• Anonym (nybörjare)

Troende kristna - en fråga:

Hur vet man när man får ett bönesvar och när det bara är slumpen eller inbillning? Det kan ju vara frestande att leta tecken där det inte finns några och kanske rentav börja gränsa till vidskepelse.
    Tänk er en enkel bön där jag inte vet vilken bil jag bör köpa. Jag ber om vägledning (nu skulle jag faktiskt aldrig be om en sådan sak, men det blir ett bra exempel på hur jag menar) och strax efteråt kör 5 Volvobilar i rad förbi mig. Slump eller bönesvar?
    I min bön säger jag att jag är ensam och så gärna skulle vilja ha någon vuxen människa att prata med en stund. Sedan går jag ut, träffar en gammal vän och blir hembjuden på kaffe. Slump eller bönesvar?

Jag är så ny på det här och alldeles för skeptisk av mig för att passa som religiös, men ibland har man bara inget val.

• Svar på tråden Troende kristna - en fråga:
  • Anonym (Lia)

Brukar öht inte fundera över vad som kan vara en slump, jag litar på att Herren vet vad som är bäst för mig och att han ger mig det jag behöver just idag. Om jag ber om något och får det, så tackar jag Herren för att han hörde min bön.

"Vad du ber om i mitt namn, ska jag ge dig" står det i Bibeln. Ändå får man inte alltid svar på sina böner och det beror på att Herren redan stakat ut en väg för just Dig. Passar ett svar inte in i den bilden så får du inget. Och det finns en orsak till det så misströsta inte, fortsätt be och glöm inte att tacka Herren i bön.

Guds Frid/ Lia

• Anna1234
    Anonym (Lia) skrev 2017-07-07 03:28:15 följande:

Brukar öht inte fundera över vad som kan vara en slump, jag litar på att Herren vet vad som är bäst för mig och att han ger mig det jag behöver just idag. Om jag ber om något och får det, så tackar jag Herren för att han hörde min bön.

"Vad du ber om i mitt namn, ska jag ge dig" står det i Bibeln. Ändå får man inte alltid svar på sina böner och det beror på att Herren redan stakat ut en väg för just Dig. Passar ett svar inte in i den bilden så får du inget. Och det finns en orsak till det så misströsta inte, fortsätt be och glöm inte att tacka Herren i bön.

Guds Frid/ Lia

Och bli inte besviken om din cancer inte blir botad eller om ditt barn blir påkörd av en rattfyllo, det är Guds väg som han har utstakat för dig...

Alla religioner får bönesvar så händer det dig något gott efter en bön så kanske det är Allah som har svarat dig. Eller kanske till och med slumpen?!

Räkna gärna antalet böner du gör med antalet bönesvar och du kommer märka att det diffar en hel del, kanske så pass mycket att det till slut inte känns meningsfullt att be alls ( dessutom är ju din väg redan utstakad så inget av dina önskningar spelar någon roll).

Lycka till!
  • Anonym (Love)

Guds Frid/ Lia

Det finns alltså en orsak till att ett barn har cancer? Herren har redan bestämt? Så föräldrarna som ber har inget för det?
  • Anonym (nybörjare)
    Guds Frid/ Lia
    Tack för ditt svar. Jag har nog kanske tänkt lite fel, känns det som. För mycket kontrollbehov kanske. Det gör mig galen att inte förstå saker!
  • John22

Guds Frid/ Lia

Du tror alltså att Gud själv bestämt att t. ex. ett barn ska kidnappas, torteras, våldtas och mördas? Och detta är fortfarande ett väsen du vill dyrka? Du tycker att detta är okej eftersom detta påstådda väsen kan ha ett syfte med det?

Det sitter alltså ett väsen som med ett ryck med sitt lillfinger kan förhindra att ett barn utsätts för detta, men väljer att inte göra det. Är inte det själva definitionen av ondska?
  • Anonym (Gudrun)

Inte nödvändigtvis.

Likgiltighet stämmer bättre.

