Titta på tv tidigast
Från vilken ålder lät ni era barn titta på barnkanal? Är det verkligen farligt att barn under 1 år ska titta på tv?
Från vilken ålder lät ni era barn titta på barnkanal? Är det verkligen farligt att barn under 1 år ska titta på tv?
Dottern är ett och ett halvt och har tittat på klipp med babblarna och liknande i ett halvår. TV tittar hon inte på ännu. Sonen var runt 1,5 när han började titta på klipp på youtube. Barnkanalen började han titta på vid 3, om jag minns rätt.
Rekommendationen om att inte låta barn under 2 titta på tv kom ursprungligen från American Academy of Pediatrics riktlinjer från 1999 och är inte baserad direkt på forskning om barn och tv-tittande utan på forskning som visar att små barns hjärnor inte utvecklas optimalt om de inte interagerar tillräckligt med sina föräldrar (eller andra viktiga vuxna), Man tänkte sig alltså ett slags motsatsförhållande, där barn antingen sitter passivt och tittar på tv eller umgås med föräldrarna, och eftersom det ena är bra drog man slutsatsen att det andra borde vara skadligt.
2016 ändrades riktlinjerna något och fokus lades mer på vad och hur barnet tittar på tv än på barnets ålder. Man bör, enligt sällskapet, välja högkvalitativa program som barnet hänger med i och förstår, och sitta och titta tillsammans med barnet. Man ska inte heller ersätta andra aktiviteter som sömn och fysiska lekar med skärmanvändande.
Ingen av mina har aktivt varit intresserad att se på TV innan ca 1½ års ålder och då väldigt korta stunder typ med Teletubbies eller I drömmarnas trädgård. Bebisar bör väl inte se på TV på så vis att man parkerar dem framför TV:n och går och gör något annat. Men att man själv sitter i soffan med bebisen och TV är på, så gör jag dagligen och tror inte det är skadligt på något vis.
Oj det har jag aldrig hört att barn under 1 år inte ska se på TV? Jag kollar ju jämt på TV med min bebis, men jag parkerar inte henne där och går iväg utan vi sitter ju och myser/pratar/leker. Brukar kolla på barnkanalen emellanåt då hon verkar lite förtjust i vissa av programmen och ser ingen anledning till varför det skulle vara dåligt? Det blir ett fint sätt för oss att interagera genom att prata om vad som händer, sjunga med och dansa när det är musik osv. Men också skönt att bara sitta där och ta det lugnt lite och hon verkar nöjd att sitta och kika när det rör sig och sådär :) hon är dryga halvåret!
Är de under ett år så är det jättefarligt, det är som med socker. För mycket av det goda kommer att leda till livslångt missbruk.