man det. Man ser inte så mycket vid en gynundersökning egentligen. Mest att man inte har någon infektion eller så. Skulle man göra ul så kan man dock se så att man har två normala äggstockar och en livmoder. Det säger inte så mycket om fertiliteten heller egentligen

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Aliona

Hur länge är ett tag? Om ni är under35 år och har försökt ett år alt över 35 år och har försökt ett halvår utan att lyckas så bör ni starta en fertilitetsutredning. Det ger mycket mer info än bara en gynundersökning. Ring och prata med din gyn!

• NZZZZ

Ett vanligt gynbesök får du inte ut så mycket av. Möjligtvis kan du få ett ultraljud som visar på hur äggstockarna och livmodern ser ut. Du kan även se hur många äggblåsor du har och få en aning om äggreserven (AMH-värde).

På en fertilitetsutredning (om ni inte lyckats inom ett år) får du ta en del hormonprover, göra en såkallad HSS som ser över passagen i äggledarna genom en spolning. Du får över en bättre inblick över livmodern. Det ger dig i längden bättre överblick över din fertilitet men självklart är det ingen garanti för graviditet.

• Jooosen

Tack ni för svar. Vi har bara försökt några månader, pinsamt o gnälla ja vet. Samtidigt kan jag inte förneka min oro över mina besvär. Känns liksom som att hela buken är inflammerad vid mens samt mitt underliv. Kan inte minnas att ja känt detta innan p piller!

Faktum är väl att alla egentligen, som är uppe i att skaffa barn säkert oroar sig över saker. Så man vill ju inte vara ivägen för dom som faktiskt behöver hjälp. Jag antar att man får försöka ett helt år och sedan få hjälp isåfall.

Men kan liksom inte släppa mina konstiga värkar. Vad krävs för att få göra titthålsoperation?

• NZZZZ
    Jooosen skrev 2017-06-30 17:32:05 följande:

Tack ni för svar. Vi har bara försökt några månader, pinsamt o gnälla ja vet. Samtidigt kan jag inte förneka min oro över mina besvär. Känns liksom som att hela buken är inflammerad vid mens samt mitt underliv. Kan inte minnas att ja känt detta innan p piller!

Faktum är väl att alla egentligen, som är uppe i att skaffa barn säkert oroar sig över saker. Så man vill ju inte vara ivägen för dom som faktiskt behöver hjälp. Jag antar att man får försöka ett helt år och sedan få hjälp isåfall.

Men kan liksom inte släppa mina konstiga värkar. Vad krävs för att få göra titthålsoperation?

Du får till att börja med söka hjälp för dina besvär hos din gynekolog. Om det finns en misstanke kan du få hjälp vidare.
  • Jooosen
    NZZZZ skrev 2017-06-30 18:37:12 följande:

Du får till att börja med söka hjälp för dina besvär hos din gynekolog. Om det finns en misstanke kan du få hjälp vidare.

Tack! :)
Svar på tråden Kan man boka gyntid bara för att se så att allt ser ok ut?