• absalon

Vår herre kan tydligen vara f-n så ond emellanåt, när han är på det humöret. Inte bra! Det var förmodligen under sådana sataniska sinnesstämningar, som hen anbefallde såväl folk- som barnamord i Gamla Testamentet. Måhända Vår Herre är mogen för lite terapi?Glad
    Religion är en traditionsfråga och Bibeln med alla ruggigheter är en flera tusen år gammal skrift. Den ska naturligtvis inte tas på fullt allvar utan tas för vad den faktiskt är - ett intressant tidsdokument. Jag och flertalet icke troende medlemmar av Svenska Kyrkan torde se "den heliga skrift" på det viset. Ingen religion förtjänar att tas på allvar fullt ut.
    Tack och lov står Svenska Kyrkan numera under gedigen demokratisk kontroll. Det garanterar att bibeltroende kretsar och högkyrkliga fanatiker inte får kontroll över vårt samfund. Därför ska man som icke troende förbli medlem av SvK och delta i kyrkovalen. Man kan helt enkelt se SvK som en kulturgemenskap och bevarande av många vackra gamla traditioner.

• Anonym (Lia)

Som vanligt på fl anser ni icketroende ha rätten att döma oss kristna och vår tro. Världen är ond plats, det kan jag hålla med om.

Det finns en Gud och det finns en djävul, därmed finns det också både goda och onda ting på vår jord. Kärlek och orättvisor. Sjuka barn och galna människor som skadar andra.

Gud kan inte beskydda alla från allt när den onda kraften härjar bland hans barn. Man får även välja om man vill ha honom i sitt liv. Vill man inte det kan man givetvis inte förvänta sig hans kärlek och beskydd.

Jag väljer att tro att Gud står för kärlek och det goda i världen och djävulen och hans arsenal för det onda. Känns onödigt att ens försöka förklara för någon som inte vill förstå så jag föreslår att vi håller oss till ämnet.

• Anonym (Lia)
    absalon skrev 2017-07-07 11:44:08 följande:

Vår herre kan tydligen vara f-n så ond emellanåt, när han är på det humöret. Inte bra! Det var förmodligen under sådana sataniska sinnesstämningar, som hen anbefallde såväl folk- som barnamord i Gamla Testamentet. Måhända Vår Herre är mogen för lite terapi?

Religion är en traditionsfråga och Bibeln med alla ruggigheter är en flera tusen år gammal skrift. Den ska naturligtvis inte tas på fullt allvar utan tas för vad den faktiskt är - ett intressant tidsdokument. Jag och flertalet icke troende medlemmar av Svenska Kyrkan torde se "den heliga skrift" på det viset. Ingen religion förtjänar att tas på allvar fullt ut.

Tack och lov står Svenska Kyrkan numera under gedigen demokratisk kontroll. Det garanterar att bibeltroende kretsar och högkyrkliga fanatiker inte får kontroll över vårt samfund. Därför ska man som icke troende förbli medlem av SvK och delta i kyrkovalen. Man kan helt enkelt se SvK som en kulturgemenskap och bevarande av många vackra gamla traditioner.

Alla kristna jag känner (och det är många då jag bor i ett samhälle där majoriteten är troende kristna) håller sig enbart till Nya Testamentet.

Har ingen åsikt om kyrkan och yttrar mig inte kring den då jag skrev ut mig därifrån för många år sedan och är numera medlem i en annan församling.

Kyrkans åsikter och åtaganden passade inte mig och min syn på kristendom.
  • Palestrina
    Anonym (Lia) skrev 2017-07-07 13:30:10 följande:

Gud kan inte beskydda alla från allt när den onda kraften härjar bland hans barn. Man får även välja om man vill ha honom i sitt liv. Vill man inte det kan man givetvis inte förvänta sig hans kärlek och beskydd.

Det här var faktiskt en av orsakerna till att jag övergav min egen gudstro. Som människa förväntas man känna villkorslös kärlek för sina barn, och att aldrig ge upp hoppet om dem och hjälpa dem trots att barnen gång på gång avvisar dem. Så varför skulle en gudomlig förälder vara sämre, varför skulle gudomlig kärlek vara svagare? Det är klart att gud skulle kunna beskydda alla från ondska om han ville, men han vill inte - och skyller på att det är vi människor, hans egen skapelse, som avvisar honom? Jag köper inte det.

I själva verket är varje gud människors skapelse, liksom alla bortförklaringar om världens ondska och människans fria val.
Svar på tråden Troende kristna - en fråga: