Vara vän med flera ex trots att man har ett nytt förhållande; rätt eller fel? Vad tycker du?
Hej alla!
Jag har en fråga till er, som jag hoppas få många svar på. Jag vill väldigt gärna höra hur andra resonerar i frågan. Hur hade DU känt, tyckt och tänkt i följande scenario? (Hittade ingen perfekt passande kategori, så det blev i denna, även om det kanske inte direkt handlar om otrohet.)
Du blir tillsammans med en ny partner och en tid därefter framgår det att han/hon (låt oss säga han i fortsättningen, för enkelhetens skull) har 5-6 fd. flickvänner som han fortfarande håller kontakten med. Detta inkluderar såväl flickvänner han varit tillsammans med i många år och kanske varit förlovad med, som kvinnor han haft väldigt korta "relationer" med, typ en vecka.. Han lovar och svär att han numera endast är god vän med dessa kvinnor och att de med åren utvecklat en nära och givande vänskap som han inte vill bli av med, "bara för att du kommit in i bilden". Han har dem som vänner på Facebook, de gratulerar varandra på födelsedagar, gillar varandras foton, och kommenterar ibland varandras inlägg, och vissa av kvinnorna ingår fortfarande i hans närmaste vänskapskrets, vilket innebär att han firar vissa högtider med vännerna (där vissa av exen alltså då också deltar), han träffar dem ibland på olika festligheter och events, osv. De ringer till varandra någon gång i veckan (han och hans fd. flickvänner), skickar sms osv, vilka förvisso håller "god ton", men DU, i egenskap av ny flickvän, får inte ta del av dessa konversationer, utan förväntas lita blint på honom och deras vänskap. En vänskap som dessutom innebär att din pojkvän vill kunna fortsätta TRÄFFA och umgås med sina vänner (fd. flickvänner/ligg) utan att du också är med. De vill alltså kunna träffas som vänner utan dig. Du får kanske följa med ibland, men inte alltid. Ibland vill de ta en lunch, en öl på stan, en fika, en skogspromenad eller en middag, utan att du får vara med. Du förväntas helt enkelt lita på honom och hans ord, att de bara är vänner, och att allt romantiskt/sexuellt intresse för länge sedan är borta från bådas håll.
Hur hade DU hanterat denna situation? Tycker du att man har rätt att ställa detta krav på sin nya partner, att denne ska vara okej med att man fortsätter umgås med sina ex, bara för att man fortfarande är vänner? Eller bör man visa hänsyn till sin nya partners känslor i frågan, och förvisso kanske vara vänner, men inte kräva att man ska kunna träffas ensamma utan den nya partnern? Var går gränserna? Jag vill gärna ha svar från både män och kvinnor! Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-10 23:26
Ni som svarar får väldigt gärna förtydliga ifall ni är män eller kvinnor, då det tillför en extra pusselbit i era svar.