• Namnet

Hjälp mig tänka ang SGI

Hej!

Jag skulle behöva lite respons på hur jag ska tänka ang SGI.

Så här är läget:

Ensamstående med två barn, födda -13 & -15.

Är mammaledig, stora går 15 tim på allmän förskola och lilla ska börja dec-17/ jan-18 är tanken. Jag har ca 100 dagar kvar på stora och 90 på lilla, tar för tillfället 5 dag/v blandat mellan barnen för att skydda sgin men börjar nu fundera på att ta färre dagar för att spara dagarna inför framtiden.

Behöver rent ekonomiskt inte ta 5 dag/v utan är endast för att skydda sgin.

Om jag fortsätter ta 5 dag/v kommer jag ha kvar ca 50 dagar på stora och 35 på lilla när denna är inskolad på fsk i Januari.

Är det för lite inför framtida lediga dagar, nedkortad arbetstid, skolstart osv?

Eller är det bättre att köra på och ta ut dagarna så dom inte riskerar försvinna när barnen passerat åldersstrecken?

Kan arbetsgivaren neka en att vara ledig med sitt barn om man inte har föräldradag att ta ut? Sänks ersättningen på resterande dagar om jag bryter sgin?

( lilla har hunnit fylla två år.)

Hur hade ni resonerat i mitt läge? :)

• Svar på tråden Hjälp mig tänka ang SGI
  • Mandelskorpan

Blanda med lågnivå om du klarar dig ekonomiskt. Skulle absolut skydda SGI om jag var du, tänk om du råkar ut för en olycka och blir sjukskriven. Särskilt med tanke på att du är ensam med försörjningsbördan för två barn.

• Anonym (K)

Ja, arbetsgivaren kan neka ledighet om du inte har dagar kvar. Ja, slutar du skydda SGI:n sänks ersättningen på resten av föräldradagarna du har kvar. En sänkt SGI påverkar även ersättning för vab och sjukersättning vilket ju absolut kan påverka din ekonomi då du är ensamstående och inte kan dela på t ex vab. Samtidigt jobbar du upp din SGI direkt när du börjar jobba igen så länge du har för avsikt att jobba i minst 6 månader. Skyddar man inte sin SGI från 1-årsdagen behåller man ändå samma fp tills barnet fyller 2 år. Men eftersom din lilla redan fyllt 2 år kommer din fp påverkas direkt och alltså sänkas på en gång. Då måste du ju antagligen ta ut fler dagar ändå. Så att fortsätta vara hemma till dec/jan utan att ta ut 5 dagar i veckan hade inte ens varit ett alternativ för mig!

Jag hade nog valt att börja jobba och skola in lilla i augusti och spara de dagar som är kvar inför framtiden. Då har du ju dagar för att gå ner i tid istället så de får kortare dagar en tid och dagar kvar inför flera sommarlov. Men det beror ju lite på vad du har för jobb också. Jag är lärare och behöver inte tänka på att spara dagar inför lov eftersom jag är ledig då ändå. Men hade jag inte varit ledig på loven hade jag hellre velat vara säker på att få ledigt på sommaren när förskolan är stängd och det är gemensam sommarförskola då man inte vet om det varken är barn eller vuxna där som barnen känner. Och det hade jag velat ha dagar till så många somrar som möjligt framöver!

Ett annat alternativ är att du tar 5 dagar i veckan och skyddar SGI:n men gör bara av med det du måste och sparar resten. Då kan du vara ledig utan semesterersättning senare och leva på den fp du lagt undan. Problemet med det är ju som sagt att arbetsgivaren kan neka ledigheten så vill man vara 100% säker på att få vara hemma med sina barn under t ex sommaren måste man ha föräldradagar kvar att ta ut.

• Namnet

Tack för feedbacken!! :)

Tyvärr finns det ingen plats innan december till lilla, ja det blir ju lite dilemma nu, känns så onödigt att behöva slösa massa dagar när jag inte behöver dom ekonomiskt utan velat spara dom istället till framtiden men känns lite riskabelt då att inte skydda sgi om det skulle hända något.

Tar just nu bara dagar på lägsta nivå.

Är det skillnad ang sgin om man går in i arbete eller studier efter föräldraledighet? Är nämligen lite inne på att börja plugga i januari tom innan om det kan funka med barnen.

Usch är verkligen en djungel med det här föräldrapenning och ledighet har fortfarande efter 5 år inte förstått allt...

• Seven Costanza

Om du inte vill slösa FP- dagar i onödan och inte behöver pengarna kan du istället plugga på minst 50% redan med start nu till höstterminen, då är SGI:n skyddad då att du från terminsstart inte behöver ta en enda dag FP om du antingen tar ut åtminstone bidragsdelen från CSN eller får studierna godkända av FK som studier inom eget yrkesområde. Då är SGI:n skyddad utan att ta CSN. FK kontrollerar inte såvitt jag vet att man faktiskt klarar av att ta poängen för att få behålla SGI:n - jag själv tog mina poänga men ingen från FK har frågat om det i efterhand. Det finns säkert några kurser som har lediga platser för sen anmälan .

• Seven Costanza

Naturligtvis rekommenderar jag att ringa FK först och diskutera med dem huruvida det är någon skillnad att gå från föräldraledighet direkt till studier istället för att arbeta, men jag tror inte det.

• nnnnnnnn

Håller med Seven Costanza - plugga på 50% med CSN (komvux eller högskola, distans eller kvällskurs eller vad som passar dej).
    Då behöver du inte ta ut en enda FP-dag från och med den dagen dina studier börjar!

Sen om ni får fler barn så passa på att vara ledig utan att ta FP under hela första året. Då räcker dagarna väldigt mycket längre.

• Anonym (K)
    Namnet skrev 2017-07-05 19:28:54 följande:

Tack för feedbacken!! :)

Tyvärr finns det ingen plats innan december till lilla, ja det blir ju lite dilemma nu, känns så onödigt att behöva slösa massa dagar när jag inte behöver dom ekonomiskt utan velat spara dom istället till framtiden men känns lite riskabelt då att inte skydda sgi om det skulle hända något.

Tar just nu bara dagar på lägsta nivå.

Är det skillnad ang sgin om man går in i arbete eller studier efter föräldraledighet? Är nämligen lite inne på att börja plugga i januari tom innan om det kan funka med barnen.

Usch är verkligen en djungel med det här föräldrapenning och ledighet har fortfarande efter 5 år inte förstått allt...

Finns det ingen plats på just den förskolan du vill att lilla ska gå på eller inte på nån förskola i kommunen? För du måste ju ha lång kötid när hon redan fyllt 2 år. Om det finns plats på någon förskola hade jag nog starkt övervägt att ta den platsen och ha ett kanske inte helt optimalt halvår och sedan skola in på den förskolan du vill ha plats på och som har det först i januari. Just för att kunna spara på dagarna.

Jag tror att det gäller samma för jobb som skola. Så länge du avser att plugga i minst 6 månader och ser till att du inte får något glapp mellan dagarna du tar ut fp och du börjar plugga. Men ring FK för att få ett säkert svar! Du kan inte plugga nåt i höst också då, och dryga ut föräldradagarna med studiebidrag och/eller studielån? Förstår såklart att det inte är helt lätt att plugga ned barn hemma men du får väl sitta på kvällar och kanske nån helg om du kan få hjälp med barnvakt. Eller har du någon som kan hjälpa dig att passa lilla någon/några dagar i veckan så du kan jobba några dagar? Dina föräldrar eller någon vän? Kan du kolla upp möjligheten att ha dagmamma ett halvår?
  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-07-05 21:04:07 följande:

Håller med Seven Costanza - plugga på 50% med CSN (komvux eller högskola, distans eller kvällskurs eller vad som passar dej).

Då behöver du inte ta ut en enda FP-dag från och med den dagen dina studier börjar!

Sen om ni får fler barn så passa på att vara ledig utan att ta FP under hela första året. Då räcker dagarna väldigt mycket längre.

Kanske svårt att inte ta ut en enda dag under första året om man är ensamstående, då behövs ju rätt mkt sparpengar - du kanske missade det i TS .
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2017-07-05 22:18:58 följande:
    Kanske svårt att inte ta ut en enda dag under första året om man är ensamstående, då behövs ju rätt mkt sparpengar - du kanske missade det i TS smile1.gif .
    Nej då, TS skrev att hon inte behöver ta ut 5 dagar/vecka för att klara sig ekonomiskt = har pengar över.
    Då kanske man kan spara och planera bättre vid eventuella syskon i framtiden.
    Dessutom har man kanske en helt annan ekonomi då? Bättre eller sämre såklart, men det var ett tips för framtiden OM det blir syskon/halvsyskon och OM ekonomin finns till att ta ut färre eller inga dagar under första året.

Det är förvånansvärt många som missar att man inte behöver ta ut FP-dagar under första året. Därför brukar jag skriva det som ett generellt tips. Många läser andras trådar och hittar tips som passar dem.

• Namnet

Det där med att börja studera typ på distans eller liknande var väldigt bra tips! Då kan jag ju fortsätta vara hemma med lilla till januari och ändå spara på dagarna :) Ska kolla upp dom möjligheterna!

Första 1 1/2 året med första tog vi nästan inga dagar alls och jag bröt då sgin för att spara tills senare och att barnen skulle kunna vara hemma länge, sen jobbade jag drygt 6 månader heltid mellan barnen och jobbade därför upp sgin igen, tog inte så mycket dag på första före denna var 1 år så det är nu dagarna går åt med stryckande åtgång och jag blir lite orolig inför framtiden...

Men börja studera var ett bra tips som sagt!

• Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-07-06 09:16:01 följande:

Nej då, TS skrev att hon inte behöver ta ut 5 dagar/vecka för att klara sig ekonomiskt = har pengar över.

Då kanske man kan spara och planera bättre vid eventuella syskon i framtiden.

Dessutom har man kanske en helt annan ekonomi då? Bättre eller sämre såklart, men det var ett tips för framtiden OM det blir syskon/halvsyskon och OM ekonomin finns till att ta ut färre eller inga dagar under första året.

Det är förvånansvärt många som missar att man inte behöver ta ut FP-dagar under första året. Därför brukar jag skriva det som ett generellt tips. Många läser andras trådar och hittar tips som passar dem.

Javisst, jag reagerade bara på att du skrev "ni" som att TS var en del i ett par och det är hon ju inte därav att jag tänkte att du kanske missat det. Samt att bara för att man skriver att man inte behöver inkomst från fem FP-dagar i veckan betyder ju inte nödvändigtvis att man klarar sig på noll dagar i veckan men det var tydligen inte det du menade heller.
Svar på tråden Hjälp mig tänka ang SGI