• Mioii

Fattar inte gravid veckor?!

jag har precis fått reda på att jag är gravid, är 3v sedan befruktningen... men när jag läser på internet så fattar jag inte riktigt veckorna... ska jag räkna veckorna från min förra mens då eller va?? 
    För ägget sätter ju sej en vecka efter befruktning, 2v sedan tror jag... men på många sidor står det att det händer i v 3?! Men jag har ju vart gravid 3v och då stämmer ju inte veckorna man läser om :o  Hjälp gärna... Mvh förvirrad totalt då jag gärna vill läsa rätt om vad som händer under veckorna (vet de e tidigt, men ändå roligt o följa)

• Svar på tråden Fattar inte gravid veckor?!
  • Jemp

Graviditeten räknas från sista mensens första dag. Första två veckorna (vid "normal" menscykel) räknas alltså innan du ens är befruktad.

Sen om man säger att man är i vecka 5 tex, så innebär det fyra fullgågna veckor plus ett par dagar. 29 dagar från förra mensen är du alltså i vecka 5 men det kan också skrivas som 4+1.

Och nej, det är egentligen inte logiskt nånstans.

• Anonym (J)

Man räknar från sista mensens första dag! Så är det två veckor sedan befruktning (ägglossning) så är du gravid i v 4 (går in i femte).

• Snuttis2

Precis som det ovan beskrivs räknar man graviditeten från förra mensens första dag - den dagen = dag 1 i graviditeten!

Ologiskt Men så är det!

Ägglossning räknas som 2+0 om man exakt vet när den skedde. Jag har själv gjort ivf så jag har turen att veta precis när bebisen blev till!

Du är i v 5 enligt din beskrivning ovan, om du nu vet exakt ägglossnings datum : )

Vid kontrollerna längre fram mäter man fostret o får en mer exakt beräkning i fosters utveckling o beräknad förlossning, detta då menscykeln kan skifta lite vilket kan bidrar till att man felräknar lite grann!!!

• Snuttis2

Precis som det ovan beskrivs räknar man graviditeten från förra mensens första dag - den dagen = dag 1 i graviditeten!

Ologiskt Men så är det!

Ägglossning räknas som 2+0 om man exakt vet när den skedde. Jag har själv gjort ivf så jag har turen att veta precis när bebisen blev till!

Du är i v 5 enligt din beskrivning ovan, om du nu vet exakt ägglossnings datum : )

Vid kontrollerna längre fram mäter man fostret o får en mer exakt beräkning i fosters utveckling o beräknad förlossning, detta då menscykeln kan skifta lite vilket kan bidrar till att man felräknar lite grann!!!

• Mioii

Tack så mycket för svaren, fattar dock inte varför man räknar med innan befruktning... men vet nu iaf hur jag ska räkna! :D

• Anonym (K)
    Mioii skrev 2017-07-02 16:28:47 följande:

Tack så mycket för svaren, fattar dock inte varför man räknar med innan befruktning... men vet nu iaf hur jag ska räkna! :D

Antar att man räknar från senaste mensens första dag för att det helt enkelt är lättast. Inte många som har koll på när de ägglossade men de flesta har hyfsad koll på när de hade mens senast :)

Grattis och lycka till med graviditeten!
  • fjanten
    Mioii skrev 2017-07-02 16:28:47 följande:

Det handlar om att det är det datumet man egentligen vet något om cykeln helt klart... Blödningen går ju inte att ta fel på att man haft, ägglossning är däremot inte lika lätt, sen vet man inte exakt när ägget fäster o.s.v., så mensens första dag är det som gäller
Svar på tråden Fattar inte gravid veckor?!