• Anonym (Frågvis)

Vara vän med flera ex trots att man har ett nytt förhållande; rätt eller fel? Vad tycker du?

Hej alla!

Jag har en fråga till er, som jag hoppas få många svar på. Jag vill väldigt gärna höra hur andra resonerar i frågan. Hur hade DU känt, tyckt och tänkt i följande scenario? (Hittade ingen perfekt passande kategori, så det blev i denna, även om det kanske inte direkt handlar om otrohet.)

Du blir tillsammans med en ny partner och en tid därefter framgår det att han/hon (låt oss säga han i fortsättningen, för enkelhetens skull) har 5-6 fd. flickvänner som han fortfarande håller kontakten med. Detta inkluderar såväl flickvänner han varit tillsammans med i många år och kanske varit förlovad med, som kvinnor han haft väldigt korta "relationer" med, typ en vecka.. Han lovar och svär att han numera endast är god vän med dessa kvinnor och att de med åren utvecklat en nära och givande vänskap som han inte vill bli av med, "bara för att du kommit in i bilden". Han har dem som vänner på Facebook, de gratulerar varandra på födelsedagar, gillar varandras foton, och kommenterar ibland varandras inlägg, och vissa av kvinnorna ingår fortfarande i hans närmaste vänskapskrets, vilket innebär att han firar vissa högtider med vännerna (där vissa av exen alltså då också deltar), han träffar dem ibland på olika festligheter och events, osv. De ringer till varandra någon gång i veckan (han och hans fd. flickvänner), skickar sms osv, vilka förvisso håller "god ton", men DU, i egenskap av ny flickvän, får inte ta del av dessa konversationer, utan förväntas lita blint på honom och deras vänskap. En vänskap som dessutom innebär att din pojkvän vill kunna fortsätta TRÄFFA och umgås med sina vänner (fd. flickvänner/ligg) utan att du också är med. De vill alltså kunna träffas som vänner utan dig. Du får kanske följa med ibland, men inte alltid. Ibland vill de ta en lunch, en öl på stan, en fika, en skogspromenad eller en middag, utan att du får vara med. Du förväntas helt enkelt lita på honom och hans ord, att de bara är vänner, och att allt romantiskt/sexuellt intresse för länge sedan är borta från bådas håll. 

Hur hade DU hanterat denna situation? Tycker du att man har rätt att ställa detta krav på sin nya partner, att denne ska vara okej med att man fortsätter umgås med sina ex, bara för att man fortfarande är vänner? Eller bör man visa hänsyn till sin nya partners känslor i frågan, och förvisso kanske vara vänner, men inte kräva att man ska kunna träffas ensamma utan den nya partnern? Var går gränserna? Jag vill gärna ha svar från både män och kvinnor! Tack på förhand! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-10 23:26
    Ni som svarar får väldigt gärna förtydliga ifall ni är män eller kvinnor, då det tillför en extra pusselbit i era svar.
  • Svar på tråden Vara vän med flera ex trots att man har ett nytt förhållande; rätt eller fel? Vad tycker du?
  • nevermind
    Emale skrev 2017-07-12 15:45:31 följande:
    Vad jag förstår är de inte direkt hemliga? Det är väl bara det att ibland behöver TS karl träffa sina kompisar utan att hon är med? Det behovet känner jag också ibland.
    Då var det jag som läste fel. Jag fick för mig att han smusslade.
  • nevermind
    nevermind skrev 2017-07-12 12:26:07 följande:

Helt okej att umgås med sina ex, jag är noll svartsjuk. Däremot skulle det kännas skumt om samtalen var hemliga.

Kvinna förresten.
  • Anonym (svårt)

Vill börja med att säga att jag är kvinna och 21 år gammal.

Allt handlar om förtroende. Om jag försöker sätta in mig i situationen som den nya flickvännen skulle jag troligen vara väldigt obekväm med tanken i början av förhållandet. Allt är nytt och jag har ännu inte byggt upp ett förtroende med pojkvännen, så självklart kommer jag att tycka det är jobbigt om han har 5-6 ex han umgås med regelbundet. Jag skulle undra ifall han fortfarande har känslor för dem och ifall han använder dem som en "backup" ifall vi skulle göra slut. Otrohet skulle självklart också vara något som cirkulerar i huvudet.

Allteftersom förhållandet utvecklas och jag bygger upp ett liv med personen och lär mig lita på honom, skulle dessa ex störa mig mindre. Om han håller sig trogen skulle jag kanske till och med börja gilla dem och vilja umgås med dem som vänner själv. Jag skulle känna mig tillräckligt säker i vårt förhållande för att acceptera hans ex och skulle inte bry mig så mycket om han träffade dem själv.

Om jag var du skulle jag försöka se förbi mina egna rädslor och osäkerheter och istället försöka förstå varför han umgås med dem. Det kanske inte är något mer än vänskapligt, och ifall de bara är vänner så ser jag inget fel i att han umgås med dem. Ja, de har historia, men historian är slut och det är nu vår tur (förhoppningsvis). Det är bara när det är nytt som det är svårt att lita på personen och man kanske blir tvungen att ta den chansen för att se om förhållandet kan utvecklas till något bättre.

Kan ta upp ett exempel från mitt eget liv. Jag är bisexuell och träffade min bästa kompis när jag var 12. Hon och jag umgicks hela tiden och efter efter ett tag utvecklade vi känslor för varandra. Ingen vågade berätta för den andra och det slutade med att vi båda gav upp tanken på ett förhållande. När vi väl berättade för varandra vad vi hade känt, så hade ingen av oss känslorna kvar. Vi försökte kyssas och sånt, men "the spark" fanns inte längre. Vi fortsatte att vara vänner och jag träffade min pojkvän när jag var 17. Han fick höra om mina tidigare känslor och blev lite upprörd över att jag fortfarande umgicks med henne, men insåg snart att det endast var platoniskt mellan oss. Träffar henne fortfarande regelbundet då hon är min bästa tjejkompis, men jag har aldrig ens tänkt tanken på att vara otrogen med henne, för nu är jag lika attraherad av henne som jag skulle vara av en trehövdad alien. Ja hon ser bra ut, men kan ändå inte se henne som något mer än en vän. Om det är såhär killen i ditt exempel tänker om sina ex så har du inget att oroa dig för.

Hur jobbigt det än kan vara så tycker jag inte att man har rätt att säga till sin partner vem hen får träffa så länge inget sexuellt händer. Dock tycker jag inte heller det är fel av dig om du skulle vilja lämna honom av den anledningen. Du får söka i dig själv och se om du är villig att acceptera det eller inte. Om inte, så tycker jag att du ska ta dig ur snabbt för annars kommer det bara bli jobbigt senare.

• Anonym (Kåt grabb)
    Anonym (svårt) skrev 2017-07-12 11:54:53 följande:

Allt handlar om förtroende. Om jag försöker sätta in mig i situationen som den nya flickvännen skulle jag troligen vara väldigt obekväm med tanken i början av förhållandet. Allt är nytt och jag har ännu inte byggt upp ett förtroende med pojkvännen, så självklart kommer jag att tycka det är jobbigt om han har 5-6 ex han umgås med regelbundet. Jag skulle undra ifall han fortfarande har känslor för dem och ifall han använder dem som en "backup" ifall vi skulle göra slut. Otrohet skulle självklart också vara något som cirkulerar i huvudet.

Allteftersom förhållandet utvecklas och jag bygger upp ett liv med personen och lär mig lita på honom, skulle dessa ex störa mig mindre. Om han håller sig trogen skulle jag kanske till och med börja gilla dem och vilja umgås med dem som vänner själv. Jag skulle känna mig tillräckligt säker i vårt förhållande för att acceptera hans ex och skulle inte bry mig så mycket om han träffade dem själv.

Om jag var du skulle jag försöka se förbi mina egna rädslor och osäkerheter och istället försöka förstå varför han umgås med dem. Det kanske inte är något mer än vänskapligt, och ifall de bara är vänner så ser jag inget fel i att han umgås med dem. Ja, de har historia, men historian är slut och det är nu vår tur (förhoppningsvis). Det är bara när det är nytt som det är svårt att lita på personen och man kanske blir tvungen att ta den chansen för att se om förhållandet kan utvecklas till något bättre.

Kan ta upp ett exempel från mitt eget liv. Jag är bisexuell och träffade min bästa kompis när jag var 12. Hon och jag umgicks hela tiden och efter efter ett tag utvecklade vi känslor för varandra. Ingen vågade berätta för den andra och det slutade med att vi båda gav upp tanken på ett förhållande. När vi väl berättade för varandra vad vi hade känt, så hade ingen av oss känslorna kvar. Vi försökte kyssas och sånt, men "the spark" fanns inte längre. Vi fortsatte att vara vänner och jag träffade min pojkvän när jag var 17. Han fick höra om mina tidigare känslor och blev lite upprörd över att jag fortfarande umgicks med henne, men insåg snart att det endast var platoniskt mellan oss. Träffar henne fortfarande regelbundet då hon är min bästa tjejkompis, men jag har aldrig ens tänkt tanken på att vara otrogen med henne, för nu är jag lika attraherad av henne som jag skulle vara av en trehövdad alien. Ja hon ser bra ut, men kan ändå inte se henne som något mer än en vän. Om det är såhär killen i ditt exempel tänker om sina ex så har du inget att oroa dig för.

Hur jobbigt det än kan vara så tycker jag inte att man har rätt att säga till sin partner vem hen får träffa så länge inget sexuellt händer. Dock tycker jag inte heller det är fel av dig om du skulle vilja lämna honom av den anledningen. Du får söka i dig själv och se om du är villig att acceptera det eller inte. Om inte, så tycker jag att du ska ta dig ur snabbt för annars kommer det bara bli jobbigt senare.

