• mammatillengrabb

Hur bevisa psykisk misshandel

Min sons pappa har misshandlat mig psykiskt i över fem år, nu har det gått så långt att jag inte vågar träffa honom ensam vid hämtning och lämning, han talar också illa om mig till vårt gemensamma barn. Hur kan jag bevisa att han misshandlar mig psykiskt? Vågar inte anmäla utan tillräckliga bevis, är så rädd att inte bli trodd.

• Svar på tråden Hur bevisa psykisk misshandel
  • ttr

Vad menar du med psykiskt misshandel om man får fråga?

• mammatillengrabb
    ttr skrev 2017-07-04 06:26:52 följande:

Vad menar du med psykiskt misshandel om man får fråga?

Hade kunnat skriva hur mycket som helst, men han förlöjligar mig, kallar mig psykiskt störd för att jag har utmattningssyndrom, han säger att han hatar mig när han inte får som han vill (tex att jag inte släpper iväg sonen med honom till utlandet fören hans pappa gått med på att vaccinera honom). Han säger framför sonen att jag vill att sonen ska dö då jag vill att han tar vaccin för "vaccin är påhitt, sjukdomarna finns inte och att vaccin är giftigt". Han är snäll i perioder, då han får som han vill... han skrattar när han får mig gråta och ögonen på honom blir svarta när jag ler och är lycklig. Han hotar att använda våld mot mig och han använder vår son som vapen mor mig, dvs att han använder sonen som objekt för att få mig må dåligt. Hade kunnat fortsätta i en evighet... :/
  • CitronTulo

Säger/gör han någonsin dessa saker när någon annan är närvarande som kan intyga vad som hänt? Annars kan jag bara råda dig att skriva ner allt, alla små och stora händelser med datum och plats, om någon var närvarande etc. Detta är bra att ha vid en eventuell framtida rättegång om saker kan behöva verifieras eller bedömas trovärdiga om vittnen saknas.
    Ta kontakt med socialkontoret i din kommun om du känner dig otrygg vid hämtning och lämning av barnet..

• mammatillengrabb
    CitronTulo skrev 2017-07-04 08:39:32 följande:

Säger/gör han någonsin dessa saker när någon annan är närvarande som kan intyga vad som hänt? Annars kan jag bara råda dig att skriva ner allt, alla små och stora händelser med datum och plats, om någon var närvarande etc. Detta är bra att ha vid en eventuell framtida rättegång om saker kan behöva verifieras eller bedömas trovärdiga om vittnen saknas.

Ta kontakt med socialkontoret i din kommun om du känner dig otrygg vid hämtning och lämning av barnet..

Har börjat spela in alla samtal vi har när vi träffas med sonen (hämtnin och lämning av vecka). Han behandlar mig nästan aldrig illa om han tror att någon kan höra, det tog mig tre år att få min mamma att tro på mig. Vad räknas som vittnen? Har många som kan intyga att han behandlat mig dåligt under lång tid. Och är min sambo ett trovärdigt vittne? Har precis pratat med kvinnofridslinjen och tänkte nu ringa till socialkontoret. Min mamma fick lämna barnet sist då jag inte klarar mer psykisk misshandel nu. Är rädd för honom. Men är också rädd för vad han utsätter vårt barn för när han talar så om mig till barnet.
  • CitronTulo

Att du spelar in är jättebra! Om det kommer till att ord står mot ord så har du ju inspelningarna som styrker att du talar sanning! Förstår din oro för barnet och att det inte känns bra att han snackar skit om dig inför barnet eller drar in det i sina hot! Riktigt lågt..

• mammatillengrabb
    CitronTulo skrev 2017-07-04 09:20:13 följande:

Att du spelar in är jättebra! Om det kommer till att ord står mot ord så har du ju inspelningarna som styrker att du talar sanning! Förstår din oro för barnet och att det inte känns bra att han snackar skit om dig inför barnet eller drar in det i sina hot! Riktigt lågt..

Ja jag hoppas att det blir ngt av detta när jag vågar anmäla. Blir ledsen när barnet blir inblandat och man märker också att det blir påverkat av hur pappan talar till mig.
  • mammatillengrabb
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-14 10:50:44 följande:

Har du lyckats spela in när han säger saker om dig till barnet?

Tror att det kan vara bra inför en vårdnadstvist.

www.kvinnojourenanna.se/rad-till-dig/

vuxnabarn.nu/narcissism/barn-med-en-narcissist-har-finns-praktiska-rad/

Ja o sedan när han gången efter säger att han aldrig kallat mig såna saker eller sagt ngt liknande till mig. Jätte konstigt, tror ärligt han har ngt fel där uppe...
  • milli79
    mammatillengrabb skrev 2017-07-04 08:26:33 följande:

Hade kunnat skriva hur mycket som helst, men han förlöjligar mig, kallar mig psykiskt störd för att jag har utmattningssyndrom, han säger att han hatar mig när han inte får som han vill (tex att jag inte släpper iväg sonen med honom till utlandet fören hans pappa gått med på att vaccinera honom). Han säger framför sonen att jag vill att sonen ska dö då jag vill att han tar vaccin för "vaccin är påhitt, sjukdomarna finns inte och att vaccin är giftigt". Han är snäll i perioder, då han får som han vill... han skrattar när han får mig gråta och ögonen på honom blir svarta när jag ler och är lycklig. Han hotar att använda våld mot mig och han använder vår son som vapen mor mig, dvs att han använder sonen som objekt för att få mig må dåligt. Hade kunnat fortsätta i en evighet... :/

Läs på om vaccin så ser du att det finns en mängd biverkningar. Sen har han givetvis ingen rätt att vara otrevlig och förlöjliga dig.
  • mammatillengrabb
    milli79 skrev 2017-07-14 12:59:22 följande:

Läs på om vaccin så ser du att det finns en mängd biverkningar. Sen har han givetvis ingen rätt att vara otrevlig och förlöjliga dig.

Sonen fick vaccin tills vi gick isär då satte han sig emot. Allt har biverkningar numera så om man är rädd för biverkningar är nog livet väldigt jobbigt :)
  • AndreaBD

Ni är inte längre ihop, eller hur? Varför ger du dig då in i samtal där han kan förolämpa dig? Prata inte mer än nödvändig med honom!  Om han kommer med nån dum kommentar, visa att du struntar i vad han tycker. 

Min ex var lite sån också, han var arg för att jag separerade. Och då kunde han blanda sig i saker som inte längre angick honom. Han sa att trädgården ser förjävligt ut. Jag bara sa: "Då är det ju tur att du inte behöver bry dig om det längre." Eller så sa han att det kostar en massa pengar om vi lämnar på alla lampor jämnt. Jag sa. "Verkligen? Det kostar pengar??" Till slut la han ju ned för han fick ju inte den reaktionen han ville ha. Och det är det du får försöka också!

Däremot, om han skrämmer barnen, då får man sätta ned foten. Mitt ex sa något dumt till min äldste son - då sa jag inte vill ha någon upprepning av detta och han kan själv avgöra om han klarar att låta bli eller om han vill lämna över barnen vid vändplanet i fortsättningen. Han valde vändplanet.

Svar på tråden Hur bevisa psykisk misshandel