• NELJ

Skärmtid på sommarlovet

Hej, tänkte kolla hur mycket skärmtid ni tycker är ok under sommarlovet. Mina barn (6 och 9) har hyfsat strikta regler på skolveckorna när de är hos mig. Men jag tror de får göra lite som de vill hos sin pappa. Han är jättebra på att hitta på rolika saker med dem men när de är hemma verkar det vara dator/platta som gäller.

Barnen är hopplöst dåliga på att underhålla och sysselsätta sih själva. Det finns lego i massor, pysselböcket, spel, pussel etc men allt är tråååååååkigt. Den större har börjat läsa rätt mycket och det är ju bra men den yngre...

Nu ska vi vara hemma i två veckor och vi kommer så klar hitta på roliga saker ihop men hur ska man hantera tiden hemma när det enda barnen vill är att kolla på youtube....

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Skärmtid på sommarlovet
  • Griseknoen35

Hör hemma gör vi något aktivt nästan varje dag, cyklar, ute och leker osv så när vi bara är inne så har barnen fri tillgång till dator, tv osv. Ser det inte som något negativt förutsatt att de även rör på sig och fungerar normalt socialt med kompisar osv. 

• NELJ
    Griseknoen35 skrev 2017-07-03 16:53:14 följande:

Hör hemma gör vi något aktivt nästan varje dag, cyklar, ute och leker osv så när vi bara är inne så har barnen fri tillgång till dator, tv osv. Ser det inte som något negativt förutsatt att de även rör på sig och fungerar normalt socialt med kompisar osv. 

Jo, ibland tycker jag det är en vettig tanke. Sen blir jag förskräckt över deras bristande fantasi när vi bara är hemma. Spel mm ger direkt tillfredsställelse, så tio minuter utan en skärm ger direkt upphov till klagomål... och att själv gå in på rummet och fundera på - vad vill jag göra? - händer väldigt sällan. Trots att de har bra fantasi och kan vara superkreativa om man hjälper dem att komma igång. Men ska man behöva hjälpa till hela tiden? Jag har inget minne av att mina föräldrar höll på med att: Vill du rita i pysselboken? Vill du lägga pussel? Ska vi ta fram pyssellådan och limpistolen? Ska du spela Monopol med din bror? Vill du bygga på warhammergubbarna etc etc...

Grejen är den att de är lediga från fritids nu men jag behöver jobba lite, inte hela veckan men några timmar per dag så de behöver roa sig själva en del.

Idag hade vi otur också. Vi var på väg ut när lillen halkade i trappan och slog svanskotan rejält. På eftermiddagen var han pigg igen så då bad jag dem gå ut på gården och leka en sväng men fem minuter senare började det ösregna.
  • Fotbollsfantast

Mina barn är 7&10. Försöker fixa så de antingen är hos en kompis eller har en kompis här hemma. Då är det enklare med kreativiteten och "tekniken" får vila tills det blir kväll.

• scanmia

Jag har ett barn som bara fastnar framför skärmen och verkligen inte kan stänga av själv. Han blir som hypnotiserad. Utan klara tidsgränser och begränsningar så hade han suttit hela dygnet i princip. Vi har kommit överens om att tio timmar i veckan är ok och han får själv bestämma mer eller mindre när den tiden ska fördelas.

De andra två barnen har inte alls samma reaktion och de skulle nog klara av att reglera tiden själva med lite hjälp. Men tio timmar per vecka är en rimlig regel även för dem så i rättvisans namn så gäller samma regler för dem.

• Tallen

Våra barn är 4 och 7 och hos oss gäller ingen skärmtid (TV, iPad, iPhones mellan klockan 10-17 på dagarna. Allt ät låst med PIN så de kan inte sätta på något utan hjälp att låsa upp.

• NELJ
    scanmia skrev 2017-07-03 18:57:32 följande:

Jag har ett barn som bara fastnar framför skärmen och verkligen inte kan stänga av själv. Han blir som hypnotiserad. Utan klara tidsgränser och begränsningar så hade han suttit hela dygnet i princip. Vi har kommit överens om att tio timmar i veckan är ok och han får själv bestämma mer eller mindre när den tiden ska fördelas.

De andra två barnen har inte alls samma reaktion och de skulle nog klara av att reglera tiden själva med lite hjälp. Men tio timmar per vecka är en rimlig regel även för dem så i rättvisans namn så gäller samma regler för dem.

Tio timmar i veckan låter ungefär som det vi kör till vardags. En timme per vardag och lite mer på helgen, främst på morgnarna så mamma inte blir väckt halv sju...
  • milli79

Jag tänker att det är skönt när det inte blir ett måste att kolla tv el ipad varje dag. Våra barn är 4, 6 och 8år och sitter med ipaden några ggr i veckan och då någon timme max, mer vid tex långa bilresor. Tv ser de nästan varje kväll men försöker ha några tvfria dagar i veckan.

Märker att barnen leker sämre när de haft mer skärmtid.

• Alexi

Förra året körde vi 2-3 dagar helt skärmfritt före semestern, för att kompensera att det blir lite mer sedan och uppmuntra lite mer fantasi.

Så det är nog det man måste göra, man måste köra lite rejält skärmfritt ett tag för att få dem att ha tråkigt och så småningom komma ut på andra sidan.

• mammalovis

Mina äldsta är 4 och 6 år, så här är det mest teven som ställer till besvär. Skulle de få välja fritt hade de nog kunnat titta på teven minst halva dagen. Nu får de se på morgonen fram till ca halv nio då vi äter frukost innan simskolan. Sedan brukar de få se när lillebror sover middag och ibland även på kvällen för sambon.

Vi är dåliga på att vara ute på eftermiddagen regelbundet om vi inte går till något särskilt, men yngsta verkar ju inte somna förrän 14-15, så vi borde nog passa på att gå ut då en sväng efter lunchen igen. De två yngsta är ute under simskolan.

Lilleman på 20 månader ser en del på Babblarna mm och lyssnar på musik hos pappa, främst när han ska sova.

• Catti41

Min är nio.
    På vardagar under skolterminerna har vi rätt strikta regler - dvs skärmfritt för vuxna o barn må--Tors. Om vi inte gör nåt särskilt som typ en stop-motion film el ett fotoalbum eller programmering eller något mer kreativt.

Under sommarlovet så finns det vissa saker som ska göras: frukost, cykla till brevlådan (vi bor på landet), läsa vanlig bok, och lite annat. Men har vi inget särskilt inplanerat så är jag liberal med skärmtid. Särskilt om det är dåligt väder. Jag vill ju då också sitta med min platta.
    Ofta tittar vi/spelar ihop samt pratar om det vi ser.

• Catti41

Sen vill jag inte vara för strikt. Jag är 46. När jag var i mitt barns ålder så läste jag, ritade, pysslade, skrev böcker, kollade upp blommor o djur mm
    Han gör precis samma saker som jag bara att han kan ta med sin platta ut, ta en bild på en blomma och sen googla upp vad den heter.

• Pajama

Mina är 5 och 8. På skolterminerna får de spela en timma per dag o se på TV hur mycket som helst efter kl 16. Till frukost får de också se på tv.
    Nu på sommarlovet däremot, så har vi ju senare vanor, så då har vi sagt att man får börja efter 17 istället, men får spela 2 timmar per dag. 
    Detta har varit nödvändigt, mest för äldstas del, eftersom all fantasi handlade om spelen. Inget spel, ingen fantasi! Det var allt han pratade om och tänkte på!
    När skärmarna är avstängda och de är vana vid det, så börjar snart fantasin flöda och de leker med varandra och själva och hittar på saker.
    Yngsta hade nog klarat det utan såna regler, men det får gälla för henne också. 

• NELJ
    Pajama skrev 2017-07-12 20:54:56 följande:

Mina är 5 och 8. På skolterminerna får de spela en timma per dag o se på TV hur mycket som helst efter kl 16. Till frukost får de också se på tv.

Nu på sommarlovet däremot, så har vi ju senare vanor, så då har vi sagt att man får börja efter 17 istället, men får spela 2 timmar per dag. 

Detta har varit nödvändigt, mest för äldstas del, eftersom all fantasi handlade om spelen. Inget spel, ingen fantasi! Det var allt han pratade om och tänkte på!

När skärmarna är avstängda och de är vana vid det, så börjar snart fantasin flöda och de leker med varandra och själva och hittar på saker.

Yngsta hade nog klarat det utan såna regler, men det får gälla för henne också. 

Tack för alla råd. Jag är fortfarande kluven för jag är själv en gamer och kunde lätt spela bort flera dagar när andan föll på innan barnen kom. Men jag kan ju göra annat också och det är det jag känner att barnen inte fixar när skärmtiden blir för mycket. Nu är vi i stugan och det funkar bra. Skärmtid innan frukost, en stund efter lunch och en stund på kvällen. Däremellan brädspel, bad, studsmatta, lego, pysselbok och "Mamma jag har trååååååkigt!" :) Men de överlever. Det är svårare hemma i stan för då kan vi inte bara hänga ute.
Svar på tråden Skärmtid på sommarlovet