Anonym (Så) skrev 2017-07-06 19:32:47 följande:
Fast ni behöver du inte ge dig på mig. Jag har inte sagt nått om det. Enbart att det i detta fall inte handlar om att assistera gör nått fel eller skulle råka illa ut.
Jag är mycket medveten om hur reglerna ser ut och hur hårda dom är. Jag vet att man i många fall måste ljuga för att kunna få en fungerande assistans.
Det var också lite därför jag bad om ursäkt. Ord och språk har en väldigt stor betydelse och politikerna har gett FK väldigt hårda restriktioner om vad man får och inte får bevilja assistans för. Det är denna bokstavstolkning av lagar och regelverk som gör det möjligt. I ditt inlägg så skrev du att brukaren hade beviljats så många timmar som var nödvändiga och att hen överdrivit. Jag använder appen och kan inte se exakt vad du skrev, så därför blir min sammanfattning av vad du skrev antagligen inte riktigt korrekt. Det jag vill säga är att FK inte borde ha rätt att bestämma vad som är nödvändigt för en människa, för det är väldigt individuellt. Jag tycker inte att man bör använda den typen av språkbruk, för det är ju i viss mån vårt språk som gör att vi kan tänka abstrakt och förstå vissa fenomen. Så det är väldigt bra att du inte har åsikter som att folk överdriver sina behov och inte bara ska ha rätt till det som är nödvändigt, men mitt förslag är då att kanske nyansera språket en aning. Det är inte nödvändigt att träffa vänner, gå en sykurs eller klippa håret. Men många människor gör dessa saker ändå för att det ger dem livskvalitet. Tydligen är det inte heller nödvändigt att andas, enligt FK, för det finns folk som har fått sin assistans indragen pga för stora medicinska behov eftersom FK anser att de då borde vårdas på någon typ av vårdhem/sjukhus. Integritet är inte heller nödvändig, för FK anser att man borde kunna ta hjälp av välvilliga anhöriga istället för att snylta på de svenska skattebetalarna. Jag anser att det här är helt sjuka principer som människor som inte har någon anknytning till människor med assistans måste bli medvetna om.