• Mamman2015

Egentid när man har småbarn

Hej! Hur ofta gör ni föräldrar något på egen hand? Både som par och ensamma? Främst ni som arbetar och har barnen på dagis.. Jag arbetar heltid och har två små,båda under tre år. Jag har ständiga skuldkänslor för att jag är ifrån dem så mycket och känner att jag aldrig kan ta mig tiden att gå ut och äta eller något annat för den delen utan barnen, då vill jag umgås med dem. Det är egentligen inget problem men då jag känner att jag alltid tackar nej och aldrig är med på något är det kul att höra hur andra gör..

• Svar på tråden Egentid när man har småbarn
  • Anonym (Jag)

Jag och maken är på dejt en gång i veckan.

Tack o lov har vi mormor, farbror och gudmor i området och de hjälper gärna till.

Jag tar en lördag och söndag morgon till egentid då maken har barnen och han tar en då jag tar kidsen. Två helger är vi ihop som familj.

Vi behöver den tiden för oss själva utan barn. Funkar utmärkt.

• Anonym (Jagdå)

Jag är ensamstående med 2 barn. Jobbar ca 70%

Jag går kanske ut och käkar utan barnen med kompisar var 3:dje månad.

• Lena

Vi har 1-2 kvällar varannan vecka vi får vara borta i normalfallet. Vi har partid ca tre veckor per år när barnen är hos släkten och blir bortskämda.

• Kattflickan
    Mamman2015 skrev 2017-07-01 11:03:11 följande:

Hej! Hur ofta gör ni föräldrar något på egen hand? Både som par och ensamma? Främst ni som arbetar och har barnen på dagis.. Jag arbetar heltid och har två små,båda under tre år. Jag har ständiga skuldkänslor för att jag är ifrån dem så mycket och känner att jag aldrig kan ta mig tiden att gå ut och äta eller något annat för den delen utan barnen, då vill jag umgås med dem. Det är egentligen inget problem men då jag känner att jag alltid tackar nej och aldrig är med på något är det kul att höra hur andra gör..

Jag känner som du, vill snabbt hem efter jobbet och umgås med barnen.

Har fåtal gånger gjort nåt med kompisar nån kväll men får dåligt samvete och har inte kul. Ensamma har jag och mannen varit ute ren gång på 4 år. Men varje kväll får vi tid när barnen sover.
  • Gyrter

Vi jobbar sex timmar om dagen. Det blir mindre pengar (knappt 40' tillsammans efter skatt) men mer tid.

Vi vuxna har aktiviteter kvällstid en till två gånger i veckan var. Nu ska vi börja träna, tänkte vi, så då blir det mer. Men vi har lite träningstid i veckan på arbetstid som tur är.

Vi har det bra som både har flexibla arbetstider och jobb där det går bra att jobba deltid.

• Gyrter
    Gyrter skrev 2017-07-01 12:34:34 följande:

Vi jobbar sex timmar om dagen. Det blir mindre pengar (knappt 40' tillsammans efter skatt) men mer tid.

Vi vuxna har aktiviteter kvällstid en till två gånger i veckan var. Nu ska vi börja träna, tänkte vi, så då blir det mer. Men vi har lite träningstid i veckan på arbetstid som tur är.

Vi har det bra som både har flexibla arbetstider och jobb där det går bra att jobba deltid.

Tillsammans utan barn är mannen och jag kanske en gång i halvåret.
  • Carambolan

Vi har tre barn i förskole- och lågstadieåldern. Vi har "egentid" cirka en kväll i veckan och en heldag i månaden. Jag lägger min tid på föreningsengagemang och nämndsammanträden, maken mest på AW och kompisar. Sen brukar det oftare hända att nån oss går och tränar eller handlar efter att barnen somnat men då har man varit med på middag och nattning innan.

Att göra saker tillsammans utan barnen händer kanske max en gång varannan månad.

• Jemp

En kväll i veckan försöker jag ta mig iväg ett par timmar. Sen är vi barnfria en gång varannan månad eller så. Sambon är iväg lite mer men jobbar mindre.

• Anonym (Stina)

Väldigt sällan. Vi har två små och ingen släkting eller familj i vår stad så vi är så gott som ensamma med barnen, så tillsammans utan barn är kanske 1 gång om året. Sen ger vi varandra egentid på kvällarna, sambon sitter ofta och gamear när barnen somnat och jag brukar träna.

Svar på tråden Egentid när man har småbarn