• Anonym (nybörjare)

Troende kristna - en fråga:

Hur vet man när man får ett bönesvar och när det bara är slumpen eller inbillning? Det kan ju vara frestande att leta tecken där det inte finns några och kanske rentav börja gränsa till vidskepelse.
    Tänk er en enkel bön där jag inte vet vilken bil jag bör köpa. Jag ber om vägledning (nu skulle jag faktiskt aldrig be om en sådan sak, men det blir ett bra exempel på hur jag menar) och strax efteråt kör 5 Volvobilar i rad förbi mig. Slump eller bönesvar?
    I min bön säger jag att jag är ensam och så gärna skulle vilja ha någon vuxen människa att prata med en stund. Sedan går jag ut, träffar en gammal vän och blir hembjuden på kaffe. Slump eller bönesvar?

Jag är så ny på det här och alldeles för skeptisk av mig för att passa som religiös, men ibland har man bara inget val.

• Svar på tråden Troende kristna - en fråga:
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Love) skrev 2017-07-07 17:35:52 följande:

Så du menar att du blir förlöjligad och påhoppad för att folk frågar vem det är som bestämmer att barn får cancer enligt din tro? Hur vore det att svara på frågan istället? Om man nu ska be till sin gud måste man ju veta vad hen har makt över. Jag hoppar inte på någon, jag vill verkligen veta, men ingen troende har hittills svarat mig på denna fråga, du är bara en i raden som inte svarar så jag förväntar mig egentligen inget svar.

Då ska jag göra ett undantag och ge dig ett svar, för det finns ett svar på frågan.

Som jag skrev tidigare finns det en Gud och en djävul. Djävulens makt och illvilja kan Gud inte råda över och det är hans (djävulens) vilja att skapa lidande och död på vår jord. Därav så mycket ondska i världen. Och för att klargöra att ett barn som ex dör i cancer INTE gjort något fel eller blivit sjuka för att Gud inte tycker om dem kan jag tillägga att djävulen ger sig på ALLA. Troende och icketroende, skykdiga och oskyldiga, troende och icketroende. Ingen skillnad vem det är bara han lyckas skapa lidande. Han vill inte se kärlek, lycka och glädje.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (nybörjare) skrev 2017-07-07 17:18:45 följande:

Ledsen för det. Jag ville inte starta en debatt, utan jag ville bara få hjälp med alla funderingar jag har. Det är knappast någon fler som vågar sig på att svara mig heller, när de kan bli påhoppade av alla religionshatare.

Det är inte många som vågar sig på att svara. Man orkar inte försvara sin tro hela tiden.

Det var inte du som skapade debatten.

Kram och lycka till på din väg med Jesus <3

Kan tipsa dig om en bra bok. Kraften hos en bedjande kvinna/fru/man/make. Finns även en som heter kraften i etr bedjande liv (om jag minns rätt). Stärkande och tröstande läsning :)

Guds frid/ Lia
  • Anonym (Love)
    Anonym (Lia) skrev 2017-07-07 18:41:08 följande:

Då ska jag göra ett undantag och ge dig ett svar, för det finns ett svar på frågan.

Som jag skrev tidigare finns det en Gud och en djävul. Djävulens makt och illvilja kan Gud inte råda över och det är hans (djävulens) vilja att skapa lidande och död på vår jord. Därav så mycket ondska i världen. Och för att klargöra att ett barn som ex dör i cancer INTE gjort något fel eller blivit sjuka för att Gud inte tycker om dem kan jag tillägga att djävulen ger sig på ALLA. Troende och icketroende, skykdiga och oskyldiga, troende och icketroende. Ingen skillnad vem det är bara han lyckas skapa lidande. Han vill inte se kärlek, lycka och glädje.

Men då tjänar det ju ingenting till för det cancersjuka barnets föräldrar att be till gud? Du menar alltså att djävulen har större makt än gud?
  • Palestrina
    Anonym (Lia) skrev 2017-07-07 14:46:48 följande:
    Gud kan inte beskydda oss när vi väljer att göra vad han anser är fel. Därför uppmanar han oss att göra vad rätt är just för att han då har makten att beskydda oss.

Beklagar att du valde bort din tro. Man känner sig ofta vilsen och oförstående inför han som vet allt. Dock orkar jag ännu försöka tro, har provat på ett liv utan tro och det innehöll betydligt fler uppförsbackar än mitt nuvarande liv gör :)
    Men allt ont som sker drabbar inte dem som "väljer att göra vad han anser är fel" utan helt oskyldiga människor (barn inte minst), och många som gör onda handlingar klarar sig utan att något ont drabbar dem själva. För att inte tala om att många som hamnar i dåliga sammanhang gör det för att de är födda in i dåliga sammanhang. Det verkar snarare ganska slumpmässigt hur ondskan slår, och som att din gud är helt maktlös? Jag tror snarare att det är lättare att känna sig vilsen och oförstående inför världens ondska och att tro bara är ett sätt att hantera det. Tron är ett sätt att förklara det som inte låter sig förklaras, och att se mening i det meningslösa. 
  • iMitera
    Anonym (nybörjare) skrev 2017-07-06 22:34:15 följande:

Hur vet man när man får ett bönesvar och när det bara är slumpen eller inbillning? Det kan ju vara frestande att leta tecken där det inte finns några och kanske rentav börja gränsa till vidskepelse.

