Jag är själv en ung mamma som blev gravid vid 17-årsåldern planerat. Idag är jag 19 år, maken är snart 22 år och dottern 1 år.
Jag ångrar absolut inte att jag skaffade barn, tvärtom var det det bästa jag gjort.
Jag hann gå klart 1:an på gymnasiet och tog sedan studieuppehåll.
Till hösten börjar dottern förskola och jag 2:an på gymnasiet.
Jobbar dessutom så vi har inte behövt leva på bidrag, förutom föräldrapenning och barnbidrag.
Någon tog upp att det inte är lätt att studera med barn, men man får prioritera sin tid.
Ett tips är att göra klart allt du ska göra i skolan, under lektioner och raster, så spenderar du endast tid med ditt barn när du kommer hem.
I vår skola är lärarna väldigt måna om att "läxor" och uppgifter görs i skolan, för elever ska också ha fritid. Det tycker jag är jättebra då det passar mig som förälder.
Eller så kanske du redan hunnit ta studenten innan förlossningen ifall du blir gravid? Då är det ju ännu bättre.
Sedan brukar många säga att man glider ifrån varandra som par när man får barn. Och visst, första månaden prioriterar man inte direkt sitt förhållande. Men efter det beror det faktiskt på.
Jag tycker det är viktigt att prioritera min man också så han inte känner sig bortglömd.
Jag är lika mån om mitt utseende som tidigare, lägger mig inte tidigt utan samtidigt som honom, vi sitter tillsammans efter att dottern somnat och har lite egentid och bara pratar/kollar film/gör annat.
Med detta vill jag säga att jag och mannen har kommit varandra närmare efter att vi skaffade barn, och inte tvärtom.
När vissa skaffar barn så är det enda i deras huvud "barn och sömn", klart förhållandet spricker då.
Låt inte någon få er att tro att bara för att statistiken säger att ni kommer lämna varandra så är det det enda som kommer ske. Ni väljer själva om ni vill prioritera ert förhållande eller inte.
Jag tycker att om du har ett stabilt förhållande, känner att du är redo, så skaffa. Du kommer märka att under graviditeten kommer du bli mer mogen och bli ännu mer redo att ta hand om ditt barn. Allt sker inte över en natt.
Jag har dock lite tips till dig;
* Spara så mycket ni kan innan du blir gravid/under graviditeten. Oavsett om ni köper begagnat eller nytt så kostar det att förbereda för ett barn såsom en bra vagn, spjälsäng, kläder, babyskydd osv.
Har du ingen bra SGI så är det också smart att spara undan en summa ni kan ha under den första tiden, även om din pojkvän också jobbar.
* Har du planer på att studera samtidigt som du är föräldraledig (som jag först hade), glöm det! För det första går det första året så snabbt, man vill vara med sitt barn, se allt nytt hen lär sig och prioritera sitt barn till max.
Du slipper ha dåligt samvete.
För det andra vet du inte vad för bebis du kommer få, du kanske får ett barn med kolik, eller som jag fick, ett barn som endast ville vara i famnen hela tiden och skrek annars - du kommer få sämre betyg än vad du förväntat dig, och du kommer vara svintrött. Mitt tips är att ta det lugnt första året med bebisen, och sedan fortsätta din studier där du slutade.
Önskar dig ett stort lycka till!