• Vickisens

Kan jag vara gravid?

Hej!
    Jag använder kopparspiral men har sedan två veckor känt på mig att jag kan vara gravid. Ingenting som jag väntat mig och därför inte letat symptom pga spiralen. Har sedan dess läst att det ändå inte är så ovanligt att bli gravid med spiralen i... Min cykel är på ca 32-35 dagar. En vecka efter mens så fick jag för mig att jag var gravid. Efter det har symptomen blivit flera men testen visar neg. (Ska ju egentligen inte ha mens förrän ca 7-9 dagar) ägglossning bör ha varit för iaf en vecka sedan.
    Symptom:
    Mensvärk i två veckor, började en vecka efter mensen.
    Metallsmak i munnen ofta (endast haft tidigare vid en grav.)
    Svagt illamående ibland
    Konstiga cravings på kött (vegetarian sedan 14 år, blir aldrig sugen på det) och annat.
    Förändrad smak på mat jag antingen tidigare gillat eller ogillat, den smakar annorlunda.
    Äggledaren har känts lika stängd hela denna cykeln, men börjar eventuellt kännas skrynklig som vid grav. (Svårt för mig att veta dock)
    Huvudvärk som kommer och går (har aldrig huvudvärk)
    Extremt trött. Har sovit ca 16 timmar varje dag senaste dygnen.

Kan vara mer symptom men det är allt som jag kommer på nu.

Kan jag vara gravid? När borde jag testa nästa gång? Kan man verkligen bli gravid ca en vecka efter mens?..
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • EpicNurse

Om du har tagit gravtest som är negativa så är du ju inte gravid. Har man så mycket symtom, och de orsakas av en graviditet, så har man också positivt gravtest. Annars är det något annat som orsakar symtomen.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Vickisens

Glömde tillägga det som gör mig mest misstänksam nu igen trots att jag hade slagit bort tankarna på en eventuell graviditet efter ett negativt test för några dagar sen. Jag har så mycket humörsvängningar att jag igår började storböla för att katten inte ville gosa med mig plus massa andra saker. Utan anledning kan jag känna som en boll av irritation i magen, precis som jag hade vid senaste graviditeten. Samt orationellt gråt lite då och då...

När borde jag testa mig nästa gång och kan det ens vara en grav?

• Vickisens
    EpicNurse skrev 2017-07-01 19:45:15 följande:

Om du har tagit gravtest som är negativa så är du ju inte gravid. Har man så mycket symtom, och de orsakas av en graviditet, så har man också positivt gravtest. Annars är det något annat som orsakar symtomen.

Okej tack för svar! Får nog kolla upp det där då.. kan det visa positivt så pass långt före mensen ska komma? Läst att man kan vara "låghormonare" och haft symptom ett tag innan ett plus.

Jag testade mig för ett par dagar sedan sist och nu har det blivit mer symptom
  • EpicNurse
    Vickisens skrev 2017-07-01 20:00:02 följande:

Okej tack för svar! Får nog kolla upp det där då.. kan det visa positivt så pass långt före mensen ska komma? Läst att man kan vara "låghormonare" och haft symptom ett tag innan ett plus.

Jag testade mig för ett par dagar sedan sist och nu har det blivit mer symptom

Nja alltså begreppet "låghormonare" är påhittat här på FL. Finns egentligen inget sådant utan får man positivt gravtest senare än dagen för utebliven mens så har man också haft lite senare ägglossning.

Om man utgår ifrån ägglossningen så fäster ägget ca en vecka efter äl. Innan dess kan man inte ha graviditetssymtom. Om man känner något innan dess så är det snarare PMS man känner för det finns inget i kroppen som producerar graviditetshormonet då.

(Det finns vissa som inte utsöndrar graviditetshormonet i urinen och därför inte får positivt gravtest alls, men det är extremt extremt ovanligt, och inget man ens behöver fundera på)

Man kan ju rent krasst aldrig veta om den senaste mensen var en riktig mens eller annan blödning, tex blödning i graviditet. Därför kan man få positivt gravtest när som helst i cykeln. Men normalt sett så får man positivt tidigast ca 10 dagar efter ägglossning, för att ägget ska hinna fästa och kroppen ska komma igång och producera gravhormonet.

Ta ett nytt test och se vad det visar!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Aliona

Menar du en vecka efter att mensen startat eller slutat?

Att du skulle ha så mycket symptom redan en vecka innan bim låter inte troligt - det ska till ganska stort hormonpåslag till för det. Då återstår att du blev gravid i förra cykeln, men i så fall skulle du definitivt ha fått ett positivt test vid det här laget, även om du är låghormonare.

Du får väl fortsätta testa med 3-4 dagars eller en veckas mellanrum tills du får ett resultat som du känner att du kan lita på. Eller gå till din doktor för blodprov så är det 100%

• Vickisens
    Aliona skrev 2017-07-01 20:23:16 följande:

Menar du en vecka efter att mensen startat eller slutat?

Att du skulle ha så mycket symptom redan en vecka innan bim låter inte troligt - det ska till ganska stort hormonpåslag till för det. Då återstår att du blev gravid i förra cykeln, men i så fall skulle du definitivt ha fått ett positivt test vid det här laget, även om du är låghormonare.

Du får väl fortsätta testa med 3-4 dagars eller en veckas mellanrum tills du får ett resultat som du känner att du kan lita på. Eller gå till din doktor för blodprov så är det 100%

Ja det låter logiskt, blir fundersam eftersom det känns som i början av förra grav.. testade dock med billiga spanska test tidigare eftersom jag var utomlands men får testa igen med ett digitalt pålitligt test här i Sverige :) lite ont i ena bröstet också så det känns som så konstiga symptom om det inte är något, orolig för utomlveds pga spiralen.

Alla nämnda symptom har varit väldigt svaga fram tills tre dagar sedan, gjorde senaste testet för en vecka sedan
  • MistyM

Eftersom vissa har blödningar precis som vid mens i sin graviditet eller i början av den, så kan det vara så att du blev gravid förra cykeln och har bara haft blödningar sedan dess. Eller missfall t.o.m (kanske därför gravtestet var neg) och hade varit positivt om du testat i förra cykeln. Jag tycker du kan gå till gyn och kanske få blodprov, om inte annat för att undersöka varför du har hormonsobalans om du inte är gravid. 

• ajnas

Jo, det är ovanligt att bli gravid trots kopparspiral. Under ett års användande av kopparspiral har 0,7 av 100 kvinnor blivit gravida.

Tycker inte det låter troligt att du är gravid. När man väl fått tanken om att man kanske är gravid är det svårt att släppa det, och man känner efter väldigt noga och tycker sig upptäcka en massa symptom som man aldrig skulle reagerat över annars.

OM du är gravid så tycker jag ändå att det är för tidigt att känna av alla dessa symptom. Vänta tills du ska mens, kommer den inte så gör ett nytt test.

• Vickisens

Nu har jag i flera dagar börjat få ont i brösten och blir mer för varje dag. Idag fixk jag lite blod på papperet och trodde att mensen kom men den kom aldrig.. trodde att chansen var nästan obefintlig när man hade kopparspiral, men blir mer säker på att jag har blivit gravid... får se vad testet säger imorgon.

Någon som vet hur vanligt det är med graviditet trots spiral erfarenhetsmässigt (bortse från statistik, den dr siffran vet jag inte om jag tror på).

• GlitterLina
    Vickisens skrev 2017-07-07 20:53:37 följande:

Nu har jag i flera dagar börjat få ont i brösten och blir mer för varje dag. Idag fixk jag lite blod på papperet och trodde att mensen kom men den kom aldrig.. trodde att chansen var nästan obefintlig när man hade kopparspiral, men blir mer säker på att jag har blivit gravid... får se vad testet säger imorgon.

Någon som vet hur vanligt det är med graviditet trots spiral erfarenhetsmässigt (bortse från statistik, den dr siffran vet jag inte om jag tror på).

Vet inte hur många procent

Men det händer att kvinnor blivit gravid trots spiral eller p piller! Hur länge har du haft i spiralen??
  • Vickisens
    GlitterLina skrev 2017-07-07 22:18:41 följande:

Vet inte hur många procent

Men det händer att kvinnor blivit gravid trots spiral eller p piller! Hur länge har du haft i spiralen??

Jag har haft den sedan mars så det är egentligen inte alls länge, ca tre månader
  • GlitterLina
    Vickisens skrev 2017-07-07 22:33:34 följande:

Jag har haft den sedan mars så det är egentligen inte alls länge, ca tre månader

Hmm nä.. tänkte på om den va för gammal. Men inte i ditt fall isf

Kanske sitter snett? Testa i morgon!!!
  • ajnas
    Vickisens skrev 2017-07-07 20:53:37 följande:

Hur vanligt det är erfarenhetsmässigt, till skillnad mot statistiken som bygger på...? Men jo, jag har läst om två tjejer på familjeliv som blivit gravida trots spiral, samt en tjej vars mamma varit med om det. Så det finns alltså minst tre.
Svar på tråden Kan jag vara gravid?