Alltså jag läste ditt inlägg och det enda som dyker upp i mitt huvud är trekant!
  • Anonym (Kåt grabb)
    Anonym (svårt) skrev 2017-07-12 11:54:53 följande:

Alltså jag läste ditt inlägg och det enda som dyker upp i mitt huvud är trekant!
  • P30
    Anonym (Kåt grabb) skrev 2017-07-12 20:21:14 följande:
    Då blir jag förvirrad. Trekant innebär inte sex med trehövdade aliens, eller inte i min erfarenhet i alla fall. 
    Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (Kåt grabb)
    P30 skrev 2017-07-12 21:25:07 följande:
    Då blir jag förvirrad. Trekant innebär inte sex med trehövdade aliens, eller inte i min erfarenhet i alla fall. 
    "Jag är bisexuell och träffade min bästa kompis när jag var 12. Hon och jag umgicks hela tiden och efter efter ett tag utvecklade vi känslor för varandra. Ingen vågade berätta för den andra och det slutade med att vi båda gav upp tanken på ett förhållande"

När jag läste det dök trekant upp i mitt huvud!

Vet dock inte riktigt hur trehövdade aliens kom in i bilden.
  • Anonym (omg)
    Lilje skrev 2017-07-12 19:13:43 följande:

Men hur gör ni slut egentligen, ni som är emot det här? Mina förhållanden har även varit vänskap, vi slutar inte vara vänner för att vi slutar ligga med varann. Det behövs ett rejält jobbigt avslut på relationen för att jag inte skall vilja se dom igen.

Jag vänder på frågan, slutar ni vara kåta på varann bara för att ni slutar ligga med varann?

Om man tänker sig att man fortfarande är bästa vänner och dessutom kåta på varann är det ju inte så konstigt om nya partners finner det olustigt att ni ses på tu man hand på skogspromenader eller fikar hemma hos varann...
  • P30
    Anonym (Kåt grabb) skrev 2017-07-12 21:55:09 följande:
    "Jag är bisexuell och träffade min bästa kompis när jag var 12. Hon och jag umgicks hela tiden och efter efter ett tag utvecklade vi känslor för varandra. Ingen vågade berätta för den andra och det slutade med att vi båda gav upp tanken på ett förhållande"

När jag läste det dök trekant upp i mitt huvud!

Vet dock inte riktigt hur trehövdade aliens kom in i bilden.
    Om du hade läst färdigt inlägget istället för att börja tokrunka efter tre meningar kanske det hade klarnat... ;)
    Anonym (svårt) skrev 2017-07-12 19:54:53 följande:

Träffar henne fortfarande regelbundet då hon är min bästa tjejkompis, men jag har aldrig ens tänkt tanken på att vara otrogen med henne, för nu är jag lika attraherad av henne som jag skulle vara av en trehövdad alien.

Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Fjäril Vingad
    Anonym (omg) skrev 2017-07-12 22:33:01 följande:

Jag vänder på frågan, slutar ni vara kåta på varann bara för att ni slutar ligga med varann?

Ehh, jaa. Jag har verkligen ingen lust att ligga med mina ex. Noll kåthet alltså. Där fyller min nya partner alla mina behov.
  • Tom Araya
    Canadasvensk skrev 2017-07-11 17:14:26 följande:

Nä gamla ligg är ex av en anledning. Jag har aldrig umgåtts med mina och räknar med att min partner gör samma sak.

Enda gången den finns anledning att umgås är om man har gemensamma barn. Både min fru och jag har det och hade det inte varit för barnen så hade jag gärna sluppit att se mitt ex.

Och någon sa att han/hon gillade att prata med sitt ex för att störta varan i förhållanden.
    Ja av just den anledningen skulle jag INTE vilja att min fru umgicks med ett gammalt ligg. Det är ju med MIG hon ska ha förtroende och inte ett gammalt ligg!

Tycker det låter som många vill ha och äta av kakan.

Köper du ny bil varför behålla den gamla?

Som svar på din fråga:
    För att man gillar bilar. Det är mycket man vill ha flera av eller rentav samlar på, inget konstigt i det. En bil eller ett klädesplagg liknar där mycket vänner, man kan ha flera och man sviker ingen per automatik för att man träffar en ny eller har flera. Men det är klart, kör man av vägen och totalkvaddar bilen så kanske man inte vill ha den kvar.
  • Lilje
    Anonym (omg) skrev 2017-07-12 22:33:01 följande:

Om man tänker sig att man fortfarande är bästa vänner och dessutom kåta på varann är det ju inte så konstigt om nya partners finner det olustigt att ni ses på tu man hand på skogspromenader eller fikar hemma hos varann...
    Ja, annars hade vi ju inte gjort slut? Jag går aldrig tillbaka till ex, det blev ju slut av en anledning, och den går inte bort av sig själv. Men jag har aldrig blivit ovän med någon. Vi sköter det snyggt och behåller vänskapen.
Svar på tråden Vara vän med flera ex trots att man har ett nytt förhållande; rätt eller fel? Vad tycker du?