• Anonym (Orolig)

Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?

Om man jobbar som personlig assistent (privat sektor) och det uppdagats att brukaren ljuger gentemot f-kassan mfl och har därför mer assistansersättning än vad det ska vara. Säger tydligen att vi gör mer saker och att saker tar mycket längre tid än vad det faktiskt gör.

1. Är detta något jag som assistent är skyldig att anmäla (lex Sarah ekonomiskt missförhållande, förskingring?) till vem? Kontakt på assistansbolaget?

2. Får jag anmäla det eller går det under tystnadsplikten, får ej skada enskild person?

3. Händer det något för min del om jag inte anmäler det och det uppdagas på annat vis?

• Svar på tråden Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?
  • Teckan

Undrar lite försiktigt bara om inte både brukare och utförare är lite skumma här...?!? Tycker den diskussionen verkar lite konstig.

En som har erfarenhet.

• Anonym (Så)
    Teckan skrev 2017-07-06 02:47:13 följande:

Undrar lite försiktigt bara om inte både brukare och utförare är lite skumma här...?!? Tycker den diskussionen verkar lite konstig.

En som har erfarenhet.

Vad menar du?
  • Anonym (anonym 2)

Det har ju varit en del rättegångar angående fusk med assistentersättning där de som utfört tjänsterna straffats eftersom det fuskats med timmar och utförda tjänster, så gäller det sådant så bör man ju anmäla för att inte själv råka illa ut.

• Anonym (Så)
    Anonym (anonym 2) skrev 2017-07-06 10:17:27 följande:

Det har ju varit en del rättegångar angående fusk med assistentersättning där de som utfört tjänsterna straffats eftersom det fuskats med timmar och utförda tjänster, så gäller det sådant så bör man ju anmäla för att inte själv råka illa ut.

Det låter ju inte som om det är det de handlar om.
  • Anonym (L)
    Teckan skrev 2017-07-06 02:47:13 följande:

En som har erfarenhet.
    Det tycker jag också.
  • Anonym (Så)
    Anonym (L) skrev 2017-07-06 14:49:04 följande:

Det tycker jag också.

Hur menar ni?
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Så) skrev 2017-07-06 14:44:19 följande:
    Det låter ju inte som om det är det de handlar om.
    Det går väl inte att få högre ersättning för assistent om det inte gäller fusk med timmar eftersom ersättning utgår från en beräkning på hur mycket behov tidsmässigt en brukare har. Är assistenterna där i x antal timmar och vissa moment ska ske som men brukaren avstår dusch ibland så är det ju inte fusk eftersom tiden är beräknad efter möjlighet att tillgodose behov.
  • Anonym (Så)
    Anonym (anonym 2) skrev 2017-07-06 17:23:17 följande:

Det går väl inte att få högre ersättning för assistent om det inte gäller fusk med timmar eftersom ersättning utgår från en beräkning på hur mycket behov tidsmässigt en brukare har. Är assistenterna där i x antal timmar och vissa moment ska ske som men brukaren avstår dusch ibland så är det ju inte fusk eftersom tiden är beräknad efter möjlighet att tillgodose behov.

Man blir ju beviljad ett x antal timmar. Om dom ljuger och överdriver så blir man beviljad fler timmar än vad som är nödvändigt.

Jag tolkar det som om brukaren blivit biljard fler timmar än vad h*n behöver, men inte att assistera skriver upp att dom jobbat timmar som dom faktiskt inte jobbat.

Alltså är det brukaren/gode mannen som gör fel, inte assistenterna.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Så) skrev 2017-07-06 18:11:25 följande:

Man blir ju beviljad ett x antal timmar. Om dom ljuger och överdriver så blir man beviljad fler timmar än vad som är nödvändigt.

Jag tolkar det som om brukaren blivit biljard fler timmar än vad h*n behöver, men inte att assistera skriver upp att dom jobbat timmar som dom faktiskt inte jobbat.

Exakt. Brukaren överdriver (men behöver assistans ja) och h ar blivit beviljad fler timmar än nödvändigt. Assistenterna jobbar alla de timmar som är bevimjade, inget konstigt där. Men är medvetna om att vi inte alls gör allt det som står att vi gör i beslutet. Och det är just denna medvetenhet som jag undrade gör att jag har skyldighet att säga till någon, chefen?, och om jag kan råka illa ut om jag inte gör det. Eller om det går in under tystnadsplikten och inget jag har något att göra med egentligen. Jag vill framförallt veta om man som assistent kan råka illa ut om man inte säger något.
  • äsch
    Anonym (Så) skrev 2017-07-06 18:11:25 följande:

Hoppas att du också bara gör det allra nödvändigaste i livet så att du inte behöver "ljuga och överdriva" för att få leva som du vill. Jag ber om ursäkt för att jag tar så mycket plats i den här tråden, men jag vill helt enkelt belysa de helt sjuka grunderna som dagens system vilar på.
  • Anonym (Så)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-07-06 19:00:59 följande:

Exakt. Brukaren överdriver (men behöver assistans ja) och h ar blivit beviljad fler timmar än nödvändigt. Assistenterna jobbar alla de timmar som är bevimjade, inget konstigt där. Men är medvetna om att vi inte alls gör allt det som står att vi gör i beslutet. Och det är just denna medvetenhet som jag undrade gör att jag har skyldighet att säga till någon, chefen?, och om jag kan råka illa ut om jag inte gör det. Eller om det går in under tystnadsplikten och inget jag har något att göra med egentligen. Jag vill framförallt veta om man som assistent kan råka illa ut om man inte säger något.

Vad ni gör på arbetsplatsen, vad ni hjälper brukaren med eller inte får du INTE berätta för någon, inte ens försäkringskassan. Försäkringskassan har börjar ringa till assistenter och ställa frågor för att få fram information, men skulle dom göra det så får du inte svara utan ska hänvisa till brukarn/gode man/arbetsledare.
  • Anonym (Så)
    äsch skrev 2017-07-06 19:02:09 följande:

Hoppas att du också bara gör det allra nödvändigaste i livet så att du inte behöver "ljuga och överdriva" för att få leva som du vill. Jag ber om ursäkt för att jag tar så mycket plats i den här tråden, men jag vill helt enkelt belysa de helt sjuka grunderna som dagens system vilar på.

Fast ni behöver du inte ge dig på mig. Jag har inte sagt nått om det. Enbart att det i detta fall inte handlar om att assistera gör nått fel eller skulle råka illa ut.

Jag är mycket medveten om hur reglerna ser ut och hur hårda dom är. Jag vet att man i många fall måste ljuga för att kunna få en fungerande assistans.
  • äsch
    Anonym (Så) skrev 2017-07-06 19:32:47 följande:
    Fast ni behöver du inte ge dig på mig. Jag har inte sagt nått om det. Enbart att det i detta fall inte handlar om att assistera gör nått fel eller skulle råka illa ut.

Jag är mycket medveten om hur reglerna ser ut och hur hårda dom är. Jag vet att man i många fall måste ljuga för att kunna få en fungerande assistans.
    Det var också lite därför jag bad om ursäkt. Ord och språk har en väldigt stor betydelse och politikerna har gett FK väldigt hårda restriktioner om vad man får och inte får bevilja assistans för. Det är denna bokstavstolkning av lagar och regelverk som gör det möjligt. I ditt inlägg så skrev du att brukaren hade beviljats så många timmar som var nödvändiga och att hen överdrivit. Jag använder appen och kan inte se exakt vad du skrev, så därför blir min sammanfattning av vad du skrev antagligen inte riktigt korrekt. Det jag vill säga är att FK inte borde ha rätt att bestämma vad som är nödvändigt för en människa, för det är väldigt individuellt. Jag tycker inte att man bör använda den typen av språkbruk, för det är ju i viss mån vårt språk som gör att vi kan tänka abstrakt och förstå vissa fenomen. Så det är väldigt bra att du inte har åsikter som att folk överdriver sina behov och inte bara ska ha rätt till det som är nödvändigt, men mitt förslag är då att kanske nyansera språket en aning. Det är inte nödvändigt att träffa vänner, gå en sykurs eller klippa håret. Men många människor gör dessa saker ändå för att det ger dem livskvalitet. Tydligen är det inte heller nödvändigt att andas, enligt FK, för det finns folk som har fått sin assistans indragen pga för stora medicinska behov eftersom FK anser att de då borde vårdas på någon typ av vårdhem/sjukhus. Integritet är inte heller nödvändig, för FK anser att man borde kunna ta hjälp av välvilliga anhöriga istället för att snylta på de svenska skattebetalarna. Jag anser att det här är helt sjuka principer som människor som inte har någon anknytning till människor med assistans måste bli medvetna om.
  • Anonym (mor)

Jag är inte insatt i assistans-branschen men jag begriper INTE hur det öht är möjligt att fuska till sig assistans och för mycket tid! Har lyssnat på flera radioprogram där funktionshindrade berättat om "klockningen" och förnedringen när t ex varje moment av ett toabesök och en dusch ska tas tid på. Hörde t ex på Mikael Andersson, författare föreläsare och familjefar, berätta att han som bara har korta stumpar till armar och ben och aldrig kommer att få vare sig det ena eller andra tillbaka ÄNDÅ ska utvärderas, "klockas"och granskas *typ* vartannat år! Han beskrev så gripande den ångest han kände inför varje gång det var dags på ett sådant sätt att jag grät.

• nuharjagbytt

Du behöver diskutera detta med din chef, man ska inte behöva oroa sig för att göra något olagligt. Men som någon annan sa börja inte med att prata om anmälan.

Svar på tråden Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?