Tänk er en enkel bön där jag inte vet vilken bil jag bör köpa. Jag ber om vägledning (nu skulle jag faktiskt aldrig be om en sådan sak, men det blir ett bra exempel på hur jag menar) och strax efteråt kör 5 Volvobilar i rad förbi mig. Slump eller bönesvar?

I min bön säger jag att jag är ensam och så gärna skulle vilja ha någon vuxen människa att prata med en stund. Sedan går jag ut, träffar en gammal vän och blir hembjuden på kaffe. Slump eller bönesvar?

Jag är så ny på det här och alldeles för skeptisk av mig för att passa som religiös, men ibland har man bara inget val.

För att svara på din fråga: När jag började tro så upplevde jag att Gud visade vägen tydligt. Jag fick många bönesvar. Jag kände liksom vilken väg som var rätt för det visades gång på gång och det som jag kanske trott var rätt från början blev det liksom inget av, om du förstår.
  • iMitera
    Anonym (nybörjare) skrev 2017-07-07 17:18:45 följande:

Ledsen för det. Jag ville inte starta en debatt, utan jag ville bara få hjälp med alla funderingar jag har. Det är knappast någon fler som vågar sig på att svara mig heller, när de kan bli påhoppade av alla religionshatare.

För att få svar på dina frågor rekommenderar jag dig att ta kontakt med en präst. Du kommer kunna prata på en helt annan nivå än du kan göra på detta forum.
  • emzzzan83

Har varit icketroende innan. Resonera precis som många i tråden. Men min son dog förra året, Och då hittade jag min tro. Många här skulle säkert ifrågasätta det och förlöjliga, Därför kommer jag inte skriva om vad min övertygelse kommer ifrån.

• Anonym (nybörjare)
    iMitera skrev 2017-07-07 22:49:55 följande:
    För att svara på din fråga: När jag började tro så upplevde jag att Gud visade vägen tydligt. Jag fick många bönesvar. Jag kände liksom vilken väg som var rätt för det visades gång på gång och det som jag kanske trott var rätt från början blev det liksom inget av, om du förstår.
    Jag tycker ibland att jag ser en tydlig väg, men sedan försvinner den igen. Mest har jag en stark känsla av att Gud vill mig något, men jag förstår bara inte vad. Det händer konstiga saker som jag försöker förstå, och så slutar det med att jag ser tecken där det inte finns några (medan jag kanske missar de som faktiskt finns). Jag ber om svar och vet inte om jag får svar eller om jag ännu en gång övertolkar något.
  • iMitera
    Anonym (nybörjare) skrev 2017-07-07 22:59:18 följande:

Jag tycker ibland att jag ser en tydlig väg, men sedan försvinner den igen. Mest har jag en stark känsla av att Gud vill mig något, men jag förstår bara inte vad. Det händer konstiga saker som jag försöker förstå, och så slutar det med att jag ser tecken där det inte finns några (medan jag kanske missar de som faktiskt finns). Jag ber om svar och vet inte om jag får svar eller om jag ännu en gång övertolkar något.

Hmm, ja det är inte lätt att tolka jämt. Svårt att ge råd utan konkreta exempel också. (Förstår att du inte vill säga allt här) I alla fall så tycker jag det är så att om något hela tiden går fel, gång på gång, så är det fel väg. Ibland har jag blivit överraskad men sen förstått att; aha, det var därför!
  • Less is more
    John22 skrev 2017-07-07 11:11:40 följande:

Du tror alltså att Gud själv bestämt att t. ex. ett barn ska kidnappas, torteras, våldtas och mördas? Och detta är fortfarande ett väsen du vill dyrka? Du tycker att detta är okej eftersom detta påstådda väsen kan ha ett syfte med det?

Det sitter alltså ett väsen som med ett ryck med sitt lillfinger kan förhindra att ett barn utsätts för detta, men väljer att inte göra det. Är inte det själva definitionen av ondska?

Det är helt sjukt. Oavsett kristen eller muslim så tror de på ett öde som Gud skapat. Att saker och ting är förutbestämt och som Gud vill ! Det är helt knäppt

Jag tänker mer att vi människor är utrustade med en hjärna och en tankeförmågs som vi ska utnyttja så mycket som möjligt. När olika situationer uppstår i livet eller man ska göra olika val så får man tänka själv helt enkelt. Förhoppningsvis gör man bra val eller så upptäcker man att det inte blev helt som man tänkte.

Om Gud har skapat oss tänkte hen nog att vi kan använda våra hjärnor och ta ansvar själva.

Svaren får du TS - när du funderar, väger för och nackdelar, och känner efter själv.
  • FDFMGA

Något som jag tycker är djupt stötande är troendes vana att tacka herren, allah eller vad man nu har för gud för att man till exempel överlevt en katastrof där många, många andra omkommit. En slags hybris som trampar på de drabbade. Eller föralldel den amerikanska idrottsutövaren som tackar sin gud för en seger.

Har för övrigt nyss genomlidit en tågresa där en medpassagerare pratade mycket högt i mobilen och där vart och varannat ord var "inshallah".

Mesig som man kan vara nöjde jag mig med att tänka att det borde finnas en volymknapp på troende innan vi bytte vagn.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Troende kristna - en fråga: